קבלנים: פגם משמעותי במכרז הענק של רמ"י לבניית 833 דירות בר"ג

לדברי קבלנים עמם שוחח גלובס, אחוז שטחי השירות בתוכנית בנייה, שחלה על קרקע שמוצעת כעת למכירה במסגרת מכרז של רמ"י, נמוך משמעותית מהצורך בפועל • המשמעות עשויה להיות שקבלנים ידירו רגליהם מהמכרז, שנחשב לאחד האטרקטיביים באזור המרכז

רמת גן / צילום: גיא ליברמן, גלובס
רמת גן / צילום: גיא ליברמן, גלובס

מחר (ב') צפוי להיסגר מכרז רחב היקף של רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) לבניית 833 דירות מדרום לרמת אפעל ומצפון לכביש 461. מדובר במתחם שעומד להתפתח בשנים הקרובות, כחלק מפיתוח מואץ של כל האזור, בדגש על השטחים שמצפון ומדרום לכביש שמחבר בין צומת הטייסים, יהוד, אור יהודה ותל אביב.

אלא שקבלנים, עמם שוחח גלובס, מציינים כי בתוכנית שחלה על הקרקע (תמ"ל 1023), ושקודמה במסגרת הוועדה הארצית לתכנון מתחמי דיור מועדפים (הוותמ"ל), קיים פגם משמעותי שעשוי להדיר את רגלי הקבלנים מהפרויקט. לטענתם, שטחי השירות שקיימים בכל בניין מצומצמים באופן משמעותי, ולא יספיקו על מנת להקים את המבנים, מבלי שיהיה צורך לעשות שינוי פנימי שמשמעותו גריעה מהשטחים העיקריים, קרי משטחי הדירות עצמם, דבר שאם יקרה, יוביל להורדה בכלכליות הפרויקטים.

שטחי שירות כוללים את הממ"דים, וכן את כל האזורים ה"ציבוריים" בפרויקטים כמו חדרי מדרגות ועוד. "יש בעיה קריטית עם המכרז הזה", אומר עובד בכיר באחת מהחברות היזמיות הגדולות בישראל שבכוונתם להשתתף במכרז. "מניתוח שעשינו לכל דירה יש בממוצע 30 מ"ר שטחי שירות, שזה רחוק מלהיות מספיק. קח בחשבון שבתוך השטח הזה אתה צריך להכניס ממ"ד ואת כל שאר הדברים, חסרים פה אלפי מ"ר של שטחי שירות". להערכתו מדובר בכמחצית משטחי השירות שאמורים להיות בתוכנית שכזו.

המכרז ברמת גן שהתפרסם לאחרונה, כולל הן דירות במחיר מלא, והן דירות שיימכרו במסגרת תוכנית הדיור "דירה במחיר מופחת". לדברי גורמים שעמם שוחחנו, חסרונם של שטחי השירות עשוי להוביל לכך שקבלנים לא יגישו הצעות למכרז, שנחשב לאטרקטיבי הן בשל מיקומו, והם בשל גודלו.

בדיקה נוספת שקיים גלובס מעלה שתקן החניה בפרויקט עשוי לעמוד על חניה אחת לדירה (פנטהאוזים ודירות גדולת כנראה יקבלו שתי חניות), זאת בשל מיקום הפרויקט בקרבת קו עידי של הרכבת הקלה.

מרשות מקרקעי ישראל מסרו: "התוכנית המדוברת משווקת לאחר שאושרה על ידי מוסדות התכנון לרבות גודלם של שטחי השירות".

מעיריית רמת גן מסרו: "תוכנית תמ"ל- 1023 אושרה ע"י ועדה ארצית, הוותמ"ל, בשנת 2017. כל מקרה בו יימצא חוסר מהותי ואמיתי בשטחי שירות ייבחנו בחיוב פתרונות רישויים ותכנוניים בעניין זה ע"י הועדה המקומית".