המבחן האמיתי יהיה בכנסת: הממשלה אישרה את החוק העוקף תקציב

הצעת החוק תאפשר לאוצר להמשיך ולממן את פעילות הממשלה שנה שנייה ברציפות ללא תקציב מדינה מאושר • מדובר בהישג לשר האוצר כ"ץ שמנסה למנוע בדרך זו עצירה כמעט מוחלטת של פעילות הממשלה החל מ-1 לינואר

ישראל כ"ץ / צילום: אוהד צויגנברג-ידיעות אחרונות
ישראל כ"ץ / צילום: אוהד צויגנברג-ידיעות אחרונות

הממשלה אישרה הערב (ג') בישיבתה את הצעת החוק לשינוי חוק יסוד משק המדינה, שתאפשר לאוצר להמשיך ולממן את פעילות הממשלה שנה שנייה ברציפות ללא תקציב מדינה מאושר. בנוסף אושר הצעת החוק להקפאת עליית השכר הממוצע במשק, שתמנע העלאות שכר לנבחרי ציבור ולקבוצות נוספות שהכנסתן צמודה לשכר הממוצע במשק או לשכר המינימום. מדובר בהישג לשר האוצר ישראל כ"ץ, שמנסה למנוע בדרך זו עצירה כמעט מוחלטת של פעילות הממשלה החל מ-1 לינואר.

הממשלה דחתה כבר מספר פעמים את הדיון בהצעות החוק, אך יחד עם זאת מבחנן האמיתי של הצעות החוק האלה לא יהיה בממשלה אלא בכנסת, שתתבקש לאשר אותן בשלוש קריאות.

הצעת החוק לשינוי חוק יסוד משק המדינה משנה את סדרי היסוד של ניהול הממשלה בהיעדר תקציב. ההצעה מטפלת בכל ההיבטים הבעייתיים הכרוכים במעבר לתקציב המשכי (אחד חלקי 12). ההצעה באה על-רקע סיטואציה של קיצוץ קיצוני בכמות הכסף הפנוי למימון פעילותם השוטפת של משרדי הממשלה. מדובר במציאות שנוצרה כתוצאה מההוצאות הגדולות לטיפול במשבר הקורונה ומהגידול בהיקף החזר החובות בשנת 2021 - בהשוואה לשנת 2019, השנה האחרונה שבה הועבר תקציב.

בין היתר ההצעות יאפשרו לאוצר להעביר עד 85% מהעודפים המחוייבים שמנה לשנה, להגדיל את מסגרת ההוצאה באופן אוטומטי ולהוציא מכלל חישוב מסגרת ההוצאה את החזרי החובות ואת הקופסאות החוץ-תקציביות להתמודדות עם משבר הקורונה.

שר האוצר ישראל כ"ץ מסר בתגובה: "משמעות אי העברת החוק היתה פגיעה אנושה ביכולת מתן השרותים לאזרחי ישראל והסיוע לנפגעי הקורונה, כולל בתחומי הבריאות והכלכלה, החינוך, הרווחה והביטחון ותחומים רבים חשובים".