שיקום הסכם הגרעין בין המעצמות לאיראן הוא אינטרס ישראלי מובהק

חילופי הממשל בארה"ב ילוו בשינוי גישה לגרעין האיראני • לאחר כישלון מדיניותו הכוחנית של נשיא ארה"ב היוצא דונלד טראמפ, ארה"ב תנסה ככל הנראה לחזור לשולחן המו"מ • אם ישראל תמשיך בגישתה הלעומתית, היא רק תפסיד מכך

טראמפ מציג את חתימתו על הצו הנשיאותי לביטול הסכם הגרעין / צילום: ג'ונטן ארנסט, רויטרס
טראמפ מציג את חתימתו על הצו הנשיאותי לביטול הסכם הגרעין / צילום: ג'ונטן ארנסט, רויטרס

ממשל ביידן שיושבע ב-20 בינואר יצטרך להתמודד עם נושאים דחופים רבים מבית ומחוץ ולשקם את ההריסות שהשאיר ממשל טראמפ. מבחינת ישראל, למרות החשיבות הקיומית של הגעה לפתרון שתי מדינות לשני עמים עם הפלסטינים ומניעת קטסטרופה דו לאומית, אין עדיפות דחופה יותר כרגע מאשר חזרה להסכם הגרעין (JCPOA) בין המעצמות (P5 +1) לאיראן. זאת על מנת לעצור מיידית את אפשרות הפריצה של איראן לפצצה, שהפכה לממשית מאד מאז נטישת ההסכם על ידי ממשל טראמפ.

ביידן ישאף לשפר את ההסכם, לדחות את מועד פקיעת ההסכם (sunset provisions), לחזק את הפיקוח של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (IAEA), ולהגיע להסכמות גם לגבי נושאים נוספים שעל הפרק מול איראן - אמצעי השיגור של פצצה, ערעור היציבות וקידום הטרור באזור.

אולם הציפייה שביידן יתנה את החזרה למצב שלפני הפרת ההסכם החד-צדדית של טראמפ ואת הסרת הסנקציות הספציפיות ל-JCPOA בשיפור משמעותי של ההסכם, אינה ריאלית ואף מסוכנת.

על מנת להגיע להסכם בכל הסוגיות יש צורך במשא-ומתן ארוך ומפרך, שמחייב לפניו "ליישר קו" עם שאר המעצמות שהיו שותפות להסכם בכדי שהחזית מול איראן תהיה אפקטיבית. בזמן המשא-ומתן על תחילת המשא-ומתן תמשיך איראן להתקדם ללא פיקוח בצבירת אורניום מועשר (כבר כיום יש לאיראן יותר מפי עשרה כמות האורניום המועשר שהייתה כשטראמפ הפר את ההסכם), הוספת צנטריפוגות משוכללות והקמת מתקן מוגן במקום זה שהותקף. בנוסף, אין סיכוי שאיראן, רוסיה וסין יסכימו לחזור למשא-ומתן לפני הפסקת הסנקציות שחודשו חד-צדדית על ידי טראמפ.

יש דחיפות רבה לחזור להסכם גם בשל הבחירות ביוני באיראן בהן מתמודד המחנה הפרגמטי, שכיום מובל על ידי הנשיא רוחאני ושר החוץ זאריף, מול מועמדים שנתמכים על ידי משמרות המהפכה.

המועמדים של משמרות המהפכה הם גורמים קיצוניים שמעדיפים שהכלכלה האיראנית תמשיך לקרטע ולא לנהל משא-ומתן עם המערב ולהתפשר. חזרה להסכם תחזק את המחנה המתון, שאיתו ניתן יהיה לנהל משא-ומתן דיפלומטי על מנת לשפר את ההסכם ולמנוע פעילות איראנית מסוכנת גם בהיבטים הלא גרעיניים.

המנופים של ארה"ב

הטענה שנשמעת נגד חזרה מיידית ל-JCPOA) compliance for compliance), היא שבכך מוותר ממשל ביידן על "המנופים" שנוצרו בעקבות הצעדים שנקט טראמפ נגד הכלכלה האיראנית.

אולם במציאות נשארים בידי ארה"ב "מנופים" רבים, משום שישנן סנקציות רבות שלא קשורות ל-JCPOA ובנוסף, חזרה לקואליציה בינלאומית רחבה כנגד איראן, שביידן ינסה להרחיבה גם לבנות-הברית הסוניות של ארה"ב באזור, תספק הרבה יותר "מנופים" על איראן מאשר לחץ אמריקאי בלבד.

כולנו ראינו בשנים מאז שטראמפ פרש מההסכם, שהלחץ האמריקאי לא הצליח לגרום לאיראן לשינוי מדיניות, אף שגרם נזק רב לכלכלה האיראנית, נהפוך הוא. ללחץ הכלכלי אין ערך אם הוא אינו מלווה במסלול דיפלומטי שיאפשר למנהיגי איראן להצדיק שינוי מדיניות.

בהיעדר "סולם" שהקהילה הבינלאומית תיתן לאיראן על מנת "לרדת מהעץ" ימשיכו האיראנים בגישה - "ככל שיענו אותו כן ירבה וכן יפרוץ (לפצצה)", שמוכר לנו ממקורותינו.

בניגוד למה שאומרים המלעיזים, אין לממשל ביידן שום כוונה לאפשר לאיראן להגיע ליכולות גרעיניות צבאיות. הגישה של ביידן היא שעל מנת למנוע מאיראן מלהשיג יכולות גרעין צבאי, יש צורך בדיפלומטיה לצד הלחץ הכלכלי.

לשם כך הכרחי לחדש את הקואליציה הבינלאומית מול איראן והרחבתה, ויש צורך לחזק את הגורמים הפרגמטיים באיראן שמעדיפים את טובת הכלכלה האיראנית על פני המאמצים להשיג הגמוניה שיעית במזרח התיכון.

ממשלת ישראל צריכה ללמוד מהטעויות של מדיניותה מול ממשל אובמה. עלינו להיות שחקן שתורם למאמץ הבינלאומי לעצור את איראן ולהימנע מלנקוט מדיניות חד-צדדית ולעומתית כלפי ארה"ב ושאר המעצמות.

הלעומתיות הישראלית מול ממשל אובמה גרמה לכך שלא היינו חלק מתהליך בניית ההסכם, הפכנו את ישראל לנושא במחלוקת בפוליטיקה הפנים אמריקאית וקרענו את הקהילה היהודית שתמכה ברובה בגישת אובמה.

על מנת לעצור את איראן, ועל מנת לשקם את יחסי ישראל ארה"ב והקהילה היהודית אמריקאית, ממשלת ישראל צריכה לשתף פעולה עם ממשל ביידן במאמציו לחזור לדיפלומטיה מול איראן מיומו הראשון בתפקיד, הבא עלינו לטובה ב-20 בינואר. 

הכותב הוא מנכ"ל J Street בישראל, היה דיפלומט ויועץ מדיני לנשיא שמעון פרס, שירת בשגרירות בוושינגטון וכקונסול כללי למדינות ניו אינגלנד, חבר בוועד המנהל של מכון המחקר מתווים