אחרי עיכוב של חודשים: האוצר יעביר 322 מיליון שקל להכשרות מקצועיות

כ-30 אלף עובדים צפויים להשתתף במסלולי ההכשרה של משרד העבודה והרווחה בשנה הקרובה • מינהלת המעסיקים קיבלה 100 מיליון שקל להכשרת עובדים

אמיתי (מימין) ואלישע. אחרי חודשים של עיכובים / צילום: עודד קרני
אמיתי (מימין) ואלישע. אחרי חודשים של עיכובים / צילום: עודד קרני

כ-30 אלף עובדים יוכשרו בשנה הקרובה במסגרת מסלולי ההכשרה המקצועית של משרד העבודה והרווחה, כך אמרו לגלובס גורמים במשרד. היעד שנקבע גבוה פי שלושה מקצב ההכשרות בשנים האחרונות והשגתו תתאפשר בזכות שחרור תקציבי קורונה ושיתוף פעולה עם המעסיקים.

לאחר חודשים של עיכוב ומאבקים, משרד האוצר יעביר בשבועות הקרובים למשרד העבודה והרווחה והשירותים החברתיים כ-322 מיליון שקל למימון הכשרות מקצועיות במסלולי ההכשרה השונים. כולל לתוכניות ייעודיות להגדלת שיעור ההשתתפות בעבודה של ערבים וחרדים. התקציב מגיע מתוך סכום של כ-700 מיליון שקל שהוקצה לנושא במסגרת קופסת הקורונה. במשרד העבודה והרווחה עדיין לא ידעו לומר כמה מתוך התקציב השנתי השוטף יועבר השנה, לאור העובדה שלא אושר תקציב מדינה. ב-2020 המשרד קיבל רק 70% מהסכום השוטף שהועבר בשנים האחרונות, כלומר פחות מ-80 מיליון שקל בלבד.

פשרה בין כ"ץ לשמולי

העברת התקציב המיועד להכשרות המקצועיות התאפשרה בעקבות פשרה בין שר האוצר ישראל כ"ץ שדרש תחילה לרכז את הפעילות במשרדו, לבין שר העבודה והרווחה איציק שמולי. כ-153 מיליון שקל מהסכום מיודעים למסלולי ההכשרה המקצועית הכלליים (מסלול ירוק, OJT, שוברים, סטארטר) והיתר לתוכניות ייעודיות. כ-100 מיליון שקל מהסכום למסלולים הכלליים מיועדים למימון הכשרות בשיתוף מעסיקים, בהתאם למודל חדש של הכשרה מקצועית. תקציבים אלה ינותבו למינהלת מעסיקים שהמשרד הקים עם הפורום החברתי-כלכלי מיסודה של נשיאות המגזר העסקי ובשיתוף ההסתדרות החדשה במשרד העבודה והרווחה אמרו כי מדובר במהלך אסטרטגי שנועד להגדיל את שיעורי המועסקים במשק בטווח המיידי ולהעלאות את הפריון במשק בטווח הארוך.

הממונה על זרוע העבודה מרדכי (מוטי) אלישע אמר לגלובס כי המיזם המשותף לממשלה ולמעסיקים יביא לקליטת דורשי עבודה מקצועיים ואיכותיים יותר בשוק התעסוקה. בהודעה מטעם זרוע העבודה הזמין אלישע את המעסיקים "להיכנס עוד היום ל'זירת המעסיקים לפיתוח הון אנושי' ולהירשם למגוון השירותים, כמו גם את דורשי העבודה לפנות לתכניות התעסוקה וההכשרה המקצועית ולמרכזי ההכוון של מינהלת האוכלוסיות שבזרוע העבודה".

התאמת ההכשרות לצרכים

יו"ר נשיאות המגזר העסקי והפורום הכלכלי חברתי, דובי אמיתי אמר כי "מדובר במהלך פורץ דרך עבור שוק התעסוקה בישראל. בעת הזו, אין אופציה אחרת מאשר מהלך משותף שבו הולכים יד ביד העסקים, העובדים והמדינה, במטרה לפתור את האתגר המרכזי של מדינת ישראל. הישג חסר תקדים שיוביל לצמצום האבטלה ובטווח הארוך אף לצמיחה והגדלת הפריון".

על פי משרד הרווחה פעילות מינהלת המעסיקים תתמקד בהשגת ארבע מטרות עיקריות: איסוף צרכים שוטף של ביקושים מיידים לעובדים; התאמת מערך ההכשרות המקצועיות למגמות הצפויות במשק; טיוב הכשרת ההון האנושי באמצעות שילוב מעסיקים בהכשרות; ותמיכה בעמידה ביעדי התעסוקה. בהודעה נאמר עוד כי "על מנת להשיג מטרות אלו המנהלת תקיים קשר רציף ושוטף עם מעסיקים, תאתר צרכים ותסייע בעיצוב מענים מותאמים למעסיקים למשל: תוכניות לימוד של הכשרות מקצועיות המותאמות לצרכי המעסיקים, מסלולים חדשים להכשרה בשיתוף מעסיקים, הכשרות בתחום כישורי המאה ה-21 ועוד".

אחד מיעדי המיזם המרכזיים הוא לאתר כבר בשנה הראשונה 7,000 משרות פוטנציאליות בפילוח גיאוגרפי, בהן ניתן לשלב עובדים תוך כדי הכשרה מקצועית. גיוס מעסיקים להכשרה מוטת השמה בהיקף של כ-6,000 עובדים ושביעות רצון של לפחות 80% מהמעסיקים מאיכות המענה והשירות (תוך שנתיים).