ועדת החינוך הכריעה: הלימודים בסגר לכיתות ה'-י' יתקיימו כסדרם

ועדת החינוך של הכנסת הצביעה נגד החלטת הממשלה להעביר את הלימודים בכיתות ה'-י' ללימודי חוץ • יו"ר הוועדה רם שפע: "המחיר כבד מדי, כמות ההודעות שקיבלתי מהורים וארגונים ובתי ספר אימסופית" • ארגון המורים צפוי להכריז על סכסוך עבודה בשל עיכוב במתן חיסונים

ח"כ רם שפע, יו"ר ועדת החינוך של הכנסת / צילום: דוברות הכנסת, עדינה ולמן
ח"כ רם שפע, יו"ר ועדת החינוך של הכנסת / צילום: דוברות הכנסת, עדינה ולמן

ועדת החינוך של הכנסת הצביעה נגד החלטת הממשלה להעביר את הלימודים בכיתות ה'-י' ללימודי חוץ.

יו"ר הוועדה, ח"כ רם שפע, אמר בעת ההצבעה כי "לאורך כל הדרך הצהרנו שגם בעת סגר אין לסגור את מערכת החינוך. המחיר כבד מדי, כמות ההודעות שקיבלתי מהורים וארגונים ובתי ספר אינסופית. שוחחתי עם בני גנץ, שביקש כי נביט על נתוני התחלואה לאור חדירת המוטציה לישראל, ואם נראה שיש השפעה על התחלואה נחזור לדון בכך". הוא ביקש ממשרד הבריאות לשלוח באופן שוטף את הנתונים הנוגעים למערכת הבריאות.

שפע, גם אמר בפתח הישיבה: "קיבלתי איומים ושיחות הפחדה לפני הישיבה; הילדים שיושבים בבית כל היום משלמים מחיר כבד מדי. בסוף השבוע האחרון הממשלה קיבלה החלטה על סגר שלישי ואחת המשמעויות שלו היא סגירה מסוימת של מערכת החינוך. ועדת החינוך הציגה בחודשים האחרונים קו מאוד ברור על פיו אם נגיע לסגר שלישי מערכת החינוך צריכה להישאר פתוחה. אני שמח שמשרד החינוך והממשלה הבינו שלפחות את הגנים ישאירו, אבל מבחינתי זה ממש לא מספק ואין שום סיבה שילדי ה' עד י' יישארו בבית לתקופה של חודש לפחות. השורה התחתונה של הישיבה הבוקר ברורה - אנחנו עושים כל מה שאנחנו יכולים לקבל מענה חינוכי לה' עד י'".

ארגון המורים בדרך להכריז על סכסוך עבודה בגלל העיכוב בחיסונים

בנוסף, יפה בן דוד, מזכ"לית ארגון המורים, הודיעה בדיון כי ארגונה יכריז היום על סכסוך עבודה בשל העיכוב במתן חיסונים למורים ולצוותי החינוך בבתי הספר. בן דויד: "לא יעלה על הדעת שעובדי ההוראה שנמצאים בקו החזית לא יחוסנו. חסנו קודם כל את מי שעובד, גנים עד ד', וכיתות יא' ויב'. חסנו באופן מידי את המורים האלה, כשיהיו חיסונים לכולם תפעילו את כל מערכת החינוך. המורים נמצאים בפחדים איומים. תקדישו יומיים לחיסונים ואל תשלחו אותם לקופות חולים כדי שיעמדו שעות בתור אחרי שמסיימים את הלימודים, הקצו להם מקומות ייעודיים לחיסונים".

אריה מור, סמנכ"ל ומנהל אגף בכיר חירום וביטחון במשרד החינוך: "כפי שתיארנו, עיקר העלייה בתחלואה היא בישיבות ובפנימיות במגזר החרדי. יש התייצבות במגזר הכללי בשבועיים האחרונים, זוהי תמונת המצב. 528 גני ילדים סגורים בגלל תחלואה נקודתית; רוב הגנים עם חולה אחד, ועוד 21 גנים עם שני חולים ומעלה. עיקר האירועים החריגים הם במגזר החרדי בישיבות - חלקם במוסדות חינוך מפוקחים וחלקם במוסדות חינוך לא מפוקחים".

ח"כ יאיר גולן דרש בשל כך להטיל את ההגבלות רק על הישובים האדומים: "ההחלטה להטיל סגר על הישובים הירוקים הלא אדומים גובלת בטירוף. כל הישובים האדומים הם ערבים וחרדים או ערים שבהם שכונו חרדיות. כל המדינה נסגרת רק בגלל התחלואה במיעוטים שאנחנו יודעים לאפיין ולמקד. צריך לטפל באופן ממוקד במקומות הללו".

מירום שיף יו"ר הנהגת ההורים הארצית המשתתף בישיבה אמר: "פונה אליכם בשם מיליון וחצי הורים. זה הזמן לעצור את התקנות הנוראיות האלה ולהחזיר את התלמידים ללמידה כפי שהיתה עד עכשיו".

"הסגר רע, מזיק ולא מידתי"

ד"ר אפרת אפללו נציגת משרד הבריאות, הסבירה את ההיגיון בהחלטה בכך שכל פתיחה והקלה בעצם משפיעה על משך הסגר הנדרש לעצירת ההתגברות בתחלואה. אי אפשר לנתק את החינוך ממסגרת התחלואה הכוללת במדינה. היא הראתה כי התחלואה בקרב התלמידים עלתה במקביל לתחלואה הכללית, ולכן אם רוצים לעצור את התחלואה חייבים לעצור גם את זו של מערכת החינוך. "אם לא נעשה סגר, עוד שנייה כל המדינה תהיה אדומה, אתם לא מבינים? אנחנו צריכים לעצור משהו - וזה כיתות ה' עד י'. אם אתם רוצים שנחזיר את החינוך - זה ייקח שישה שבועות לצאת מהסגר".

פרופסור רבקה כרמי: "הסגר רע, מזיק ולא מידתי". בכובעה כרופאת ילדים, אומרת כי הגיעה בילדים קשה ותשליך עליהם לשנים רבות, בריאותית ונפשית. "בכל העולם גם בעת הטלת סגר לא סגרו את מערכת החינוך. ד"ר אפללו אמרה כי עם כל הכבוד, מערכת החינוך היא גורם המוביל לעלייה בתחלואה, בשל ההדבקה וההעברה מבתי הספר למשפחות והסכנה הנשקפת למבוגרים במשפחה.

ברקע הדברים ובניסיון לשכנע את חברי הכנסת למנוע את ביטול הלימודים בבתי הספר בכיתות ה' -י', פרסמה הנהגת ההורים הארצית נתונים של עמותת על"ם המשווים בין מספר התלמידים המאומתים לקורונה למספר התלמידים במצוקה. מהנתונים עולה כי לעומת 1440 תלמידים מאומתים בשכבות ז'- ט', יש 1609 ילדים שפנו לסיוע בגלל דיכאון וחרדה,  1347 תלמידים שדיווחו על שימוש בסמים, ו-1759 ילדים שדיווחו על שימוש באלכוהול. עם זאת, הדוח והנתונים אינם משווים לתקופות קודמות כך שלא ניתן להבין מהם אם יש עלייה לעומת התקופה שקדמה לקורונה או בכמה היא מסתכמת.