פסגות של מתיחות: מה גרם גם לראובן קפלן לעזוב את בית ההשקעות?

ראובן קפלן הודיע הבוקר על התפטרות מתפקידו, ובשוק מעריכים כי הרקע הוא מערכת יחסים מתוחה עם בעלת הבית - קרן אייפקס בהובלת זהבית כהן, אך ללא משבר קונקרטי • מי יחליף את קפלן ואיזה עתיד צפוי לבית ההשקעות? בשוק מנסים להעריך

זהבית כהן / צילום: רמי זרנגר , גלובס
זהבית כהן / צילום: רמי זרנגר , גלובס

עובדי, מנהלי ובעלי בית ההשקעות פסגות הופתעו הבוקר (ד') לגלות שהמנכ"ל ראובן קפלן עוזב את התפקיד ואת החברה. גם מחוץ לפסגות לא ראו סימן למתיחות מיוחדת או פיצוץ שאולי קרה בתוך בית ההשקעות, שכבר שנים מתנהל במה שנתפס בשוק כמערכות יחסים מתוחות ולא שגרתיות בין ההנהלה לבעלים. אך ההפתעה שבעצם ההתפטרות של קפלן, לאחר מעט יותר משנה בתפקיד, היא זעזוע נוסף בבית ההשקעות, שבעבר היה הגדול בשוק, והיום תחת בעלת השליטה הדומיננטית - קרן אייפקס בראשות זהבית כהן - איבד את מעמד ההובלה שבו החזיק עד לפני כמה שנים.

בשוק ההון מעריכים שקפלן אולי כבר בדרך לתפקיד בכיר אחר. כהונתו הקצרה אופיינה במתיחויות מול בעלת השליטה המעורבת מאוד, בין שישירות או שדרך אנשיה ונציגיה בבית ההשקעות. למרות שקפלן לא נחשב למנכ"ל שפסגות תלוי בו, לעזיבתו את התפקיד, בעל חשיבות רבה בשוק ההון הישראלי, יש משמעות אדירה עבור בית ההשקעות והבעלים. זאת בוודאי אחרי רכבת העזיבות המהירה יחסית של בכירים בו, ובעת שבעלת הבית מנסה לממש את החזקתה ארוכת השנים.

במכתב ששלח קפלן ביום ד' ליו"ר בית ההשקעות הודיע על "רצוני לסיים את כל תפקידי בחברה וזאת בהתאם להסכם העסקתי מיום 15 בספטמבר 2019". הגם שהוא הוסיף במכתב ההתפטרות כי הוא "מודה לכם על האמון שנתתם בי במהלך התקופה", בפנותו לחברי דירקטוריון החברה, הרי שהעזיבה המפתיעה מעידה שלא מדובר בנסיבות "בריאות".

על פי הערכות בשוק הפרישה, הזו הגיעה על רקע מערכת יחסים לא פשוטה עם בעלת הבית כהן ועם נציגיה בסביבת בית ההשקעות, אך ללא משבר קונקרטי. בכך מצטרף קפלן לשורה של מנהלים שניהלו את בית ההשקעות תחת אייפקס - רונן טוב, חגי בדש וברק סורני.

למעשה, לקפלן ניסיון וידע מתחום הביטוח, והוא הגיע לפסגות מבלי שצמח בעולם ההשקעות לטווח קצר ושירותי המסחר, שמאפיינים חלק משמעותי מפעילות פסגות. בכך הוא מזכיר את המהלך שהיה עם טוב, שמונה למנכ"ל פסגות ללא ניסיון קודם בעולם בתי ההשקעות, ולאחר שהגיע מענף הביטוח והפנסיה. גם טוב היה בפסגות בכהונה קצרה מאוד, ועזב בטונים צורמים, והן בדש והן סורני מילאו כהונות ארוכות בהרבה.

העזיבה מייצרת כמה קשיים

העזיבה של קפלן מגיעה כשנה וחצי אחרי עזיבה פתאומית וחריגה לא פחות, של היו"רית מיכל עבאדי-בויאנג'ו, שפרשה בטונים צורמים לאחר כשנה וחודשיים בתפקיד.

בשלב המיידי ההודעה של קפלן מייצרת לפסגות סיטואציה מאוד לא פשוטה; הוא משמש כיום לא רק כמנכ"ל בית ההשקעות - תפקיד שלא ברור כמה קופצים יהיו עליו, במציאות של מגבלת שכר הבכירים מחד, והמוניטין שיש בשוק לגבי החופש הניהולי בפועל שניתן למנהלי בית ההשקעות תחת כהן ונציגיה. הוא גם משמש כמנהל בפועל של חברת ניהול הגמל והפנסיה של פסגות - שהיא גוף מוסדי שמפוקח על-ידי רשות שוק ההון, שכבר התערבה השנה בשני גופים מוסדיים גדולים שנוצרו אצלם רעשים בצמרת (מגדל וכלל ביטוח).

