רשות התעופה של ארה"ב מפרסמת תקנות לרחפנים מסחריים

הכללים החדשים אמורים להאיץ את פריסת מערך משלוח החבילות מהאוויר ושימושים נוספים

רחפן מסחרי/צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב
רחפן מסחרי/צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

רגולטורים אמריקאים התקינו תקנות לזיהוי מרחוק של רחפנים שישפיעו על התעשייה כולה, וכן חוקים חדשים לגבי טיסת רחפנים באזורים מיושבים ובשעות הלילה, במהלך שרבים ציפו לו לקראת הרחבת השימוש המסחרי בכלים.

שני הכללים שנוספו ביום שני האחרון מיועדים לקדם בסופו של דבר את הקמתו של מערך חלוקה נרחב לחבילות קטנות ולשלל יישומים אחרים לכלים הלא מיואשים, שכיום אסור עליהם לבצע. אך באמצעות הצהרה אחת בלבד, רשות התעופה הפדרלית של ארה"ב (FAA) נעה מדפוס פעולה של מתן רישיון חריג, כל מקרה לגופו, לקביעת רף בטיחות כולל שתעשיית הרחפנים מחכה לו כבר זמן רב.

הגישה החדשה, שמחליפה תקנות קיימות מחמירות אשר בפועל מונעות כל אפשרויות למשלוח של חבילות מהאוויר, תיכנס לתוקף בעוד כחודשיים, אך יש בהן דרישות שייקח שנים להטמיע אותן.

ספר התקנות על תעופת רחפנים מכיל יותר מ־700 עמודים וחלקים ממנו היו בהכנה עוד בתקופת ממשל אובמה. התקנות אמורות להתחשב גם באילוצים הקשורים לאכיפת החוק, ביטחון לאומי והגנת פרטיותם של האזרחים.

"הן מביאות אותנו קרוב יותר ליום שבו נראה באופן שגרתי רחפנים מביאים חבילות ללקוחות", אמר ביחס לתקנות ראש הרשות סטיב דיקסון בהודעה רשמית שיצאה עם פרסום הכללים.

דיקסון אמר לקולגות שלו שהוא מתכוון להישאר בתפקידו תחת ממשל ביידן, כך אמרו אנשים המכירים את השיחות, על מנת לסיים קדנציה בת חמש שנים שאמורה להסתיים בשנת 2024. שינויי כוח אדם אחרים ב-FAA לא צפויים להשפיע על התקנות החדשות.

התעשייה הגיבה באופן חיובי, אך שקט

מכיוון שכמה פרטים חשובים בתקנות שונים ממה שהיה בטיוטות להן, התגובה הראשונית מצד התעשייה הייתה חיובית אך שקטה יחסית. כמה אספקטים של התקנות "יביאו לתועלת בלתי רגילה לחברה האמריקאית", אמר בריאן ווין, מנהל בכיר באיגוד כלי הרכב הלא מאוישים הבינלאומי, ארגון הסחר הגדול ביותר של שוק הרחפנים. "אנו מצפים בקוצר רוח לעבור על התקנות האלה ולעבוד עם ה־FAA על יישומן", הוסיף.

הכללים לא יסיימו באופן מיידי הגבלות המוטלות על רחפנים הפועלים בגובה רב מאוד או בקרבת שדות תעופה. הם גם לא כוללים דרישות בטיחות לכלים אוטונומיים או בשליטה מרחוק שעשויים להטיס נוסעים. טיסות של מוניות אוויריות כגון אלה בלאו הכי רחוקות שנות דור מלהפוך למציאות בשמי ארה"ב.

שינויים גדולים מהגישה הקודמת של ה־FAA כוללים סילוק של הדרישה שרחפנים ידווחו על מיקומם על גבי האינטרנט. במקום זה, רחפנים שייוצרו אחרי כניסת הכללים לתוקף ושוקלים פחות מ־25 קילו, יצטרכו לכלול משדר רדיו למטרה זו. דגמים קיימים יצטרכו לעבור הסבה להוספה של משדר רדיו. התהליך עשוי לקחת שנים, לרחפנים חדשים או לרחפנים הנמצאים כבר בשוק.

