עסק ביום | פיצ'ר

"אנחנו לוחמים כדי לשרוד. אני מספר לך את זה, ויש לי דמעות"

גרמן פסח הוא הבעלים של סאגה בר ו-Vibe פיצה ובירה, במתחם מול החוף בחדרה • "כיוון שלעסק היו מחזורים רק משנת 2019, לא היינו זכאים, אז נפלנו בין הכיסאות. כבר חודשיים שאני עובד במקביל בשיפוצים" • גלובס שם את הסיוע לעסקים קטנים ולעצמאים במרכז

גרמן פסח, בן 35, בעלים משותף של שני בארים בחדרה / צילום: שירי דובר
גרמן פסח, בן 35, בעלים משותף של שני בארים בחדרה / צילום: שירי דובר

גרמן פסח הוא הבעלים של סאגה בר ו-Vibe פיצה ובירה, במתחם מול החוף בחדרה. "השותפים שלי, סרגי ג'נגיריאן, אביאל זרבאילוב ואני, פתחנו שני מקומות, מותאמים לקהלים שונים. ב-2018 הקמנו את החברה, והפעילות החלה ב-2019", הוא מספר.

"השותפות שלנו החלה לפני שבע שנים, בבית קפה בעיר. לאור ההצלחה פתחנו מקום נוסף בנתניה. זו הייתה השגרה שלנו, עבודה בימים, בערבים ובלילות, כולל סופי שבוע. שני העסקים הצליחו יפה. עבדנו מאוד קשה, אבל גם ידענו איך להרוויח מזה. כשקיבלנו הצעה לפתוח מקום במתחם החדש, זה מאוד קרץ לנו. יש פה בריכת גלים, משהו ייחודי ומגניב, כשהבר מעל הבריכה. קיבלנו את ההצעה והחלטנו למכור את שני המקומות האחרים כדי לגייס כסף להשקעה. כל מה שחלמנו מתרכז בשני המקומות האלה. ה-Vibe נפתח ביוני 2019, וסאגה אחריו, בחודש דצמבר, ובו גם הייתה עיקר ההשקעה, סדר גודל של 1.5 מיליון שקל, כולל עבודה יומיומית שלנו גם בעבודת הבנייה כפועלים".

זמן קצר אחר-כך הגיעה הקורונה.
"אני מספר לך את זה, ויש לי דמעות. אומנם רק פתחנו, אבל הצלחה הייתה ברמה שלא חלמנו עליה. מעבר לכסף שהבאנו מהבית לקחנו הלוואות, והרגשנו שמהר מאוד נחזיר את ההשקעה. לאור ההצלחה קיבלנו באותו הזמן הצעה נוספת לפתוח מקום נוסף - מסעדת בשרים בנתניה. עמדנו לפתוח אותו להרצה ב-7 במרץ, אבל כשהגיעה הקורונה החלטנו שלא נמשיך. ויתרנו על ההשקעה שם ופרשנו, כי האמנו שההשקעה בסופו של דבר תחזיר את עצמה בשני הבארים החדשים. באמת ביוני, אחרי הסגר הראשון, ראינו שאפשר לחזור לעבוד, גם אם זה במגבלות. אנשים עמדו בתור כדי להגיע, וספרנו אחד אחד כדי לפקח על מי שנכנס, עם כמה שזה היה קשה, ניסינו להשתלב ולהסתדר. אבל בסגר שאחריו המצב היה קשה הרבה יותר. הסאגה עומד סגור מאז, וב-Vibe אנחנו מוציאים פיצה, בירה, נאצ'וס וצ'יפס למי שמגיע לקחת. השבוע אנחנו נסגרים שוב. כיוון שאין לנו תפריט אוכל, אנחנו לא יכולים להתבסס על משלוחים, אבל אנחנו כן חושבים איך להמשיך ולהמציא את עצמנו מחדש ולהגדיל את התפריט. ממצב של 40 עובדים, נשארנו רק אנחנו. חלק יצאו לחל"ת וחלק נאלצנו לפטר. שלושתנו עובדים כרגע במטבח, בבר ובקופה, עד הסגר".

מה זה עושה לקשר ביניכם?
"כילדי פנימייה שגדלו יחד, כבר עברנו הרבה דברים בחיים. אנחנו לוחמים כדי לשרוד. אי-אפשר לוותר על מה שאנחנו והקהל שלנו אוהבים".

איך מסתדרים כלכלית?
"נעזרים הרבה במשפחות. תודה לאל שיש את זה. כיוון שלעסק היו מחזורים רק משנת 2019, לא היינו זכאים, אז נפלנו בין הכיסאות. קיבלנו כסף באופן אישי, אבל העסק עצמו לא היה זכאי. כבר חודשיים שאני עובד במקביל בשיפוצים. יש לי חברה משלי, ואני חייב לעבוד עם קבלן. אחרי שאני מסיים אני מגיע לעבוד בבר. ככה לפחות עד הסגר הנוכחי". 

עצמאים, בעלי עסקים קטנים ושכירים בעלי שליטה - אנחנו רוצים לשמוע אתכם. להשתתפות במדור אפשר לפנות למייל i-can-help@globes.co.il