צפון קוריאה פנתה לארגונים בינלאומיים בבקשה לקבל חיסונים לקורונה

המדינה, בה דווח על "אפס מקרי קורונה", ניסתה לברר עם כמה שגרירויות אירופאיות איך תוכל לקבל מנות חיסון

שליט צפון קוריאה, קים ג`ונג און / צילום: רויטרס
שליט צפון קוריאה, קים ג`ונג און / צילום: רויטרס

צפון קוריאה הגישה בקשה לקבל חיסונים נגד קורונה מהברית הבינלאומית העיקרית העוזרת למדינות עניות יותר לקבל חיסונים, כך אמר אדם המכיר את הנושא.

ב־Gavi, ברית החיסונים הבינלאומית, סירבו לאשר את הדיווח על פנייתה של פיונגיאנג. בקבוצה מבצעים הערכה של הביקוש מצד כלכלות שונות וצופים כי יוכלו למסור עדכונים בנושא עוד בשבועות הקרובים, אמר דובר של Gavi.

בשבועות האחרונים פנתה צפון קוריאה לכמה שגרירויות אירופאיות וניסתה לברר איך תוכל להשיג חיסוני קורונה, כך אמרו אנשים המכירים את הנושא.

ב־Gavi אמרו בחודש שעבר כי הקבוצה קיבלה בקשות מפורטות לקבלת חיסונים מ־86 מתוך 92 מדינות עם הכנסה נמוכה יותר וכלכלות הזכאיות להיות בתוכנית Covax Advance Market Commitment, תוכנית שנועדה לשמור על חלוקה הוגנת של חיסונים. קבוצת המדינות בתוכנית, שצפון קוריאה נכללת בה, השיגה 1.3 מיליארד מנות חיסון במימון תורמים, וזה אמור לחסן עד 20% מהאוכלוסייה של המדינות החברות ב־Covax עד סוף 2021.

צפון קוריאה לא דיווחה אפילו על מקרה בודד של קורונה. משטר קים ג'ונג און קרא למלחמה בנגיף עניין של שרידות לאומית. המדינה הרודנית סגרה את גבולותיה והשהתה את כל הטיסות. בשבוע שעבר התקשורת הממשלתית הזהירה מפני זן חדש של הנגיף והאיצה בתושבים להיות "בערנות שיא".

כמעט 12 אלף איש עברו בדיקות קורונה בצפון קוריאה עד 17 לדצמבר, ועשרות אלפים נכנסו לבידודים, כך נמסר מארגון הבריאות העולמי. מומחי בריאות ובכירים ממדינות אחרות מטילים ספק רב בטענה של פיונגיאנג לגבי אפס מקרים.

בצפון קוריאה יש 26 מיליון תושבים שהם פגיעים במיוחד למגפה, בהתחשב בעוני הרב ובתשתית הבריאות החלשה. סנקציות שננקטו נגד צפון קוריאה לאחר הניסוי הגרעיני האחרון שביצעה כוללות איסור על יבוא מוצרי מתכת ומחשבים, מה שמהווה מכשול לייצור ציוד ומכשור רפואי. הגישה של פיונגיאנג לבנקים זרים מוגבלת אף היא.

בפברואר, ארה"ב הודיעה כי היא מוכנה "להקל ולזרז" בקשות מקבוצות סיוע המבקשות לסייע לצפון קוריאה להילחם בקורונה. כמה ארגונים ביקשו רשות להעביר כספים למשרד שיימצא בתוך המדינה ויספק מסכות, ערכות בדיקה וציוד נוסף. פיונגיאנג לא אישרה אם קיבלה סיוע זר כלשהו.

ההיעדר לכאורה של מקרי קורונה בצפון קוריאה הוא עניין של כבוד לאומי - והפך לנושא רגיש בפיונגיאנג. בדצמבר, קים יו ג'ונג, אחותו של שליט צפון קוריאה, ביקרה את שר החוץ של דרום קוריאה, לאחר שאמר ש"קשה להאמין" לטענת הצפון על אפס הדבקות.

בתקשורת המדינתית, צפון קוריאה הדגישה את מאמציה "נגד המגפה", על-פיהם כל האזרחים מחויבים לעטות מסכות, והטלוויזיה מראה באופן תכוף עובדים בתלבושות מגן המחטאים מתקנים שונים. חוק חדש האוסר על עישון במקומות ציבוריים מאזכר את "הסיכון הרב להידבק בנגיף הממאיר".