בנוסף, קבעו ב־ FAA שאפילו רחפנים קלים מאוד, השוקלים מאות גרמים בודדים, יצטרכו להיות מעוצבים באופן כזה שמדחפים סיבוביים לא יוכלו לפגוע באנשים מתחתיהם. התקנות כוללות גם סדרה של דרישות טכניות הקשורות לסיכון האפשרי במקרה שרחפן משובש מתרסק אל הקרקע.

הרחפנים הקטנים ביותר חייבים שתהיה להם מערכת זיהוי מרחוק אם הם אמורים להיות מופעלים מעל קהלים, באצטדיונים או בהופעות באוויר הפתוח.

הסכנה: רחפנים עוינים או פליליים

לרשות התעופה האמריקאית היסטוריה של התחלות ועצירות בניסוח חלק מהקריטריונים, בייחוד כאשר הטכנולוגיה התקדמה במהירות והתעשייה לחצה לקבל תקנות חדשות. באותה עת, סוכנויות אכיפת חוק ברמות הפדרלית, המדינתית והמקומית ביקשו הגנות נגד הסכנות העשויות להגיע מכיוון רחפנים עוינים, פליליים או המופעלים על ידי טרוריסטים.

בארה"ב רשומים כמיליון רחפנים המשמשים לצרכי פנאי, וברשות מעריכים שמספר דומה של רחפנים מסחריים יירשמו עד שנת 2024. מערכות ללא טייס משמשות כבר באופן נרחב לבדיקת מסילות רכבת וצינורות באזורים נידחים; לפיקוח על מתקנים תעשייתיים ומחסנים; ולסיוע לכוחות הצלה וחירום.

לפני ארבע שנים בכירים ב־FAA התכוננו להציג חבילה ראשונית של כללים לזיהוי מרחוק, צעד שמנהיגי התעשייה אמרו שהוא חיוני להרחבת הפעילות. אך רק כמה ימים לפני שהכינו את כללי הזיהוי לפרסום, בכירים בבולשת הפדרלית (FBI) וסוכנויות לביטחון לאומי ביקשו לבצע שינויים בכללים. היתרון מבלימת הפרסום, כך אומרים בכירים בממשלה ובתעשייה, היה שהדיונים שבאו בעקבותיה עזרו לעצב את המסמך שפורסם השבוע.

הכללים החדשים גם נהנים מתמיכתם של חובבי הטיסנים, אשר בעבר התלוננו שה־FAA מפלה אותם לרעה.

מאז סוף 2018, עבדו ברשות התעופה יחד עם חוקרים בתעשייה ואקדמאים על מנת ליצור תוכניות פיילוט שבהן נבחנו כמה טכנולוגיות זיהוי מרחוק. אך על פי כמה בכירים בתעשייה, הכללים החדשים בטווח הקצר דווקא יקשו על פיתוח של מערכת בקרת טיסה נפרדת לגובה נמוך שנועדה ספציפית לתמיכה במערך רחפנים.

ב־FAA ובסוכנות החלל נאס"א אמרו שרשתות כאלה יסתמכו על חיבור לאינטרנט. אבל כעת, על פי המסמך מטעם ה־FAA , ננטשה הדרישה לחיבור על בסיס האינטרנט לאור התנגדות ציבורית עזה ואתגרים טכניים הכרוכים בנושא.

נראה גם שהכללים החדשים לא חופפים למאמצים בינלאומיים לפתח רשתות מבוססות אינטרנט על פני כמה אזורים או מדינות. רשות התעופה של האו"ם קיימה דיונים על דרכים לקדם סוכנויות בינלאומיות שיוכלו לזהות ולעקוב אחרי רחפנים בין מדינות. פתרונות מבוססי רשת נמצאים עדיין בשלבים מוקדמים, אם כי בדרכים מסוימות ניתן לאבטח אותם טוב יותר נגד פריצות סייבר לעומת אותות רדיו.

ללא ציוד לזיהוי מרחוק, מורשים רחפנים לטוס רק בשטחים מצומצמים המוגדרים לכך על ידי רשות התעופה הפדרלית. על מנת לפעול בלילות, רחפנים יצטרכו אורות נגד התנגשות ומפעילים יצטרכו לעבור הדרכות מיוחדות.

ב־FAA גם הסכימו ליצור מסלול רגולטורי חדש לקטגוריה הקטנה ביותר של רחפנים שיאפשר להם לטוס מעל אזורים מיושבים. הרשות תבקש לוודא את אמינות ובטיחות הרחפנים לפני שתאשר טיסות מסוג זה.