"עד כה, ישראל היא המדינה שחיסנה הכי הרבה בני אדם ל-100 אלף נפש"

לדברי מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ חזי לוי, בתדרוך שערך בנוגע לסגר השלישי, בשל התפשטות התחלואה – כ-120 יישובים אדומים וכתומים בשלב זה, טיפול דיפרנציאלי במוקדים אדומים לפי תוכנית הרמזור, איננו אפשרי

מנכ"ל משרד הבריאות הנכנס חזי לוי / צילום: סרטון לע"מ
מנכ"ל משרד הבריאות הנכנס חזי לוי / צילום: סרטון לע"מ

מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' חזי לוי, קיים היום מסיבת עיתונאים במסגרתה ענה על שאלות בנוגע לסגר השלישי, ואמר כי "סגר נדרש כדי להשתלט על התחלואה, וייתכן שהוא יהיה ארוך מהמתוכנן". לדבריו, בשל התפשטות התחלואה - כ-120 יישובים אדומים וכתומים בשלב זה, טיפול דיפרנציאלי במוקדים אדומים לפי תוכנית הרמזור, איננו אפשרי.

לדברי לוי, ישראל מוטרדת מהתפשטות הווריאנט הבריטי לנגיף, ומבצעת יותר בדיקות של ריצוף גנטי בכדי לגלותו. לדבריו, "אינני יודע אם המוטציה הזו קשורה לעלייה בתחלואה בישראל, זו בהחלט אפשרות. עד עתה התגלו רק ארבעה מקדים. הנגיף הבריטי מדבק יותר, לפי כל המחקרים עד עתה, כל החיסונים מכסים את הנגיף. זה מעודד, ואנחנו אכן צריכים להמשיך ולהתחסן".

באשר למערך החיסונים, אמר לוי כי "התחלנו לחסן בחיסונים של פייזר במוצאי שבת, כשראש הממשלה ושר הבריאות התחסנו. עד כה, בחמישה ימים, ישראל היא המדינה שחיסנה הכי הרבה בני אדם ל-100 נפש. חיסנו עד כה כ-180 אלף בני אדם, ואנחנו הולכים ומתקדמים. החל מיום א' נתגבר על בעיה לוגיסטית בחלוקת החיסונים, ונוכל לחלק המון חיסונים להרבה נקודות. המטרה היא לחסן 4 מיליון במהלך הרבעון הראשון של שנת 2021, יש לנו חיסונים כדי לעשות את זה ואני מקווה שנצליח. ההליכה לטיפול רפואי מאושרת ומוחרגת מהסגר, כנ"ל בנוגע להולכים להתחסן. אנא, לכו להתחסן, למרות הסגר".

באשר לשאלה מתי תחוסן כלל האוכלוסיה, אמר לוי "אנחנו מחסנים כרגע לפי קבוצות תיעדוף, בשל רמות הסיכון. התחלנו לחסן בני 60 ומעלה, ואנשים בסיכון. בשבוע הבא נעצים את ההתחסנות בבתי האבות. אני מקווה שבשבועות הקרובים נתחיל לחסן את כלל האוכלוסייה. מורים זו בהחלט אוכלוסייה שאנחנו רוצים לחסן, ואני מניח שבתוך שבוע עד עשרה ימים נתחיל לחסן את הקבוצה הזו".

הממשלה קבעה שבועיים של סגר. ניסיון העבר מלמד שאין די בשבועיים בכדי לחתוך בחדות את התחלואה. האם שבועיים של סגר יספיקו? על כך, ענה לוי: "להערכתי הסגר ייקח את הזמן הנדרש כדי להוריד את מקדם ההדבקה. הוחלט על שבועיים, אבל אני לא מוציא מכלל אפשרות את האופציה שהוא יצטרך להמשך עוד, לפחות עוד שבוע. הוחלט כרגע על שבועיים".

למה יש מגבלת תנועה?
"מגבלת התנועה נועדה כדי שאנשים יהיו בביתם או קרוב לבתיהם. למדנו שתנועה רבה מייצרת עוד התקהלויות. התארחות בבתים, אירועי חברה ופעילות שיכולה להעלות את התחלואה. לכן הסגר מלווה במגבלת תנועה, כך שמי שנע, יעשה את הדברים החיוניים בלבד".

לוי נשאל באשר למערך הבדיקות במערכת החינוך, שם נדגמים מורים ותלמידים. מנכ"ל משרד הבריאות לא התייחס לתוצאות הסקירה ולעולה ממנה - למרות שתלמידי ישראל מצויים בביתם מזה זמן רב ולומדים באופן חלקי בלבד. לדבריו, משרד הבריאות בדק עד כה כ-100 אלף עובדי הוראה, בקרבם התחלואה דומה למתרחש באוכלוסייה, וכ-7000 תלמידים - אך כאמור, לא נמסרו לתקשורת פרטים באשר לתוצאות דגימת התלמידים ושרשראות ההדבקה שנוצרו בשל תחלואת התלמידים, ככל שיש כאלו.