האם תלמידי כיתות א' בחברה החרדית לא לומדים לימודי ליבה?

ח"כ יוליה מלינובסקי טענה כי 35 אלף ילדים מהחברה החרדית לא לומדים לימודי ליבה. יצאנו לבדוק • המשרוקית של גלובס

ח"כ יוליה מלינובסקי
ח"כ יוליה מלינובסקי

שבוע לפני התפזרות הכנסת הסבירה ח"כ יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו) בגלי צה"ל את הסירוב של מפלגתה לשבת בממשלה עם הרשימה המשותפת והמפלגות החרדיות, שאינן דוגלות, לדבריה, בעקרונות ציוניים וליברליים. היא ציינה כי 45% מתלמידי כיתה א' כיום הם ערבים וחרדים. "בעוד עשור הם יהיו רוב פה", היא אמרה, והוסיפה כי "הילדים החרדים פשוט לוקחים מהם את העתיד עם זה שהם לא לומדים לימודי ליבה [...] איך תממן את הילדים האלה, איך הם יממנו את עצמם?".

לימודי הליבה הם תכנים שמחייבים את כל הלומדים במערכת החינוך הממלכתית בישראל. אולם, בתי ספר שלא שייכים למדינה לא תמיד מלמדים לימודי ליבה מלאים ובראשם מוסדות חינוך חרדיים.

בתי ספר שמקבלים תקצוב מלא ממשרד החינוך מחוייבים ב-100% מתכנית הליבה ואילו בתי ספר שמקבלים תקצוב חלקי מחוייבים בלימודי ליבה בהיקף הזהה לאחוז מהתקציב שקיבלו.

כיום לומדים בישראל כ-173 אלף תלמידים בכיתות א', 37 אלף מהם (כ-22%), במוסדות לימוד חרדיים.

תקצוב מלא שמחייב 100% ליבה מקבלים מוסדות מהזרם הממלכתי-חרדי שבו לומדים כ-4% מתלמידי כיתה א' החרדים, וכן מוסדות מעיין החינוך התורני המזוהה עם ש"ס ורשת החינוך העצמאי המזוהה עם המפלגות החרדיות האשכנזיות. רוב תלמידי כיתה א' החרדים, כ-64%, לומדים בשתי רשתות החינוך האלה, מרביתם בנות.

בתי ספר מוכרים שאינם רשמיים (מוכש"ר) זוכים ל-75% מהתקציב המלא, ובהתאם מחוייבים ללמד 75% ליבה, ולומדים בהם כ-10% מתלמידי כיתה א' החרדים. מוסדות הפטור, שכמעט ואינם מפוקחים, מקבלים 55% מהתקציב ומחוייבים ל-55% ליבה, ולומדים בהם כ-22% מהתלמידים. במוסדות המוכש"ר והפטור לא לומדות כמעט בנות.
מהנתונים נראה כי בניגוד לטענה של מלינובסקי, רוב התלמידים החרדים בכיתות א' - 68% - לומדים לימודי ליבה מלאים. אולם, מחקרים ופרסומים מהשנים האחרונות הראו כי לא תמיד קיימת הלימה בין רמת התקצוב של מוסדות חרדיים לבין היקף לימודי הליבה בהם בפועל. רבים מהמוסדות שזוכים לתקצוב מלא אינם מלמדים לימודי ליבה מלאים, ואף היו מקרים שנשללו ממוסדות תקציבים מסיבה זאת. עם זאת, יש עדויות גם לכך שמשרד החינוך אינו מפקח עליהם כראוי, מה שמקשה על קבלת תמונה מלאה של הנתונים.

בשורה התחתונה: דבריה של מלינובסקי חצי נכונים. רוב תלמידי כיתות א' החרדים לומדים במוסדות שמחוייבים בלימודי ליבה מלאים, אך נראה כי לא כולם מקיימים זאת.

תחקיר: ארן רונדל