זאת הדרך למנוע משיעור ההצבעה לצנוח גם בבחירות בצל המגפה

מכון "זולת" קורא לבצע שינויי חקיקה כדי להתאים את הבחירות לעידן הקורונה • בניתוח השוואתי שערך המכון, של 27 מערכות בחירות ב-25 מדינות, נמצא כי במדינות בהן לא בוצעה התאמה נרשמו ירידה בשיעור ההצבעה ועלייה משמעותית בתחלואה

אנשים שנמצאים בבידוד מחכים מחוץ לאוהל הקלפי המבודד, בחירות 2020 / צילום: עידו בן יצחק
אנשים שנמצאים בבידוד מחכים מחוץ לאוהל הקלפי המבודד, בחירות 2020 / צילום: עידו בן יצחק

החיסונים כבר כאן, אבל אם יתקיימו הבחירות לקראת סוף חודש מרץ, רוב הציבור עדיין לא יהיה מחוסן, ולקורונה תהיה השפעה על הבחירות. בבחירות האחרונות בראשית 2020 היה בישראל מספר מצומצם של נדבקים, ואלה זכו לקלפיות ייעודיות. בד-בבד ננקטו צעדי הגנה על המצביעים ועל ועדות הקלפי למניעת הידבקות.

מכון החשיבה (Think Tank) "זולת", המתמחה בזכויות אדם, קורא לכנסת לבצע שינויי חקיקה בטרם בחירות כדי להתאים אותן לעידן הקורונה ולמגבלות שמהגפה יוצרת. בנייר מדיניות אופרטיבי המבוסס על ניתוח השוואתי שערך המכון ב-27 מערכות בחירות שהתקיימו ב-25 מדינות, נמצא כי ב-8 המדינות בהן לא בוצעה התאמה, ולא הוספו אמצעי הצבעה חדשים, חלה ירידה של בין 8%-15% בשיעור ההצבעה, כמו גם עלייה משמעותית בנתוני התחלואה כתוצאה מימי/יום הבחירות.

לעומת זאת, במדינות בהן אומץ מודל בטוח או מודל מרחיב המוסיף כלי הצבעה נוספים על ההצבעה הפיזית הקלאסית - כמו הצבעה מוקדמת או הצבעה באמצעות הדואר - נמנעה הפגיעה בזכות לבחור של האזרחים, וגם לא חלה עלייה בתחלואה עקב הבחירות.

באלג'יריה אחוז המשתתפים במשאל העם על הרפורמה החוקתית במדינה היה 23.7% - נמוך פי שלושה מהממוצע. בגנואה נרשמה עליה בשיעור התחלואה בעקבות הבחירות, ויו"ר ועדת הבחירות בעצמו נדבק בקורונה בתור לקלפי ונפטר שלושה שבועות לאחר מכן.

מנגד, במדינות שבהן הונהגו שינויים שאותם מכנים בנייר העמדה "המודל הבטוח" - ובהם הצבעה מוקדמת והצבעה באמצעות הדואר - לא חלה עלייה בשיעור התחלואה באופן הקשור לבחירות, וגם לא הייתה פגיעה באחוזי ההשתתפות בבחירות, ובחלקן אף הייתה עלייה.

הניתוח גילה מדינות שנקטו שינויים מרחיבים אף יותר, ובהן מקצת המדינות בארצות-הברית וכן ניו זילנד, שם הורחב משך ההצבעה לשבועיים, חולים מאומתים יכלו להצביע בדרך דיגיטלית, ואף נוספו קלפיות נודדות שהסתובבו בשכונות בערים הגדולות כדי למנוע התקהלויות בקלפיות הרגילות.

בעקבות הניתוח, "זולת" מציעה שינוי חקיקתי חד-פעמי המותאם לקורונה, ובמסגרתו שינויים באפשרויות ההצבעה. ההצעה היא לחוקק את סעיף 70ב לחוק הבחירות, שיקבע "הסדרי הצבעה במקרים של מצב חירום בריאותי", שייכנסו לתוקף במצב המתאים באישור רוב של 61 חברי כנסת. ההסדר המוצע יכלול מתן אפשרות להצבעה מוקדמת של 14 יום, הגדלת מספר מוקדי ההצבעה, כמו גם אפשרות להצבעה בדואר לאזרחים עם מחלות רקע, מחויבי בידוד וחולים מאומתים.

הצבעה מוקדמת - מתן אפשרות כללית להצבעה מוקדמת ב-14 ימים בטרם יום הבחירות הכללי. וכך בכל קלפי יוכלו להצביע לאורך השבועיים 8,000 אזרחים - פי עשרה ממספר המקסימום של מצביעים לכל קלפי ביום הבוחר עצמו.

הגדלת מספר מוקדי ההצבעה ביום הבוחר - סעיף זה יעניק לוועדת הבחירות המרכזית סמכות להגדיל את מספר מוקדי ההצבעה כדי להגביר את הפיזור הגיאוגרפי של הקלפיות במטרה למנוע התקהלויות.

הצבעה באמצעות דואר למחויבים בבידוד ולאזרחים עם מחלות רקע/אוכלוסייה בסיכון - קביעת מנגנון שבו ניתן לבקש מועדת הבחירות, בטופס אלקטרוני או בטופס ידני, טופס הצבעה בדואר, זאת בכפוף לאסמכתא כי לאור מצב החירום הבריאותי, הצבעה בקלפי תהווה סיכון מוגבר. כלומר, הזכאות להצבעה בדואר תינתן לאוכלוסייה הנמצאת בקבוצות סיכון עקב מחלות רקע, חולים מאומתים או מחויבי בידוד. בטופס ההצבעה בדואר יופיעו כלל המפלגות, ויידרש סימון פשוט של מפלגה אחת. את הטופס יהיה ניתן לשלוח בדואר רגיל או להביא לתיבות דואר ייעודיות לבחירות שיוצבו בסניפי הדואר במסגרת שיטת "המעטפות הכפולות".

לדברי עינת עובדיה, מנכ"לית "זולת", "אם נלך לבחירות בזמן קורונה במצב הנוכחי, מיליוני ישראלים יגלו כי גזלו מהם את הזכות לבחור וסיכנו את הבריאות שלהם. זה בדיוק מה שקרה במדינות אחרות בעולם. אם הממשלה לא תוביל שינוי חקיקה ולא תאמץ את 'המודל הבטוח', היא תאלץ את ועדת הבחירות לדחוס 5 מיליון מצביעים ב-15 שעות הצבעה בלבד. הדבר ייצור צפיפות שתסכן את בריאות האזרחים ותגרום לרבים מהם שלא להצביע.

"'המודל הבטוח לבחירות בתקופת הקורונה' יפרוס את ההצבעה על פני 14 יום, כדי להבטיח שכל קול נספר, ואף אזרח אינו מסכן את בריאותו. כך נוהגת כל דמוקרטיה בריאה בעולם, וכך צריך לקרות גם בישראל".