עוד זעזוע בבית ההשקעות פסגות: המנכ״ל ראובן קפלן התפטר אחרי שנה וקצת בתפקיד

במכתב ששלח היום קפלן ליו"ר בית ההשקעות הודיע על "סיום כהונתי כמנכ"ל פסגות בית השקעות" • על פי הערכות, פרישתו של קפלן מגיעה על רקע מערכת יחסים לא פשוטה עם הבעלים, אייפקס, שמנוהלת בישראל על ידי זהבית כהן

ראובן קפלן / צילום: ענבל מרמרי
ראובן קפלן / צילום: ענבל מרמרי

בצל המאמצים המתמשכים למכירת בית ההשקעות על ידי הבעלים קרן אייפקס, נקלע היום פסגות לזעזוע נוסף כשהמנכ"ל בשנה וקצת האחרונות, ראובן קפלן, מודיע על התפטרותו. במכתב ששלח היום קפלן ליו"ר בית ההשקעות בעניין "הודעה על סיום כהונתי כמנכ"ל פסגות בית השקעות", מודיע קפלן "על רצוני לסיים את כל תפקידי בחברה וזאת בהתאם להסכם העסקתי מיום 15 בספטמבר 2019", כשהוא מוסיף כי הוא "מודה לכם על האמון שנתתם בי במהלך התקופה". לקפלן תקופת הודעה מוקדמת של שלושה חודשים.

על פי הערכות, פרישתו של קפלן, שנעשית בצל ניסיונות חוזרים של אייפקס לממש את ההחזקה שלה בבית ההשקעות שעליו השתלטה ב-2010, מגיעה על רקע מערכת יחסים לא פשוטה עם הבעלים, אייפקס, שמנוהלת בישראל על ידי זהבית כהן. בכך מצטרף קפלן לשורה של מנהלים שניהלו את בית ההשקעות תחת אייפקס - רונן טוב, חגי בדש וברק סורני, שקדמו לו. למעשה, לקפלן ניסיון וידע מתחום הביטוח והוא הגיע לפסגות מבלי שצמח בעולם ההשקעות לטווח קצר ושירותי המסחר, שמאפיינים חלק משמעותי מפעילות פסגות. בכך הוא מזכיר את המהלך שהיה עם טוב, שמונה למנכ"ל פסגות ללא ניסיון קודם בעולם בתי ההשקעות ולאחר שהגיע מענף הביטוח והפנסיה. גם טוב היה בפסגות בכהונה קצרה.

זהבית כהן / צילום: רמי זרנגר
 זהבית כהן / צילום: רמי זרנגר

גם היו"ר לשעבר מיכל עבאדי-בויאנג'ו עזבה את פסגות בטריקת דלת כעבור תקופה קצרה כמו זו של קפלן. כך, בדומה למה שקורה היום, באפריל 2019 דווח כי לאחר כשנה וחודשיים בלבד בתפקיד יו"ר בית ההשקעות פסגות, עבאדי-בויאנג'ו, הודיעה על עזיבתה את בית ההשקעות על רקע יחסים רעועים עם בעלת השליטה. או אז הגדיר גורם בסביבת בית ההשקעות את הסיבה לסיום הקשר בין כהן לעבאדי-בויאנג'ו ב"הבדלי גישות ביניהן", תוך שרבים העידו על מתיחות חריפה בין השתיים.

בסביבתו של קפלן מציינים היום כי השנה עוברת על ענף הפיננסים "שנה מאתגרת" בעקבות משבר הקורונה, וש"בית ההשקעות פסגות הגיב מהר למשבר". מטעם קפלן אף נמסר הבוקר כי "מאז כניסתו לתפקיד פעל ללא לאות להכין את החברה באופן שיאפשר לבעלים לממש את כוונתם למכור את החברה", ושהוא "הודיע היום לדירקטוריון בית ההשקעות כי בכוונתו לפנות להגשמת יעדים נוספים וכי הוא מקווה כי מכירת פסגות תושלם בהקדם". עוד נמסר מטעם קפלן כי הוא "בוחן מספר הצעות שהגיעו אליו וכי הוא יחליט בשבועות הקרובים לאיזו מההצעות ייענה".

קפלן, שהגיע לפסגות לאחר שהיה מנכ"ל עמידר כשבאמתחתו תפקידים בכירים בכלל ביטוח - בהם מנכ"ל כלל בריאות, מונה לתפקידו כמנכ"ל בית ההשקעות בספטמבר 2019 וכבר באוקטובר אותה שנה הוא ביצע ארגון מחדש בבית ההשקעות - שעיקרו היה פירוק חטיבת הלקוחות והעברת ההפצה לפעילויות השונות, יחד עם תוכנית התייעלות, שככל הידוע בית ההשקעות קיצץ במסגרתה כ-15% מעובדיו.

מבחינת פסגות מדובר על מהלך לא פשוט. זאת, בין היתר, מאחר וקפלן גם מכהן כיום כמנכ"ל חברת הגמל של בית ההשקעות, כך שעם לכתו יהיה לבית ההשקעות חוסר בשני תפקידים מרכזיים מאוד - המנכ"ל של החברה כולה והמנכ"ל של פעילות החיסכון לטווח ארוך שלו. מצב מאתגר.

פסגות מנהל כיום כ-164 מיליארד שקל כשהוא נסמך על מספר תחומי ליבה - ניהול גמל ופנסיה, ניהול קרנות נאמנות, ניהול תיקים (יחד עם ניהול כספי מוסדיים חיצוניים) ושירותי מסחר וברוקראז'.