האם מענקי הקורונה שהובטחו לעסקים מגיעים ל-150 מיליארד שקל?

שר ההתיישבות נקב בסכום אסטרונומי שהובטח לעסקים, אבל המספרים לא מתיישבים • המשרוקית של גלובס

צחי הנגבי / צילום: תמר מצפי
צחי הנגבי / צילום: תמר מצפי

25 שקלים שווים מנה חומוס. 300 שקל הם זוג סביר של נעלי ספורט. שניים-שלושה מיליונים הם דירה. בדרך למיליארד רובנו מאבדים כיוון, וברקיעים עליונים יותר כל מספר נשמע סביר. השר להתיישבות צחי הנגבי, בראיון לאולפן ynet, ניסה להרגיע את ציבור בעלי העסקים. "באפריל-מאי לכל המאוחר נהיה כנראה בשלב הסופי של ההתחסנות. הנושא הכלכלי סוף-סוף ייעלם. אבל אנחנו לא מחכים עד אז, ולכן יש כ-150 מיליארד שקל שהופנו למענקים לבעלי עסקים". גם הסכום העצום הזה, הוא הודה, לא מספיק ולא תמיד מגיע בזמן.

150 מיליארד הם יותר משליש מתקציב המדינה. הייתכן שהסיוע הישיר שהובטח לבעלי עסקים מגיע לסכום כזה? הוציאו בבקשה מחשבונים.

מאז פרוץ המגפה אישרה הממשלה שורת תוכניות חירום: תוספות למערכת הבריאות, תמיכה במובטלים, כסף לחיסונים, וגם סיוע לעסקים שנפגעו מהסגר. חלק מהתוכניות יימשכו בשנה הבאה, לפי החלטת הממשלה, אבל בינתיים האוצר מפרסם סכומים מדויקים רק עד סוף 2020.

לפי האוצר, היקף תוכניות הקורונה עד סוף השנה הוא 139 מיליארד שקל. אבל לא הכול מענקים לעסקים. נוריד 42 מיליארד שקל שמיועדים להלוואות וסיוע "תזרימי". זה כסף שצריך להחזיר. נשארנו עם הוצאה ישירה של 97 מיליארד שקל. נוריד כ-70 מיליארד שקל שמתחלקים בין תשלומי ביטוח לאומי למובטלים ולמחול"תים (25 מיליארד), משרד הבריאות (11 מיליארד), קשישים וחיילים משוחררים ועוד. נשארנו עם 30 מיליארד שקל לנפגעים מהמשבר הכלכלי. אם נהיה קטנוניים, נוריד עוד 15 מיליארד לסיוע לעצמאים.

נשארו 15 מיליארד שקל: אלה המענקים לבעלי עסקים עד סוף 2020. הם מיועדים לכיסוי הוצאות קבועות כגון שכירות והחזר הלוואות (11.3 מיליארד); לעידוד עבודה (2.6 מיליארד); לשימור עובדים בסגר בחגי תשרי (600 מיליון שקל); ולעסקים קטנים ובינוניים (300 מיליון שקל). רוב התמיכה בעסקים מבוססת על הלוואות, וגם אותן המדינה לא מממנת אלא רק ערבה להחזר. גם אם זרם המענקים יימשך עד האביב, לא נתקרב ל-150 מיליארד שקל.

שאלנו את הנגבי איך זה מסתדר. הדוברת שלו שלחה בתגובה חישוב מפותל שלפיו המענקים שבעלי עסקים יבקשו עד אביב 2022, בתוספת דמי אבטלה וחל"ת, צפויים להגיע ל-120 מיליארד שקל. בלי להתעמק בפרטים, הנגבי עצמו ניבא בדברים שציטטנו ש"הנושא הכלכלי ייעלם" שנה לפני כן.

בשורה התחתונה: דברי הנגבי לא נכונים. המענקים שאישרה הממשלה עד סוף 2020 מסתכמים ב-15 מיליארד שקל לעסקים ו-15 מיליארד שקל לעצמאים. גם ב-2021 הם לא צפויים להתקרב לסכום שהנגבי ציין.

תחקיר: ארן רונדל