הקמת נמל דרום: מאבק משפטי עלול לעכב את המכרז להקמת מסילת רכבת

רכבת ישראל ביטלה זכייה של קבוצת אורון במכרז בסכום של 163 מיליון שקל להקמת מסילות רכבת לנמל דרום • עתירת הקבוצה לביהמ"ש המחוזי נדחתה וביהמ"ש העליון דחה בקשה לעצור את המכרז החדש, אך ידון בערעור על ביטול הזכייה של הקבוצה

נמל אשדוד / צילום: תמר מצפי
נמל אשדוד / צילום: תמר מצפי

בית המשפט העליון דחה השבוע בקשה לעצור מכרז שפורסם בשנית להקמת תשתית למסילת רכבת לנמל דרום, לאחר שבוטלה זכיית חברת גילי ויואל עזריה מקבוצת אורון החזקות והשקעות.

השופט יצחק עמית קבע כי קיימות השלכות לעיכוב הליך המכרז שפורסם כבר בינואר 2020 על כספי הציבור. זאת מאחר ועיכוב בסיום עבודת התשתית למסילת הרכבת יגרור תשלום פיצוי למפעילת הנמל על חשבון הקופה הציבורית שעשוי לעמוד על סכום התחלתי של 100 אלף שקל ועד לארבעה מיליון שקל בשנה.

עוד קובע עמית כי "איחור בהפעלת הנמל החדש יגרור משמעויות כלכליות ותחבורתיות אחרות, וישליך על מקבלי השירותים מהנמל ועל המשק בכללותו".

מדובר במכרז של רכבת ישראל לביצוע עבודות בנייה ותשתית להקמת חיבור מסילות רכבת שיחברו את "נמל דרום" החדש באשדוד לרשת המסילות הארצית לצורך הובלת מטענים לנמל.

נמל הדרום הוא אחד מבין שני נמלי ים חדשים שאת הקמתם מקדמת חברת נמלי ישראל (חנ"י), המחזיקה עבור המדינה בקרקעות בתחומי נמלי הים. היקף ההשקעה המוערך בנמל הדרום ונמל המפרץ בחיפה הוא כ-9 מיליארד שקל.

למכרז מסילות הרכבת לנמל ניגשו שש חברות קבלניות: סולל ובונה מקבוצת שיכון ובינוי, דניה סיבוס, אשטרום, אמצ שמש, אולניק וחברת גילי ויואל עזריה מקבוצת אורון. בחודש יולי 2020 הוכרזה חברת הבת מקבוצת אורון הציבורית כזוכה כאשר למקום השני הגיעה דניה סיבוס. קבוצת אורון נסחרת בבורסה לפי שווי של 395 מיליון שקל.

לאחר הזכייה התברר למציעות כי קבוצת אורון הציעה לבצע את עבודת החפירה בשיטה שונה מיתר המציעות. סולל בונה ודניה סיבוס, שהפסידו במכרז, פנו לרכבת בטענה כי הוראות המכרז לא אפשרו לקבוצת אורון להציע את שיטת החפירה המכונה "כפות" והובילה לזכייתה. סולל בונה דרשה לבטל את המכרז לאור זאת. קבוצת אורון מצידה טענה כי הוראות המכרז אפשרו לה להגיש את הצעתה.

ועדת המכרזים קיבלה את הטענות נגד זכיית קבוצת אורון וקבעה כי קיים קושי בניסוח המכרז. בשל כך מצאה הוועדה כי השוויון בין המציעות נפגע ואין מנוס מביטול המכרז ופרסומו מחדש. במכרז החדש נכללו שתי שיטות הביצוע.

קבוצת אורון לא השלימה עם ההחלטה והגישה עתירה לבית המשפט המחוזי מרכז. עתירתה נדחתה והיא ערערה לבית המשפט העליון. בערעור טענה כי ביטול הזכייה הוא צעד חריג, עבודות החפירה הן חלק קטן יחסית מהעבודות מושא המכרז והמכרז אפשר למציעות להתבסס על שיטות חפירה שונות.

עמדת הרכבת, שהתקבלה, הייתה כי יש להמשיך ולקיים את המכרז, גם לפני שבית המשפט העליון יפסוק בערעור קבוצת אורון. לטענת הרכבת, העבודות הן חלק מפרויקט לאומי רב חשיבות שכבר נמצא בעיכוב משמעותי וכי התועלת הלאומית שתצמח מהפעלת הנמל החדש עולה על כל נזק כספי תיאורטי שעלול להיגרם לקבוצת אורון.

גם סולל בונה הגישה את התנגדותה לביטול המכרז החדש ועצירתו בהליך שהתקיים בבית המשפט המחוזי ובעליון. השופט עמית דחה את הבקשה לעצור את המכרז החדש. הליך הערעור מטעמה של קבוצת אורון נמשך והדיון קבוע לעוד שבועיים.

קבוצת אורון מיוצגת ע"י עו"ד ארז איקולסקר. את סולל בונה ייצגו עורכי הדין גלעד וקסלמן, ניר רבר, דנה קאשי ונדב דורון ממשרד הרצוג פוקס נאמן.