פסגות | בלעדי

ועד עובדי פסגות לאייפקס: "יש מידע שמתגבשת עסקה קונקרטית למכירת פסגות"

ההערכות בשוק גורסות כי פסגות לקראת מכירה, כאשר אופציית המכירה לקבוצה בהובלת רון ויסברג שוב על הפרק • בפניית ועד עובדי בית ההשקעות לאייפקס נכתב כי עפ"י המידע שהגיע לידם, "פרטי העסקה מגובשים, והעסקה עתידה לצאת לדרך ממש בקרוב"

זהבית כהן / צילום: רמי זרנגר
זהבית כהן / צילום: רמי זרנגר

"בימים האחרונים הגיע לוועד העובדים מידע שלפיו מתגבשת עסקה קונקרטית למכירת החברה אשר נמצאת בשלבים מתקדמים מאוד ואף צפוי להיחתם בימים הקרובים ועד לסוף השבוע". כך כתבו עורכי הדין כפיר זאב וליהי בכר ממשרד עורכי הדין כפיר זאב, בשם ועד עובדי פסגות, במכתב ששלחו לקרן אייפקס ישראל, חברי דירקטוריון בית ההשקעות ומנהלו, ושעליו היה מכותב גם הממונה על רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון משה ברקת.

במכתב שנשלח ביום שני השבוע ושהגיע לידי גלובס נכתב כי "המידע שהגיע לנציגות העובדים מלמד כי פרטי העסקה מגובשים, והעסקה עתידה לצאת לדרך ממש בקרוב". בדברים אלה מתייחסים נציגי הוועד בבית ההשקעות, שבראשו עומד יו"ר הוועד שלומי לוגסי, לכך שבימים האחרונים התגבר הרחש סביב התקדמות המגעים למכירת בית ההשקעות פסגות שמוחזק במלואו על ידי קרן ההשקעות אייפקס, שאת נכסיה בישראל מנהלת זהבית כהן. באייפקס בחרו שלא להגיב בנוגע למכתב, לתוכנו ולשאלה מהי תגובת הקרן לנציגות העובדים, ככל שיש כזו.

ככל הידוע העובדים טרם קיבלו מענה, הגם שדרשו לקבל מידע בנושא, תוך שהבהירו כי מבחינתם יש לנהל מו"מ עם נציגות העובדים בבית ההשקעות "טרם שייחתם כל הסכם עם הקונה", כשבסביבתם מבהירים הם לא פועלים על סמך "שמועות". בפסגות יש הסכם קיבוצי, כאשר הוועד של החברה נמצא ככל הידוע בקשר רציף עם ההנהלה ועם "כל הגורמים הרלבנטיים".

על פי הערכות בשוק גורם אחד שעשוי להיות במגעים מחודשים ורציניים עם אייפקס בנוגע לפסגות היא קבוצת רוכשים שמוביל רון ויסברג. מגעים שהתקיימו בין ויסברג לאייפקס, ושכבר הגיעו לשלבי בחינה מתקדמים מוקדם יותר השנה, פקעו ללא הסכם בקיץ החולף. עם זאת, ככל הידוע הצדדים לא ניתקו את הקשר ביניהם מאז, והם נשמרו על אש קטנה ושבו והתגברו לאחרונה.

לצד זאת, גורמים בשוק ההון המקומי מעריכים כי אייפקס מנסה לקדם גם מתווים אחרים לעסקה למכירת החזקותיה בבית ההשקעות שעליו השתלטה ב-2010. בהקשר זה מעריכים בשוק כי השאיפה הראשונה של אייפקס אינה למכור את פסגות בחלקים תוך מכירת פעילות החיסכון לטווח קצר וניהול התיקים לגוף אחד וזאת אלא אם מכירה מפצלת של החברה לשני גופים או יותר תתבצע במקביל.

כך, לא רק בוועד פסגות הופכים באפשרות לעסקה קרבה בפסגות, כשבשוק יש המעריכים כי "משהו ייסגר לגבי פסגות בקרוב מאוד" הגם שבסביבת אייפקס מכחישים לגבי ויסברג או מגעים לקראת עסקה עם גוף אחר. על האג'נדה שתי האופציות של מכירת כל פסגות ושל מכירת פסגות בחלקים. מי שיכול לרכוש גמל זה מי שלא יצמח למעבר למגבלת 15% בשוק החיסכון לטווח ארוך ובקרנות נאמנות זה מי שלא יעלה אחרי הרכישה מפסגות ליותר מ-20% מהשוק.

בכל אופן, על פי הערכות בשוק אייפקס, או מי שפועל מטעמה או בשמה, אם וככל שלא תהיה עסקה עם הקבוצה שבראשות ויסברג אז ייתכן שאייפקס תידרש למכור את פסגות בחלקים. בהקשר זה גורסים בשוק כי נעשו פניות לכלל ביטוח למשל למכירת פעילויות של פסגות, כמו גם פנייה לגופים אחרים כמו בית ההשקעות אלטשולר שחם שלאחרונה התמודד על רכישת הגמל והפנסיה של בית ההשקעות הלמן אלדובי - שם הפסיד לקבוצת הפניקס. אגב, קבוצת הפניקס עדיין מעוניינת להמשיך ולצמוח דרך רכישות ומיזוגים, גם לאחר שתושלם רכישת הלמן אלדובי.

ביחס לשמות שהזכרנו, ואחרים, מציינים בשוק כי אין ככל הידוע מגעים מתקדמים עם מי מהם, אם בכלל, הגם שנעשו פניות ואפשר ויש עניין ראשוני. עוד מעריכים בשוק הפיננסים כי אייפקס לא ששה להנפיק את פסגות בבורסה בימים אלה.

על כל פנים, הגם שהרחש-בחש סביב פסגות שב לרתוח בימים אלה, במה שגורמים בשוק ובסביבת בית ההשקעות מציינים כתחושה של "לפני מכירה", הרי שעל פי הערכות עדיין אין הסכמים חתומים וגם לא מזכרים. פסגות מנהל כיום נכסים שנאמדים בכ-165 מיליארד שקל.

קבוצת קרנות הפרייבט אקוויטי אייפקס רכשה את השליטה (76.2%) בפסגות ב-2010 מידי קרן יורק, לפי שווי של 2.7 מיליארד שקל. בסוף 2015 השלימה אייפקס את רכישת יתרת המניות, כשקנתה את החזקות המיעוט של קרן מרקסטון בבית ההשקעות (כ-23%) לפי שווי חברה של כ-1.9 מיליארד שקל בלבד לפסגות. בסך הכל, שילמה אייפקס עבור בית ההשקעות כ-2.5 מיליארד שקל.

בעבר דווח שאייפקס רצתה שווי של 3.7 מיליארד שקל על פסגות, אך שמאז השווי המבוקש הצטמק מאוד, עד לרמה של כ-1.5 מיליארד שקל (כשיישאר חוב בבית ההשקעות). פסגות, המנוהל על ידי ראובן קפלן, מחזיק בנתחים של 9.4% ושל 0.8% בשוקי הגמל והפנסיה החדשה, בהתאמה.

מכלל ביטוח נמסר בתגובה כי "מגעים שהיו בעבר לא הבשילו. אם יהיה מידע חדש בעניין זה, נעדכן בהתאם".