בארגוני הנשים תומכים במתווה לגיל הפרישה, אבל לא כולן אופטימיות

גלובס פנה לעומדות בראש ארגוני הנשים המרכזיים, בניסיון להבין מהי עמדתן לגבי המתווה המוצע להעלאת גיל הפרישה לנשים, ומה הסיכוי שהפעם זה יקרה

העלאת גיל הפרישה לנשים / צילום: שאטרסטוק (ברקע דוברות הכנסת)
העלאת גיל הפרישה לנשים / צילום: שאטרסטוק (ברקע דוברות הכנסת)

לגלובס נודע כי לאחר שנים של מחלוקות, הושגה הסכמה רחבה על מתווה להארכת גיל הפרישה (עם זאת האוצר מתנגד). לפי המתווה החדש, גיל הפרישה לנשים יועלה מ-62 ל-64 במהלך שייפרס על-פני עשר שנים. בנוסף כחלק מהמתווה, המדינה תעניק חבילת הטבות ופיצויים לנשים בגילאי 55 פלוס שייפגעו מהעלאת גיל הפרישה; יונהג חינוך חינם לפני גיל 3; חופשת לידה לבני זוג בת ארבעה שבועות לאחר שבעת השבועות הראשונים; יתאפשר לעקרות בית נשואות להקדים את תחילת קבלת קצבת הזקנה מגיל 69 כיום לגיל 64 תמורת הפרשות לביטוח הלאומי.

גלובס פנה לעומדות בראש ארגוני הנשים המרכזיים והציג להן שתי שאלות במטרה להבין את עמדתן בסוגיה: 

1. מה במתווה הנוכחי גרם לארגונך לתמוך בו?
2. מה להערכתך הסיכוי שהפעם זה יקרה?

■ חגית פאר, מנכ"ל נעמת

חגית פאר, מנכ"לית נעמת / צילום: ג'ון פרץ
 חגית פאר, מנכ"לית נעמת / צילום: ג'ון פרץ

1. בסופו של דבר, אפליה צריך לתקן מהשורש. נעמת מעולם לא התנגדה עקרונית להעלאת גיל הפרישה, אלא לפגיעה שהעלאה כזו עלולה לגרום לציבור גדול של נשים. 

2. בכל הפעמים שבהן האוצר ביקש להעלות את גיל הפרישה ללא מתווה שמגן על הנשים הנפגעות - זה לא קרה. אם הממשלה לא תשכיל להבין שאי אפשר להעלות את הגיל ללא תוכנית ראויה - זה יידחה שוב.

■ עו"ד נוגה דגן בוזגלו, מרכז אדוה

1. המתווה עונה על הצורך להעלות את גיל הפרישה לנשים, תוך הבטחת תמיכה כלכלית לנשים הצפויות להיפגע מכך, לצד צעדים לקידום שוויון מגדרי בשוק העבודה.
והחשוב ביותר, הוא קובע העלאה איטית והדרגתית לגיל 64, באופן שיאפשר לנשים ולשוק העבודה להסתגל לכך. הבסיס למתווה הוא התפיסה כי קידום שוויון מגדרי בשוק העבודה אינו יכול להתחיל בגיל הפרישה, נוכח אי השוויון המתמשך בגילאי העבודה. החלוקה מחלישה את כח המיקוח שלהן בשוק העבודה בשכר, מביאה לאפליה בשל הורות, וכמובן אינה מכירה בעבודה הרבה שמבצעות הנשים בבית.
אי אפשר לקדם את צמצום הפערים בגיל הפרישה, מבלי להוביל מהלכים שיצמצמו את הפערים המגדריים בשוק העבודה. 2 מהלכים שלהם פוטנציאל דרמטי הם הרחבת הזכאות לחינוך חינם בגיל הרך והארכת חופשת ההורות לגברים.

2. לאחר שנים של התדיינות ומאבק, נראה לי שהתבססה ההבנה שהעלאת גיל הפרישה היא סוגיה של שוויון מהותי, הכרוכה בפיצוי והשקעה כלכלית בנשים.
מבחינה זו קל יותר היום להעביר מתווה כזה. אבל, בסחרור הפוליטי שבו אנו נמצאים ואפשרות לבחירות נוספות, קשה לחזות מתי יתממש.

