חיסוני הקורונה יעשו טוב גם למניות הבנקים

משבר הקורונה פגע בסקטורים רבים, שחלקם הפכו להזדמנות השקעה - ואחד מהבולטים בהם הוא סקטור מניות הבנקים • מכפילי ההון של הבנקים נמוכים היסטורית, והמניות בענף עדיין מתומחרות בחסר בהשוואה לתקופה שלפני המגפה

בנק דיסקונט. מכפיל ההון הנמוך ביותר בענף / צילום: כדיה לוי
בנק דיסקונט. מכפיל ההון הנמוך ביותר בענף / צילום: כדיה לוי

משבר הקורונה הביא לירידות שערים חדות במניות הבנקים בארץ ובעולם, ולירידה חדה במכפילי ההון שלהם. שיעורי האבטלה בארץ ובעולם שברו שיאים, וזאת לאחר שטרום הקורונה הגיעו ברוב המדינות המערביות לשפל היסטורי. תשלומי הלוואות הוקפאו, סגר חלקי או מלא הוטל ברחבי העולם, אך כעת החיסונים כבר כאן ורואים את סוף המשבר באופק.

לאחר שממשלות בריטניה וקנדה הודיעו על אישור החיסון נגד וירוס הקורונה, הודיע גם ה-FDA האמריקאי על אישור החיסונים של חברות פייזר ומודרנה. בישראל החיסונים כבר כאן והחלו לחסן את צוותי הרפואה וההצלה ואוכלוסייה מעל גיל 60, ונכון לכתיבת שורות אלו כבר מעל מיליון תושבי ישראל חוסנו.

סקטור מניות הבנקים בישראל קטע רצף עליות של חמש שנים, ועבר למימושים גדולים אשר התבטאו בירידות שערים חדות במדד הבנקים (ת"א בנקים 5), של כ-35% מתחילת השנה בשיא השפל, וכיום מחירי המניות משקפים לו ירידה של כ-23% מתחילת השנה.

 
  

לפני המשבר, בסוף שנת 2019 ותחילת 2020, מכפילי ההון של הבנקים נעו סביב 1.15, כאשר בשיאו של המשבר צנחו מכפילי הבנקים לשפל. מכפילי ההון של הבנקים לאומי והפועלים הגיעו לרמה של כ-0.6, ובנק דיסקונט הגיע למכפיל הנמוך ביותר, של כ-0.55, עקב פעילותו העסקית הכוללת חשיפה גדולה למסחר ולמשקי הבית, שלהם אשראי העלול להכביד על עסקי הבנק, וכמו כן, חשיפה נמוכה להלוואות לדיור, הנחשבות בטוחות יותר וכוללות שעבוד של הנכס לטובת הבנק. לעומתו, בנק מזרחי הגיע בשיא משבר הקורונה למכפיל של כ-0.75, שהיה הגבוה ביותר מבין מניות הבנקים, וזאת בשל חשיפה של כ-64% להלוואות לדיור בפעילותו העסקית.

מאז, למרות החששות וההפרשות הגדולות שחויבו להפריש, פרסמו הבנקים המובילים בישראל את הדוחות הכספיים, שם המשיכו להציג גידול בהון העצמי ובתיק האשראי לציבור, ופיתחו תוכניות התייעלות כדי לצלוח את המשבר.

 
  

בנק הפועלים, המוביל בישראל במונחי גובה תיק האשראי ללקוחות, מתמקד יותר באשראי לעסקים ורשם הפרשה גבוהה בגינו. הבנק סיים בשנה האחרונה את פרשיית המס בארה"ב, לאחר שזו העיבה עליו במשך מספר שנים. הבנק ממשיך להראות צמיחה בהון העצמי למרות ההפרשות, ובנוסף הציג הכנסות של כ-2.6 מיליארד שקל ברבעון השלישי בשנת 2020, ותשואה להון של 8.8%.

בנק דיסקונט הוא הרביעי בגודלו במונחי גובה תיק האשראי ללקוחות בישראל. בנק דיסקונט ממשיך בתהליכי התייעלות, והוא הראה צמיחה גבוהה בתיק האשראי בשנים האחרונות ביחס לבנקים הגדולים הפועלים ולאומי. הוא נחשב אגרסיבי יותר בתיק ההלוואות, בשל חשיפה נמוכה לאשראי לדיור (המגובה בשעבוד של נכס), וחשיפה גבוה יותר למסחר ומשקי בית.

