מיקרוסופט, גוגל וסיסקו מצטרפות להליך המשפטי שמנהלות NSO הישראלית ופייסבוק

פייסבוק ו-וואטסאפ מנהלות מול NSO מערכה משפטית ומאשימות אותה בכך שמערכות שפיתחה היו מעורבות ב"מתקפת סייבר שבה ניצלה את שרתי פייסבוק כדי לחדור ל-1,400 מכשירים סלולריים" • החברות ביקשו להצטרף כידידי בית המשפט לערעור של NSO על החלטה שלא להעניק לה חסינות

מנכ"ל מיקרוסופט סאטיה נאדלה,/ צילום: רויטרס, Sergio Perez
מנכ"ל מיקרוסופט סאטיה נאדלה,/ צילום: רויטרס, Sergio Perez

 ימים ספורים בלבד לאחר שנשיא מיקרוסופט בראד סמית האשים בפוסט בבלוג של החברה חברות מסוגה של NSO הישראלית, באחריות לתפוצה הרחבה של כלי תקיפת סייבר חזקים בידי גורמים עוינים, הודיעו שורת חברות טכנולוגיה מהשורה הראשונה, בהן מיקרוסופט, גוגל וסיסקו כי הן מצטרפות לה ליך המשפטי שמנהלת NSO מול פייסבוק ו-וואטסאפ.

לתובעות הצטרפה גם קואליציית חברות בשם "Internet Association", שכוללת עשרות חברות טכנולוגיה בהן אמזון וטוויטר. החברות ביקשו להצטרף כידידי בית המשפט לצד פייסבוק ערעור של NSO על החלטה שלא להעניק לה חסינות דיונית מתוקף העובדה שהיא מוכרת את מוצריה למדינות ריבוניות. בחודש יולי האחרון פסק בית המשפט בארה"ב נגד NSO ועתה מערערת החברה על החלטה זו.

בתביעה של פייסבוק-וואטסאפ נגד NSO, המתנהלת בסן פרנסיסקו בקליפורניה, נטען שכלים שפיתחה החברה שימשו לשם פריצה למערכות וואטסאפ. לדבריה, מערכות שפיתחה NSO היו מעורבות ב"מתקפת סייבר שבה ניצלה את שרתי פייסבוק, כדי לחדור ל-1,400 מכשירים סלולריים", של מי שהיא טענה שהם "פעילי זכויות אדם".

NSO טענה שפועלת בשם מדינה

ד"ר מתן גוטמן, מנכ"ל (CybeRighTech (CRT, מומחה לדיני זכויות אדם ומשפט וטכנולוגיה, הסביר כי NSO ביקשה שהתביעה תידחה על הסף בגלל טיעון של "חסינות מדינה", כלומר מכיוון שמי שעשה בפועל שימוש בתוכנה אלה מדינות, ולמדינות זרות יש חסינות מפני תביעות אזרחיות, אזי יש להחיל חסינות זו גם על NSO, שלקוחותיה הן רק מדינות. בית המשפט דחה את הטענה וקבע כי חברה פרטית ישראלית לא יכולה לקבל "חסינות מדינה" לפי הדין בארה"ב". עתה כאמור מערערת NSO על ההחלטה.

בתגובה לטענות שעלו נגד החברה הסבירו בעבר ב-NSO , כי מוצריה מסייעים לגופי ביון ואכיפת חוק ממשלתיים מורשים להילחם בטרור ובפשע.

מתן גוטמן / צילום: שלומי יוסף, גלובס
 מתן גוטמן / צילום: שלומי יוסף, גלובס

נשיא מיקרוסופט תוקף

בפוסט של סמית הוא אומר כי "לשכירי חרב לא מגיעה חסינות". עוד נטען שם כי NSO ודומותיה מפיצות כלי סייבר חזקים, שאיפשרו מלכתחילה את מתקפת הסייבר החמורה על גופי ממשל וחברות אמריקאיות, בהן חברות סייבר, עליה נודע בתחילת השבוע שעבר.

לפי סמית, כלים מתוחכמים אלה, שבעבר היו בידי מדינות בלבד, זולגים ומגיעים לידיים עוינות - ובכך מפרים את היציבות העולמית. הפוסט של סמית ציין תשע פעמים את מי שהוא מגדיר כנציגה הבולטת ביותר של קטגוריית חברות סייבר אלה - NSO. סמית טוען כי קיומן של החברות מאפשר למדינות לשפר את יכולות התקיפה הקיימות שלהן, והיא מאפשרת למדינות שיש להן כסף, אך לא את הטאלנט, לשים את ידיהן על כלים שכאלה.

מפייסבוק נמסר כי הם לא מגיבים לפניות בנושא. לא התקבלה תגובת החברות האחרות.