מבקר המדינה: "בודקים את הסיכונים בדוחות של התעשייה האווירית לקראת ההנפקה"

אנגלמן: "אני רואה חשיבות רבה בעריכת ביקורת פיננסית על הדוחות הכספיים של התעשייה האווירית, ובפרט בתקופה זו כשהחברה מתעתדת לצאת להנפקה"

מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן / צילום: תדמית
מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן / צילום: תדמית

מבקר המדינה ונציב תלונות הציבור, מתניהו אנגלמן, הודיע היום (ג') כי לקראת הנפקת התעשייה האווירית, משרדו בוחן את הסיכונים העולים מתוך הדוחות הכספיים של התעשייה האווירית, על מנת לוודא כי המדינה והציבור יזכו לערך הגבוה ביותר מההנפקה הצפויה.

"אני רואה חשיבות רבה בעריכת ביקורת פיננסית על הדוחות הכספיים של התעשייה האווירית, ובפרט בתקופה זו כשהחברה מתעתדת לצאת להנפקה. זאת, כחלק מהיעד שקבעתי להרחיב את הביקורות הפיננסיות בחברות ממשלתיות, תאגידים ציבוריים, רשויות מקומיות ובכלל הגופים המבוקרים", אמר המבקר בכנס בנושא חברות ממשלתיות ותאגידים ציבוריים של לשכת רואי החשבון המתקיים היום.

עוד הוא הוסיף: "בדוח שפרסמנו במרץ 2020 בנושא הסדר הנכסים עם חברת החשמל, ראינו שהייתה השפעה משמעותית לרישום הנכסים על עלויות הרפורמה. מצאנו שהסדר הנכסים גובש על בסיס מסד נתונים של חח"י אשר כלל את הנכסים המהותיים של החברה בלבד, ללא נכסים תפעוליים משניים רבים. לפיכך, קיימים נכסים רבים שלא נוהל לגביהם משא-ומתן על השבתם לידי המדינה, ולא ניתן לשלול את האפשרות שחלק מהם עשויים להיות מהותיים עבור המדינה. בנוסף, בעת חתימת ההסדר היה בידי המדינה אומדן שווי של 27 נכסים בלבד, מתוך רשימת 220 הנכסים שהעבירה חח"י למדינה. לפיכך, לא היה בידי המדינה מידע בנוגע להיקף הנכסים המוחזקים בידי חח"י, ולא היה אפשר לעמוד על מידת מיצוי זכויותיה של המדינה ועל היקף הוויתורים שהסכימה להם במשא-ומתן עם החברה".

"המלצנו בדוח כי אגף החשב הכללי ורשות החברות הממשלתיות יחזיקו בשגרה ברשימה המלאה של נכסים המוחזקים בידי כלל החברות הממשלתיות והכוללת מידע על מהות הנכס ופרטי השימוש בו וכי רשות החברות הממשלתיות והחשב הכללי יבחנו גיבוש מנגנון לבקרה שוטפת ועדכנית לשווי הנכסים המוחזקים בכלל החברות הממשלתיות אשר נכסיהן אינם מקבלים ביטוי מלא בדוחות הכספיים. כעת, שהתעשייה האווירית מתעתדת לצאת להנפקה, אנחנו צריכים לוודא שהמדינה והציבור משיאים ערך מההנפקה העתידית ושהרישומים בדוחות הינם כנדרש".

בנובמבר אשתקד דיווחנו בגלובס כי ועדת השרים לענייני הפרטה אישרה את מתווה הפרטת התעשייה האווירית, החברה הממשלתית הגדולה ביותר. הדרך לקבלת האישור נפתחה לאחר ששר הביטחון בני גנץ השתכנע לתמוך בה. מתווה ההפרטה היה אמור להגיע לוועדת השרים כבר בחודש שעבר אך גנץ ביקש לדחות את ההחלטה כדי שיוכל להכיר טוב יותר את המתווה .

על-פי המתווה שאושר תוכל המדינה למכור עד 49% ממניות התעשייה האווירית בדרך של הנפקה לציבור בבורסה. סגן מנהל רשות החברות אורי שיינין העריך כי ההנפקה תוכל לצאת לדרך בתוך חצי שנה, זאת בתנאי שיושג הסכם שכר חדש עם עובדי החברה שיסדיר את נושא חריגות השכר ויאפשר מתן תגמול בהתאם לביצועים. במסגרת מתווה ההפרטה, ברשות החברות מעריכים כי היקף ההנפקה לא יעלה על 35% מהון המניות החברה -מעבר לשיעור זה נדרש אישור נוסף של ועדת השרים להפרטה. שווי החברה הוערך בעבר בכ-12 מיליארד שקל. 

מהתעשייה האווירית נמסר בתגובה: "התעשייה האווירית מציגה מזה שבעה רבעונים ברציפות תוצאות שיא בפעילותה העסקית, וזאת על אף משבר הקורונה. הנפקת החברה היא המשך טבעי למהפך העסקי שהחברה חווה בשנים האחרונות, והתהליך ינוהל ויבוצע בהתאם לכללים הנהוגים ובתיאום מול גורמי הממשלה הרלוונטיים. בתשעת החודשים הראשונים של שנת 2020 התעשייה האווירית הציגה סך מכירות הגבוה ביותר בתולדות החברה לתקופה - לראשונה מעל 3 מיליארד דולר, הרווח הנקי צמח בכ-37% ל-112 מיליון דולר, והחברה הציגה תוצאות שיא ברווח הגולמי, ברווח התפעולי וב-EBITDA".