צמח המרמן לא רשמה בית משותף כעשור. עכשיו הדיירים תובעים

25 דיירים בפרויקט שבנתה החברה לפני כעשור בצפון ת"א טרם נרשם במרשם הבתים המשותפים • הדיירים דורשים פיצוי של כ-1.5 מיליון שקל • החברה: "תביעת סרק חסרת בסיס הנובעת מנסיבות שאינם בשליטת החברה"

חיים פייגלין, מנכ"ל צמח המרמן / צילום: תמר מצפי
חיים פייגלין, מנכ"ל צמח המרמן / צילום: תמר מצפי

25 דיירים בשני בניינים בתל אביב הגישו תביעת פיצויים נגד חברת הבנייה צמח המרמן בגין אי-רישום בית משותף, למרות שחלפו עשר שנים מתום הבנייה. מדובר בדיירים שמתגוררים ברחוב אמיר גלבוע 15-17, באזור הגוש הגדול שבצפון העיר. בתביעתם, שהוגשה בבית משפט השלום בתל אביב, הם טוענים להפרת חוזה מולם שגורמת לירידת ערך הדירות ולפגיעה כלכלית. הם אומדים את נזקיהם בסך של 50 אלף שקל לדירה, כך שהתביעה היא על סכום של כ-1.5 מיליון שקל.

בעלי הדירות, המיוצגים על-ידי עו"ד ליאור רובין מסבירים בכתב התביעה כי הפגיעה בהם אינה כלכלית בלבד. "כל אחד מהתובעים עותרים לפיצוי בגין עוגמת-הנפש נוכח הזמן שהם מחכים בציפייה שיירשם המקרקעין כבית משותף והשקעת מרצם בפניות חוזרות ונשנות לנתבעת תוך שהם מפצירים בה לסיים את הרישום לאלתר. בהתחשב בפרק הזמן הניכר שחלף ונוכח השקעתם של התובעים בפניות לנתבעת, ניכר כי נגרם לתובעים נזק, לא ממוני, בגין עוגמת-נפש".

עו"ד הראל בן דוד, אחד מ-25 בעלי הזכויות בבניינים ברחוב אמיר גלבוע, מסביר כי מדובר ברשלנות של צמח המרמן: "הגוש הגדול, כשמו כן הוא, גוש אחד בו מספר רב של חלקות שבמשך שנים עובר הליך של הסדרה קניינית. הבעלות בשטחים מתחלקת בין המדינה, עיריית תל אביב ובעלי קרקעות פרטיים. על אף המורכבות, והקשיים שהוסיף משבר הקורונה, נרשמו הרבה בניינים בטאבו. מה שלא הסתיים זו הסאגה הזאת, שנמשכת מעל עשר שנים. נוצר מצב שאנשים לא יכולים לעשות עסקה בנכס שלהם. אנשים חוששים לעשות עסקאות שלא מסתיימות ברישום".

למה בעצם הבניינים לא נרשמו בטאבו?
"בחוזה שעשינו עם היזמים היו להם שנתיים לרישום הבניין בטאבו. במקרה הזה, העניין פשוט לא היה בסדר העדיפויות של החברה. לחברה קבלנית בסדר גודל כזה יש הרבה כאבי ראש. שלחנו להם מיילים, ניסינו ליצור איתם קשר, אף ניסינו בסבר פנים יפות להגיע איתם לעמק השווה, וזה לא צלח. הם טוענים שיש שם אי-סדרים ברישום של זיקות הנאה. מה שאני לא מבין זה למה הם התחייבו שתוך שנתיים יסיימו את הרישוי בטאבו ורק אחרי 12 שנים הם מוציאים מכתב ואומרים שאולי הם יצליחו לסדר את זה תוך חצי שנה".

מחברת צמח המרמן נמסר בתגובה: "מרגע אכלוס הפרויקט חברת צמח המרמן מקדמת את רישום הבית המשותף, אך לצערנו, נתקלנו במספר חסמים בירוקרטיים. הבעיה העיקרית שגורמת לעיכוב היא טעות ברישום זיקת הנאה לציבור, שבוצעה ברשלנות על-ידי בעלי חלקות סמוכות שלא בידיעת החברה, לא בהסכמתה ולא באחריותה. על-פי תשריט מוטעה שהוגש על-ידם למפקחת על הבתים המשותפים, סומנה זיקת הנאה לציבור בשטחי הפרויקט לרבות בחלק מהשטחים הפרטיים ובסלוני הדיירים באופן שעלול לפגוע בזכויותיהם בנכס של התובעים עצמם. החברה מתוך אחריות לתובעים, שכרה את כל גורמי המקצוע על-מנת לבצע הליך סטטוטורי ומשפטי לתיקון הטעות ולהערכתנו ההליך צפוי להסתיים בתוך כחצי שנה. אנחנו בקשר עם הדיירים ושלחנו להם מכתב בנושא המסביר את ההליך אותו אנחנו מבצעים. לעניות דעתנו מדובר בתביעת סרק חסרת בסיס הנובעת מנסיבות שאינם בשליטת החברה".