בוררות | בלעדי

ביהמ"ש שוקל לכפות על אורי גורן להמשיך בבוררות האחים גרטנר-גרטלר חרף התפטרותו

השופטת יהודית שבח שוקלת לכפות על השופט בדימוס אורי גורן להמשיך בבוררות שניהל ב-11 השנים האחרונות בין אילי ההון משה ומנדי גרטנר לבין היהלומן דן גרטלר, זאת למרות התפטרותו בנסיבות חריגות לאחר שגילה כי האחים גרטנר ביקשו מחוקר פרטי להשיג מידע בעניינו

השופט בדימוס אורי גורן / צילום: שלומי יוסף
השופט בדימוס אורי גורן / צילום: שלומי יוסף

סגנית נשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב, השופטת יהודית שבח, שוקלת לכפות על הבורר אורי גורן, נשיא בית המשפט המחוזי לשעבר, להמשיך בבוררות אותה ניהל ב-11 השנים האחרונות בין אילי ההון היהודים-בריטים משה ומנדי גרטנר לבין היהלומן דן גרטלר. זאת למרות התפטרותו בנסיבות חריגות לאחר שגילה כי האחים גרטנר ביקשו מהחוקר הפרטי צביקה נווה מחברת CGI להשיג מידע בעניינו.

השופטת ביקשה היום (ג') את עמדת השופט בדימוס גורן ואת עמדות הצדדים "לשאלת סמכותו של בית המשפט לעורר מיוזמתו את השאלה האם יש לכפות על הבורר המתפטר סיום הבוררות במתן פסק בוררות, ואם כן - מדוע לא ראוי להפעיל סמכות זו במקרה דנן".

נזכיר כי השופט גורן התפטר מהבוררות רגע לפני שעמד למסור את פסק הבוררות, לאחר שהתקיימו 72 דיונים, נשמעו עדים מחו"ל, נכתבו 10,000 עמודי פרוטוקול, הצדדים הגישו סיכומים, והושקעו מיליוני שקלים בהליך. גורן התפטר כאמור בעקבות הגילוי לפיו האחים גרטנר ביקשו מהחוקר הפרטי צביקה נווה לאסוף מידע אודותיו, לטענת גרטלר - על-מנת לפסול את פסק הבוררות, היה ויינתן נגדם.

גורן היה מזועזע מהגילוי והרגיש כי הוא לא יכול לפסוק בתיק. בפנייתם של האחים גרטנר לבית המשפט תואר כי גורן "הרגיש פגוע, ציין כי הוא חש משוא-פנים,וכי הוא אינו יכול ואף אינו רוצה לשמש כבורר". לאור המצב שנוצר, הסכימו שני הצדדים להתפטרות, ועל כן האפשרות שמעלה סגנית הנשיא שבח חריגה מאוד ולא התבקשה על-ידי הצדדים.

מי שפנה לבית המשפט בבקשה למנות בורר חליפי אחר לאחר התפטרותו של גורן הם האחים גרטנר, המיוצגים על-ידי עורכי הדין אלקס הרטמן ממשרד ש. הורביץ ורון ברקמן. דן גרטלר, המיוצג על-ידי עורכי הדין ד"ר דורי קלגסבלד ובעז בן-צור, התנגד למינוי בורר חליפי וביקש כי ההליכים יימשכו בין כותלי בית המשפט לאור ההתנהלות של האחים גרטנר.

הליך הבוררות מתנהל בנוגע לסכסוך על סכום של כ-600 מיליון דולר שהועבר מהאחים גרטנר לגרטלר בשנים 2005-2008 ובנוגע לטענה להפרות הסכמים ומצגי-שווא. כיום תובעים האחים למעלה ממיליארד דולר בשל נזקים.

מי שתיווך וערך את ההסכמים בין גרטלר לאחים גרטנר היה עו"ד יעקב וינרוט ז"ל, שייצג גם את ראש הממשלה בנימין נתניהו. במקביל לבוררות בין האחים גרטנר לגרטלר, התנהלה בוררות בין האחים לבין עיזבון וינרוט בנוגע לכספים שהועברו לוינרוט בקשר למעורבותו בשותפות. גורן התפטר גם מבוררות זו בשל התנהלות האחים גרטנר שביקשו לאסוף עליו מידע.