הנציב רוזן בביקורת על הפרקליטות: תיק נגד אזרחית נותר פתוח כשנתיים וחצי בשל כשל טכני

נציב הביקורת על הפרקליטות וגופי התביעה השופט בדימוס דוד רוזן יוצא נגד הפרקליטות בשל עיכוב בסגירת תיק נגד אזרחית נורמטיבית, במרשם הפלילי במשטרה • הפרקליטות: שרשרת תקלות טכניות שאינן קשורות לפרקליטות הובילו לעיכוב

נציב תלונות הציבור על הפרקליטים השופט (בדימוס) דוד רוזן / צילום: תמר מצפי
נציב תלונות הציבור על הפרקליטים השופט (בדימוס) דוד רוזן / צילום: תמר מצפי

נציב הביקורת על הפרקליטות וגופי התביעה, השופט בדימוס דוד רוזן, מתח היום (ד') ביקורת על הפרקליטות בשל עיכוב בסגירת תיק במרשם הפלילי במשטרה, נגד אזרחית נורמטיבית. רוזן הביע ביקורת נגד הפגיעה באזרחית כתוצאה מכשלים בממשקי העבודה בין הפרקליטות למשטרה.

התיק הפלילי נגד עורכת הדין נסגר כבר בפברואר 2018 והחשודה קיבלה הודעה על סגירת התיק רק לאחר שנה ועשרה וחודשים.

בסמוך למועד הסגירה העבירה הפרקליטות הודעה למשטרה על הסגירה. יש לציין כי באותה העת, המשטרה הייתה אחראית על הוצאת הודעה לחשוד כאשר נסגר נגדו התיק.

בשל תקלה בטיפול המידע על ידי המשטרה, החלטת הסגירה לא דווחה במרשם הפלילי. רק בדצמבר 2019 התברר לפרקליט המטפל כי המידע לא דווח. הפרקליט המטפל פעל מול המשטרה בחודשים שלאחר מכן אך בשל תקלות טכניות במשטרה נמשך העיכוב בדיווח במרשם הפלילי.

בשל כך, התיק נגד האזרחית נותר פתוח במרשם הפלילי במשטרה קרוב לשנתיים וחצי לאחר שהתקבלה החלטת הגניזה.

לדברי הפרקליטות, שרשרת תקלות טכניות אשר אינן קשורות לפרקליטות הובילו לעיכוב הרב שנפל בעדכון גניזת התיק נגד עורכת הדין במערכת המשטרתית. כאשר נודע לפרקליטות על התקלה היא פעלה לקדם את הדיווח.

"פגיעה קשה באזרח"

רוזן ציין בהחלטה כי ראוי בעתיד כי הפרקליטות תפנה למשטרה על מנת שזו תתערב ותתקן את התקלה בדרגות הגבוהות בפרקליטות ובמשטרה. "מדובר בפגיעה קשה באזרח רק בשל התנהלות משרדית כושלת. מדובר בתקלה שניתן לתקנה", ציין רוזן.

רוזן ציין בהחלטתו כי "אזרחית נורמטיבית נקלעה לאירוע לא לה ובשל השתרכות מקוממת של רשויות האכיפה במדינת ישראל נדחקה לפינה כשענן קודר מכהה את ימיה. מדובר במצב דברים שאין הדעת סובלת".

התלונה חושפת את ההשלכות של הבירוקרטיה במשרדי ממשלה, וספציפית בפרקליטות על האזרח הניצב מול המערכת החזקה. הסוגיה של דיווח על סגירת תיקים לחשודים מטרידה את הנציב רוזן בשנים האחרונות ובעבר מצא מספר תלונות מוצדקות בשל עיכוב בעדכון חשודים ומתלוננים על סגירת תיקים.

עד לפני שנה וחצי ובמשך עשרות שנים לפני כן, הנוהל בפרקליטות היה שהחלטה על גניזת תיק לחשוד מדווחת למשטרה על ידי מזכירות הפרקליטות. המשטרה מעדכנת את המרשם הפלילי שנמצא באחריותה ובשליטתה והיא זו שהייתה אחראית למשלוח מכתבי סגירה לחשודים ולמתלוננים בתיק.

המצב הקודם, שכלל מספר תחנות בדרך עד לשליחת ההודעה לחשוד או למתלונן על ידי המשטרה, גרם לכך שמשך הזמן בין קבלת ההחלטה ועד ההודעה לחשוד היה ממושך והביא במקרים מסוימים לתקלות.

בשנת 2017 דן רוזן בתלונה אחרת שנגעה לעיכוב בהודעה לחשוד על סגירת תיק. במסגרת אותה התלונה קבע רוזן כי אין זה ראוי שחשוד ימתין זמן ממושך עד לקבלת הודעה על סגירת התיק על ידי המשטרה בשעה שקיימת החלטה.

רוזן כתב אז ש"אזרח הנמצא תחת חקירה מתנהל תחת עננה כבדה של חרדה. חייו אינם דומים לחייו קודם לכן. ימיו אינם ימים ולילותיו אינם לילות. האזרח ממתין בכיליון עיניים להחלטת הפרקליטות". עוד הוסיף כי "החלטת הפרקליטות הינה החלטה דרמטית עבורו ועבור בני משפחתו ואין מקום להאריך תקופה זו בשל נסיבות מנהליות כאלה ואחרות".

רוזן המליץ לפרקליט המדינה דאז שי ניצן כי הפרקליטות תהיה זו שתיידע את החשוד על ההחלטה בטרם העברת התיק למשטרה. כך המידע יועבר מוקדם יותר לחשודים ולמתלוננים.

ניצן קיבל את ההמלצה ובמאי 2019 שונתה שיטת העבודה בפרקליטות כך שמזכירות הפרקליטות היא זו השולחת כיום הודעות על סגירת התיק. ההחלטה בתיק נשוא התלונה הנוכחית התקבלה לפני ששונה הנוהל.

מהפרקליטות נמסר בתגובה כי "בסמוך לקבלת ההחלטה בדבר סגירת התיק, הועבר דיווח למשטרה. עת התברר כי הדיווח לא הוזן במערכת המשטרתית, העבירה הפרקליטות למתלוננת מכתב רשמי ובו אסמכתא לסגירת התיק. במקביל, פעלה הפרקליטות על מנת לזרז את הליך הסגירה גם במערכות המשטרה".