בורסת הקריפטו Coinbase נערכת להנפקת ענק בוול סטריט

השווי של בורסת הקריפטו הגדולה בארה"ב מוערך ב-28 מיליארד דולר על ידי חברת המחקר Messari • הפיכתה לחברה ציבורית, בין אם בדרך של IPO או באמצעות רישום ישיר של מניותיה למסחר, תכניס את קוינבייס למיינסטרים של שוק ההון

אתר Coinbase / צילום: Shutterstock
אתר Coinbase / צילום: Shutterstock

בורסת הקריפטו הגדולה בארה"ב, Coinbase (קוינבייס), עשויה להפוך בקרוב לחברה הראשונה מסוגה שמניותיה ייסחרו בוול סטריט. ביום חמישי האחרון הודיעה החברה מסן פרנסיסקו כי הגישה לרשות ניירות ערך האמריקאית (SEC) בקשה חסויה לרישום מניותיה כחברה ציבורית. ההודעה התפרסמה בתזמון מושלם, ביום שבו מחיר הביטקוין עלה מעל 23 אלף דולר וקבע את שיא כל הזמנים. ביטקוין, המטבע המוביל בשוק מטבעות הקריפטו, רשם זינוק של יותר מ-200% במחירו הדולרי מתחילת השנה.

על פי דיווח באתר "Business Insider", מקור המעורה בעניין מסר כי קוינבייס שכרה את שירותיו של בנק ההשקעות גולדמן זאקס להוביל את ההיערכות לרישומה לשוק המניות האמריקאי. חברת הקריפטו לא מסרה עד כה את תגובתה לדיווח זה. גולדמן זאקס, שכבר ב-2018 הקים חדר עסקאות במטבעות קריפטו, נחשב פתוח יותר מבני השקעות אחרים ביחסו אל ביטקוין כאל אפיק השקעה.

סוכנות הידיעות "רויטרס" דיווחה כבר ביולי האחרון כי קוינבייס מתכננת להפוך לחברה ציבורית, ובוחנת אפשרות של רישום ישיר של מניותיה למסחר במקום הנפקה ראשונית של מניות לציבור (IPO). החברה עדיין לא הודיעה בפומבי אם המהלך שהיא מתכננת יהיה IPO או רישום ישיר. להפיכתה של קוינבייס לחברה ציבורית, בין אם בדרך של הנפקה או באמצעות רישום ישיר של מניותיה למסחר, עשויה להיות משמעות אדירה עבור שוק הקריפטו. מהלך כזה, שבו מעורבים רגולטורים, בנקאים ומשקיעים מוסדיים, יקרב את בורסת הקריפטו על המיינסטרים של שוק ההון.

הערכת שווי של 28 מיליארד דולר

אם בסופו של דבר תצא למהלך של IPO, הנפקת קוינבייס עשויה להיות אחת הגדולות בשוק המניות האמריקאי בשנה הקרובה. חברת המחקר האמריקאית Messari, המתמחית באיסוף וניתוח מידע על שוק הקריפטו, פרסמה ביום חמישי הערכה שלפיה אם קוינבייס תבצע הנפקה ראשונית לציבור, מחיר המניה בהנפקה עשוי לשקף לבורסת הקריפטו שווי שוק של 28 מיליארד דולר.

הערכת השווי של Messari מביאה בחשבון את כל הפעילויות העסקיות של קוינבייס, הכוללות שירותי מסחר, משמורת וכרטיסי חיובי מיידי (דביט) במטבעות קריפטו. חברת המחקר ציינה כי קוינבייס צירפה באחרונה למועצת המנהלים שלה את משקיע ההון סיכון הבכיר מארק אנדריסן, ממייסדי קרן אנדריסן-הורוביץ, את גוקול ראג'רם, שנמנה עם מנהלי חברת משלוחי המזון DoorDash, שהונפקה החודש בבורסת ניו יורק לפי שווי של 32.4 מיליארד דולר, ואת קלי קריימר, לשעבר מנהלת הכספים הראשית של סיסקו. ההערכה היא כי השינויים בדירקטוריון קוינבייס נעשו כחלק מההיערכות של בורסת הקריפטו להנפקה בוול סטריט. לדברי מירה כריסטאנו, אנליסטית של מסארי, "הנפקת מניות של קוינבייס תוכל לשמש עוגן להערכות שווי עתידיות של בורסות קריפטו".

קוינבייס נחשבת לאחת מבורסות הקריפטו הגדולות בעולם, עם כ-35 מיליון משתמשים והיקף מסחר המוערך במיליארד דולר ביום. עסקי המשמורת של החברה צמחו השנה, כשהיקף נכסי הקריפטו המוחזקים בהם מוערך כיום ב-20 מיליארד דולר, בהשוואה ל-7 מיליארד דולר בסוף 2019.

בסבב גיוס ההשקעות האחרון של קוינבייס, שהושלם באוקטובר 2018, גייסה בורסת הקריפטו 300 מיליון דולר לפי שווי חברה של כ-8 מיליארד דולר. הגיוס הזה הושלם שנה בלבד לאחר שהחברה נהפכה ל"חד קרן" עם הערכת שווי של מיליארד דולר. קוינבייס, שנוסדה ב-2012, גייסה עד כה ב-8 שנות פעילותה בסך הכל יותר מ-525 מיליון דולר. החברה, שמייסדיה הם פרד ארסם והמנכ"ל בריאן ארמסטרונג, מעסיקה יותר מ-1,000 עובדים.

פועלת ביותר מ-100 מדינות בעולם

כבר בתחילת דרכה, קוינבייס פעלה בשיתוף פעולה עם הרגולטורים בארה"ב. ב-2017 קיבלה החברה רישיון Bitlicense, שאיפשר לה לפעול במדינת ניו יורק. בסך הכל פועלת כיום החברה תחת רישיון ב-44 מדינות בארה"ב וגם בבירה וושינגטון. נוסף על כך, הפלטפורמה שלה פתוחה למשתמשים מיותר מ-100 מדינות מחוץ לארה"ב.

הצמיחה של חברת הקריפטו הייתה כרוכה בלא מעט מכשולים. במשך יותר משנתיים ניהלה החברה מאבק מול רשות המסים האמריקאית, IRS, שכבר ב-2016 דרשה לקבל גישה לכל חשבונות המשתמשים של קוינבייס. בסופו של מאבק משפטי, החברה סיפקה לרשות גישה למספר מוגבל של חשבונות ב-2018.

השנה נקלעה קוינבייס למחלוקת אחרת. בספטמבר האחרון, לאחר שפרץ בארה"ב גל מחאה נגד גזענות ממסדית ואלימות משטרתית, פרסם המייסד והמנכ"ל ארמסטרונג פוסט בבלוג שלו, שבו כתב כי החברה בראשותו לא תתערב בסוגיות חברתיות או פוליטיות, אלא תתמקד אך ורק בבניית המוצרים שלה. ארמסטרונג הציע חבילות פרישה נדיבות לעובדי החברה שהמדיניות שלו אינה מקובלת עליהם - ובעקבות זאת, כ-60 מעובדי קוינבייס פרשו מהחברה.