בנק ישראל: הסרת מגבלת הפריים תתבצע בשתי פעימות – קודם רוכשי הדירות ורק אחר כך ממחזרי המשכנתאות

הפיקוח על הבנקים הודיע בשבוע שעבר על ביטול הגבלת שיעור רכיב ריבית הפריים בתמהיל המשכנתה • כדי להעניק זמן לבנקים להסתגל לשינוי החדש, הוחלט להחיל אותו בשתי פעימות

רכישת דירה / צילום: Shutterstock, Shutterstock
רכישת דירה / צילום: Shutterstock, Shutterstock

הפיקוח על הבנקים יסיר את מגבלת הפריים בשתי פעימות: הראשונה, שתצא לפועל מיד עם קבלת ההחלטה הסופית בנושא, בתוך שבועות ספורים, תוגבל אך ורק לרוכשי דירות; השנייה, שתצא לפועל מספר שבועות לאחר מכן, תאפשר גם לממחזרי משכנתה לעבור למסלול המתירני יותר.

בעשור האחרון נקט הפיקוח על הבנקים מכלול של צעדים עקב עליית מחירי הדירות וסביבת הריבית הנמוכה. בין היתר קבע המפקח על הבנקים לפני 9 שנים הגבלות על חלקה של ההלוואה לדיור בריבית משתנה מסך ההלוואה. ההגבלה הראשונה הייתה על חלקה של ההלוואה בריבית פריים, שנקבע כי לא יעלה על שלישי מסך המשכנתה הנלקחת; השנייה - חלקה הכולל של ההלוואה בריבית משתנה לא יעלה על שני שלישים מסך המשכנתה.

הדבר נעשה, בין היתר, עקב הערכות שהיו בתחילת העשור בבנק ישראל, כי סביבת הריבית תעלה בקרוב, ואולם התחזית מאז לא התממשה, והצעד ייקר מאוד את המשכנתאות עבור הלווים, שכן עוד מסלולי הפריים נותרו ברמות מאוד נמוכות, הם נאלצו לקחת משכנתאות בריביות משתנות שהיו יקרות ובמסלול ריביות קבועות שהיה יקר אף יותר.

בטיוטת חוזר שהעביר המפקח על הבנקים יאיר אבידן בשבוע שעבר נקבע כי הוחלט לבטל את הגבלת שיעור רכיב ריבית הפריים בתמהיל המשכנתה, ולהשאיר את המגבלה, לפיה לפחות שליש מסך המשכנתה יינתן בריבית קבועה.

ואולם נודע כי בבנק המרכזי מחלקים את יישום הצעד ל-2 פעימות. הפעימה הראשונה תכנס לתוקף באופן מיידי והיא מיועדת לרוכשי דירות. מרגע ההודעה על קבלת ההחלטה יוכלו אלה לקחת משכנתאות לפי המתווה החדש; ממחזרי המשכנתאות הקיימות ייאלצו להמתין מספר שבועות, עד שגם הם יוכלו למחזר את המשכנתאות שלהם, על פי הכללים החדשים.

הסיבה להחלטה הזו היא הכורח של הבנקים לשנות את מדיניות ההשקעות שלהם, שמתבססת על מסלולי המשכנתה השונים. המסלולים החדשים יתאפיינו בתיקים עם ריביות נמוכות מאלה הקיימים, וההערכה בבנק ישראל היא כי ייקח לבנקים מספר שבועות כדי להסתגל למציאות החדשה.