וכאן טמון קושי נוסף מבחינת פסגות ואייפקס. בעיצומה של תקופת אישורי התקציב לשנה הבאה, תוך שימת דגשים אסטרטגיים, עוזב מנכ"ל במהלך שמצריך להתחיל מחדש תהליך לאיתור מחליף, אישור דירקטוריון ואישור רשות שוק ההון. בהקשר זה נציין כי מציאת מנכ"ל חדש לבית ההשקעות היא מלאכה פשוטה יחסית מבחינה רגולטורית, בטח כשמדובר בחברה פרטית עם בעל מניות אחד.

מהרבה בחינות מנכ"ל של בית השקעות, בניגוד למנכ"ל בנק או חברת ביטוח, הוא מנהל של חברת החזקות, כשהפעילות מול כספי הציבור מתבצעת בחברות הבנות, ששם נדרשת דרך ארוכה יותר שעוברת דרך הרגולטור. ולא מדובר בדבר של מה בכך - על פי הערכות הדבר כבר היה רלוונטי אצל המנהל המיועד של פסגות לחברת הגמל והפנסיה, שאמור היה להצטרף לפסגות ובמפתיע פרש מתפקידו תוך זמן קצרצר.

ולזה יש להוסיף, כאמור, את הליך המכירה שנמצא כל העת ברקע - ושכבר כמה שנים מחכים שיקרה אך הוא עדיין לא מבשיל. בימים האחרונים גם נוצרה מתיחות בסביבת בית ההשקעות כשוועד העובדים שלח מכתב לאייפקס, כפי שנחשף בגלובס, ובו נכתב כי "בימים האחרונים הגיע לוועד העובדים מידע שלפיו מתגבשת עסקה קונקרטית למכירת החברה אשר נמצאת בשלבים מתקדמים מאוד ואף צפויה להיחתם בימים הקרובים ועד לסוף השבוע". המכתב שנשלח בשם ועד עובדי פסגות מוען לקרן אייפקס ישראל, חברי דירקטוריון בית ההשקעות ומנהלו, והממונה על רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון משה ברקת.

השפעה על רוכשים פוטנציאליים

אבל דברים אלה הם לא הקשיים היחידים שמייצרת העזיבה של קפלן, שהוא המנכ"ל הרביעי של פסגות תחת כהן. קרן אייפקס רכשה את השליטה בפסגות בשנת 2010 מידי קרן יורק לפי שווי של 2.7 מיליארד שקל, מה שרבים ראו כבר אז כשווי מנופח. בסוף 2015 מיצעה אייפקס את מחיר הרכישה, כשקנתה את החזקות המיעוט של קרן מרקסטון בבית ההשקעות (כ-23%), לפי שווי חברה של כ-1.9 מיליארד שקל בלבד לפסגות. לאורך השנים, וגם כיום, מנסה אייפקס לקדם כמה מהלכי מימוש - דרך מכירה אסטרטגית של כל בית ההשקעות או הנפקתו בבורסה, ואף מכירה של חלקים ממנו בנפרד.

העזיבה של המנכ"ל אומנם לא אמורה להשפיע על מגעים - ככל שישנם כאלה - למכירת בית ההשקעות, משום שאלה מנוהלים מעל לפסגות וישירות על-ידי אנשי אייפקס. אבל, היא בכל זאת עשויה להשפיע על בית ההשקעות ועל רוכשים פוטנציאליים. זאת משום שמדובר ברעש נוסף בחברה, שגם העובדים בה בחוסר שקט, וכשחלק מהרוכשים ירצו גם שדרה ניהולית תקינה שתקדם את בית ההשקעות, לפחות לתקופת מעבר. אגב, המכירה שעל הפרק גם כנראה תקשה על הבאת מנכ"ל מנוסה ומוכח מבחוץ, דבר כשיש המעריכים כי אייפקס תבחר למנות מישהו פנימי, לפחות כממלא מקום.

פסגות מנהל כיום כ-164 מיליארד שקל, ונסמך על מספר תחומי ליבה - ניהול גמל ופנסיה, ניהול קרנות נאמנות, ניהול תיקים (יחד עם ניהול כספי מוסדיים חיצוניים) ושירותי מסחר וברוקראז'. בשנים האחרונות עקף בית ההשקעות אלטשולר שחם את פסגות במונחי נכסים מנוהלים והיבטים עסקיים אחרים, וגם מיטב דש צמוד לפסגות, ואולי אף עקף אותו בכמה פרמטרים חשובים. כמו כן, בעבר פסגות איבד את ההובלה שלו בשוק הגמל, ולאחרונה הוא הפך לבית ההשקעות הקטן ביותר בשוק הפנסיה החדשה, לאחר שהלמן אלדובי עקף אותו.