נתוני אבטלה לדצמבר: ההתאוששות נמשכה עד ערב הסגר השלישי

לפי נתוני הלמ"ס לחודש אוקטובר 2020, המשק איבד במהלך הסגר השני 600 אלף משרות • השכר הממוצע למשכרת שכיר באוקטובר עלה ב-11.1%, כתוצאה מהוצאתם לחל"ת של עובדים המקבלים שכר נמוך

שלט "נחנקנו" על חלון עסק שסגר תחת הסגר השני / צילום: כדיה לוי, גלובס
שלט "נחנקנו" על חלון עסק שסגר תחת הסגר השני / צילום: כדיה לוי, גלובס

ירידה במספר המובטלים ובשיעור האבטלה הרחב במשק ערב הכניסה לסגר שלישי: לפי נתוני סקר כוח-האדם של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס), שיעור האבטלה הרחב במשק במחצית הראשונה של דצמבר 2020 ירד ל-12.7%, לעומת 14.6% במחצית השנייה של נובמבר. במספרים מוחלטים מדובר על ירידה של למעלה מ-80 אלף איש.

הירידה באה לדי ביטוי בכל הקבוצות המרכיבות את ציבור מחוסרי העבודה. שיעור האבטלה הצר, הכולל את המובטלים לפי הגדרות הלמ"ס, ירד ל-4.8% לעומת 5.4% במחצית השנייה של נובמבר (ירידה של 22,300 איש).

מספר העובדים שהוצאו לחל"ת בשל הסגרים ירד מ-264.4 בסוף נובמבר ל-221.7 בתחילת דצמבר. הירידה הקטנה ביותר נרשמה במספרם של חברי הקבוצה השלישית של דורשי העבודה, שבה נכללים עובדים שמקום עבודתם נסגר או שפוטרו מאז מרץ השנה והם אינם מחפשים עבודה - מספרם של אלה ירד מכ-120 אלף במחצית השנייה של נובמבר, ל-104.7 אלף במחצית הראשונה של אוקטובר.

הטלת הסגר השלישי על המשק בחודש שעבר עלולה לקטוע את מגמת ההתאוששות בשוק העבודה שהחלה ביציאה מהסגר השני. מגמת הירידה בשיעור האבטלה במשק החלה כבר בחודש נובמבר כששיעור האבטלה הרחב ירד ל-14.3%, לעומת 20.3% שנרשם בחודש אוקטובר, בעיצומו של הסגר השני.

נציין כי גם בדצמבר היו מגבלות על פעילות ענפי המסחר, הבידור, התיירות והפנאי, מה שהאט את קצב ההתאוששות. עם זאת המסחר והקניונים נשארו פתוחים לאורך כמעט כל החודש עד להחלטה על הטלת סגר שלישי החל מה-27 לדצמבר.

מהו שיעור האבטלה הרחב? אם עד המשבר הנוכחי היה נתון אחד עיקרי ששיקף את מצב האבטלה במשק - הבלתי מועסקים לפי הגדרות הלמ"ס - מודל החל"ת והמשבר בשוק התעסוקה שינו את התמונה. הפתרון לבעיה הגיע בדמות "שיעור האבטלה הרחב". זהו נתון המאגד שלוש קבוצות של מחוסרי עבודה - מעין פירמידה עם שלוש שכבות.

הראשונה היא הבלתי מועסקים בהגדרה הקלסית, זו ששיקפה את שיעור האבטלה במשק ערב המשבר. על פי הגדרות הלמ"ס, קבוצה זו כוללת מועסקים בני 15 ומעלה שלא עבדו כלל בשבוע שקדם לסקר והם מחפשים עבודה.

השכבה השנייה כוללת את העובדים בני ה-15 ומעלה שמצויים בחל"ת. על פי הגדרות הלמ"ס, מדובר ב"מועסקים שנעדרו זמנית מעבודתם כל השבוע בגלל סיבות הקשורות בנגיף קורונה".

בקבוצה השלישית והאחרונה נמנים האנשים שאיבדו את עבודתם מאז חודש מרץ אך לא חיפשו עבודה בארבעת השבועות שקדמו לסקר, בין אם בגלל ייאוש ובין אם בגלל סיבות אחרות.

אוקטובר: השכר הממוצע זינק מספר המשרות צלל

עוד מפרסמת הלמ"ס כי באוקטובר המשק איבד 600 אלף משרות במהלך של הסגר השני. לפי הלמ"ס, השכר הממוצע במשק למשרת שכיר בחודש אוקטובר זינק ל-11,624 שקל (במחירים שוטפים) גידול של 11.1% לעומת הנתון המקביל באוקטובר 2019 (10,467 שקל). השכר הממוצע למשרת שכיר במחירים קבועים עמד על 11,018 שקל, עלייה של 11.9% לעומת אוקטובר 2019 (9,842 שקל).

במקביל נרשמה באוקטובר צניחה חדה של 16.2% במספר משרות השכיר במשק, לעומת אוקטובר 2019 - מדובר בכ-600 אלף משרות פחות ממספר המשרות שהיו במשק באוקטובר 2019 (3.694 מיליון).

הסיבה לזינוק בשכר אינה קשורה לעלייה ריאלית בשכר במשק, אלא לירידה חדה במספר העובדים המקבלים שכר נמוך - רבים מעובדים אלה נשלחו לחל"ת במהלך הסגר השני. הסגר השני החל ב-18 בספטמבר והיציאה ממנו החלה ב-17 לאוקטובר עם הסרת מגבלות התנועה, פתיחת גני הילדים ופתיחה חלקית של עסקים.

בחודש אפריל, בעיצומו של הסגר הראשון, זינק השכר הממוצע במשק ב-14% ומספר המשרות צלל ב-27%. להערכת האוצר השכר הממוצע במשק צפוי לעלות בשנת 2020 בשיעור של כ-10%.