■ אורה כורזים, יו"ר ויצו ישראל

אורה כורזים, יו"ר ויצו ישראל / צילום: אפרת בן יוסף
 אורה כורזים, יו"ר ויצו ישראל / צילום: אפרת בן יוסף

1. מדובר במהלך שיש בכוחו לקדם שוויון בעולם העבודה ולהגדיל את שיעור התעסוקה של נשים מבוגרות, אך יש להתנות את קידומו בביצוע מהלכים להגדלת השוויון, ביניהם: חינוך חינם מגיל 3, מהלך שיגדיל את שיעור הנשים העובדות והכנסת ועוד.

2. לאור אי היציבות השלטונית והמאבקים הפוליטיים ובהיעדר תקציב 2020 בעת הזו, נראה שהסוגיה תידחה להחלטת הממשלה הבאה.

■ אלה אלקלעי, יושבת ראש שדולת הנשים

אלה אלקלעי,  יו"ר אי.בי.אי קרנות נאמנות  / צילום:  אילן בשור
 אלה אלקלעי, יו"ר אי.בי.אי קרנות נאמנות / צילום: אילן בשור

1. המתווה שהוצע מסתכל למציאות בעיניים ומתייחס לנשים ששינוי גיל הזכאות יפגע בהן קשות. לצד זאת, המתווה כולל פתרונות פרקטיים שככל שייושמו תהיה להן תרומה משמעותית לכלל החברה והכלכלה.

2. אם התקציב יעבור, אזי יש סיכוי טוב שהפעם זה יקרה. שילוב של השפעות הקורונה והחשיבות שהשרים העוסקים בתחום מייחסים לצורך בפתרון, יוצרים שעת חסד שעשויה לאפשר התקדמות.

■ חנה רדו, נשיאת סופרסונס

חנה רדו / צילום: תמר מצפי
 חנה רדו / צילום: תמר מצפי

1. אני לא תומכת נלהבת של העלאת גיל הפרישה לנשים, אבל אם מדובר בכורח המציאות - אני חושבת שזה חייב להיעשות בצורה שתנוצל להעצמת נשים ולא להפך. 

2. אני מטבעי אדם אופטימי ולכן אני מאמינה שאנחנו בדרך לשוויון אמיתי. 

■ ריבי בלר, ארגון והדרת

ריבי בלר,  ארגון והדרת / צילום: מאיה לגוטין
 ריבי בלר, ארגון והדרת / צילום: מאיה לגוטין

1. המתווה שהוגש, שאני תומכת בו מאוד, כולל התייחסות נאותה לקשיים הטמונים בהעלאת גיל פרישה לנשים, כגון הקושי של נשים שעוסקות במקצועות שוחקים וכולל גם התייחסות למאמץ לייצר שוויון גדול יותר בנקודת ההתחלה של הכניסה לעולם העבודה  באמצעות חינוך חובה חינם מהגיל הרך.

2. לצערי הרב, קשה לי להאמין שבקצב הנוכחי ההצעה תתקבל ותיושם.

■ חנה הרצוג, מנהלת שותפה ב"שוות"

חנה הרצוג, מנהלת שותפה ב"שוות" / צילום: תמר עבאדי
 חנה הרצוג, מנהלת שותפה ב"שוות" / צילום: תמר עבאדי

1. מדובר בחוק חשוב, אך אסור שהחקיקה תעשה בניתוק ממעמד הנשים בשוק התעסוקה. העלאת גיל הפרישה בניתוק ממצבן של נשים בשוק העבודה וללא טיפול בבעיות יסוד שמכוננות אי שוויון מגדרי לא תפטור את אי השוויון.

2. לא שמעתי שהאוצר קיבל את הצעתנו. במצב הפוליטי הנוכחי אני חוששת שבהיעדר מחויבות של המחוקקים, החקיקה תהיה למראית עין.