מ-70 ל-200 אלף שקל: ברקת רוצה להקפיץ את תקרת ההפקדה בקופת גמל להשקעה

הממונה על שוק ההון קורא להגדיל את תקרת ההפקדה השנתית "לא ל-70 אלף אלא ל-200 אלף שקל או 250 אלף שקל" • ברקת לא חסך בביקורת: "קפצו עלינו כל מיני מתנגדים, אבל אנחנו לא וויתרנו ואנחנו לא נוותר בכל מה שקשור לפיתוח התחרות והבאת שוק ההון למקום שהוא צריך להיות, שזה גבוה יותר מהמקום שבו הוא נמצא היום"

משה ברקת / צילום: רפי קוץ
משה ברקת / צילום: רפי קוץ

הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון, ד"ר משה ברקת קרא היום בוועידת עדיף השנתית להגדלת ההשקעות של הגופים שתחת פיקוחו "יותר ממה שהם משקיעים היום", בניהול סיכונים ובחדשנות ועוד, כלקח ממה שקרה בשירביט תוך שבמקביל קרא גם הגדלת תקרת ההפקדות השנתית לקופות הגמל להשקעה.

"אי אפשר לסכם את שנת 2020 מבלי להתייחס למגיפה העולמית שהתפרצה השנה וללקחים ממנה. משברים כאלו מעמידים את כולנו במבחן, גם ברמה האישית וגם ברמה הלאומית. ראשית אומר כי אנחנו ראינו התנהלות תקינה והירתמות המהירה של הגופים לטיפול במשבר והתמודדות עמו. יש לתת את הקרדיט לחברות הביטוח, בתי ההשקעות, הסוכנים, היועצים וכל הגורמים שדאגו להבטיח כי גם בשעה המורכבת הזו העסק עבד. הפקדות בוצעו, תגמולים התקבלו, ותביעות שולמו." תוך שציין שגם המבוטחים והחוסכים "פעלו באופן מושכל ושקול, גם כשמסביב אי הודאות גברה".

עוד קרא ברקת להגדיל את תקרת ההפקדה השנתית לקופות הגמל להשקעה "לא ל-70 אלף אלא ל-200 אלף שקל או 250 אלף שקל, כמו שדוחף לכך סגן השר הרב יצחק כהן, שבזכותו יש לנו את הכלי הנהדר הזה לחסכון של משקי בית. בגלל זה אנחנו צריכים לא להילחם בפוליסות חסכון אלא למצוא את הדרך להרחיב את ההפצה שלהם, ולהרחיב את היצע המוצרים שמהווים גם תחרות אמיתית למערכת הבנקאית ותכניות החיסכון או פיקדונות הציבור. זה המנוע של שוק ההון. מי רוצה לכבות אותו?", אמר. בכך הוא רימז בביקורתיות ליו"רית רשות ני"ע ענת גואטה שיוצאת לא אחת נגד מכשיר גמל להשקעה. מבחינת גואטה מדובר במכשיר שמאיים על התיקים המנוהלים וקרנות הנאמנות שתחת פיקוחה, כשהיא תוקפת את התנהלות הרשות המקבילה במכשירים אלה. בכלל, זה זמן שגואטה וברקת נאבקים ביניהם עם תפיסות מנוגדות כשגואטה מרבה לדון בשוק המוסדי שלא תחת פיקוחה ולבקר את הכשלים שהיא רואה לכאורה בשווקים שתחת אחריות ברקת.

כיום מנוהלות במוצרי הגמל להשקעה שבניהול בתי ההשקעות וחברות הביטוח קופות בהיקף של כ-18 מיליארד שקל כשלפי הערכות ישנם עוד כמה עשרות מיליארדי שקלים בפוליסות חיסכון לפרט שהן מכשיר השקעה דומה. מכשירי השקעה אלה זכאים לדחיית מס רווחי הון למועד פדיון הקופה או הפוליסה, כשניתן לזכות להטבות מס נוספות אם שומרים את מועד הפדיון לגיל מבוגר.

במה שנראה כהמשך ביקורת על גורמים מחוץ לרשות שוק ההון אמר ברקת בנוסף כי "קפצו עלינו כל מיני מתנגדים, אבל אנחנו לא וויתרנו ואנחנו לא נוותר בכל מה שקשור לפיתוח התחרות והבאת שוק ההון למקום שהוא צריך להיות, שזה גבוה יותר מהמקום שבו הוא נמצא היום. כמה נלחמו בי עד שהצלחנו להבקיע עם הרצף המוסדי? הייתי צריך לשטוח את הדברים בפני נגיד בנק ישראל לומר לשר האוצר שמה שנעשה הוא לא מספיק, ואני אומר לכם - צריך לפתוח עוד את הרצף המוסדי ולייצר מסלקת נגזרים בבורסה, ועוד. אנחנו נהפוך לבנה לבנה, בחיתום, באיגוח. במעשים ולא בדיבורים. ומי שרוצה להצטרף - אנחנו איתו".

בהסתכלות על שוק הביטוח אמר ברקת כי "אנחנו מפתחים רישיון ייחודי לסוכנים בתחום הבריאות, כשגם רישיון זה יהיה לסוכן אובייקטיבי", תוך שהוסיף כי עובד על רפורמה בביטוחי הבריאות, בהמשך לזו שביצעה קודמתו לפני מספר שנים. בנוסף אמר ברקת כי "השנה אני מתכנן להתמקד גם בעולם ההשקעות הן בפן הצרכני והן בפן המוסדי".

כאמור, הממונה גם הזכיר היום את מקרה שירביט באומרו כי "היה לנו מקרה של שירביט, לא ארחיב. התמודדות הרואית של החברה לחזור לפעילות. אני מעריך את זה ואת הבעלים ששמר על העסק שלו. אבל בעסק שלנו אנחנו לא יכולים לסמוך על נסי חנוכה ועל הרואיקה. ניהול סיכונים, לקוחות, שיפור תחרות, חדשנות - כל אלה דורשים השקעה. ואני אומר לכם אתם צריכים להשקיע. יותר ממה שאתם משקיעים היום", אמר במה שנראה כמסר לכל השוק בעקבות מקרה פריצת הסייבר לשירביט וגניבת מידע רב מאוד ממחשביה.