ההנחה הרווחת היא שדיסקונט ייהנה מרווחיות גבוהה בעת חזרה לשגרה ולצמיחה במשק, ועל מנת למקסם זאת הוא ממשיך בתהליכי התייעלות. הבנק הציג הכנסות של כ-1.7 מיליארד שקל ברבעון השלישי לשנת 2020, והציג תשואה להון של 5.5% בשל הפרשות גבוהות הצפויות לקטון בהדרגתיות.

בנק מזרחי, השלישי בגודלו במונחי גובה תיק האשראי ללקוחות בישראל. מתמקד בהלוואות למשכנתאות המגובות נכסים (כ-64% מסך תיק ההלוואות), תחום אשר צפוי לצמוח בשנת 2021 לאור עלייה בציפיות לביקוש הדירות. הבנק רשם הפרשה נמוכה יחסית להפסדי אשראי ובנוסף לכך השלים בהצלחה את עסקת המיזוג עם בנק אגוד, הציג הכנסות של כ-1.9 מיליארד שקל ברבעון השלישי לשנת 2020 והציג תשואה להון של 9.5%.

גם בעולם רשמו מניות הבנקים ירידות שערים. הבנקים המובילים בארה"ב ובאירופה נפגעו בצורה קשה כתוצאה מהמשבר והציגו הפרשה גבוהה להפסדי אשראי. בתחילת המשבר צנחו מכפילי ההון של הבנקים בארה"ב בצורה חדה יותר מאשר מכפילי הבנקים בישראל, אך התוכניות המרחיבות של הבנק המרכזי, יחד עם רווחים ממסחר והכנסות מעמלות, התחילו לאותת על התאוששות.

הזרקות הכספים על-ידי הבנקים המרכזיים, והביקושים הכלואים לצריכה הפרטית שיצרו הסגרים, יביאו עם סיום המשבר לצמיחה של 4%-5% בארה"ב בשנת 2021, ושל כ-4.5% בגוש האירו.

דוגמה לכך הוא ג'יי.פי מורגן (JPM), הבנק הגדול ביותר בארה"ב מבחינת שווי שוק, הפועל באופן חוצה יבשות בתחומים רבים, החל מבנקאות קלאסית ללקוחות פרטיים, דרך חטיבה תאגידית רחבה מאוד וכלה בבנקאות השקעות שנהנית מגל ההנפקות האחרון.

ב-18 בדצמבר הכריז הפדרל ריזרב כי הבנקים יכולים לחזור לתוכניות ה-BUYBACKS (רכישות עצמיות של מניות). לאחר ההכרזה הודיע JPM כי הבנק ישלם 90 סנט למניה כדיבידנד ברבעון הראשון לשנת 2021, וכי הוא צפוי לחזור לתוכנית הרכישות שלו (כ-30 מיליארד דולר), מה שצפוי לספק רוח גבית למחיר המניה.

כמו כן, בנק אוף אמריקה, הוא אחד מה"ביג 4" (ארבעת הבנקים הגדולים בארה"ב). הבנק פעיל בעיקר בתחום הבנקאות הקלאסית יחד עם ניהול הון והשקעות, פעילויות הצפויות ליהנות מהחזרה לשגרה לאחר סיום משבר הקורונה. הבנק צפוי לסיים את השנה עם כ-16 מיליארד דולר רווח נקי ואת שנת 2021 עם 18.8 מיליארד דולר. כיום הבנק נסחר לפי שווי של כ-260 מיליארד דולר.

10 גורמים שיתמכו במניות הבנקים ב-2021

החיסונים כבר כאן - חזרה לשגרה ולצמיחה של הכלכלה תיטיב עם מניות הבנקים.

מכפילי ההון - מכפילי ההון כיום והתשואה להון העתידית משקפים לבנקים תמחור בחסר (לאומי, הפועלים ודיסקונט נסחרים כיום במכפיל הון 0.7-0.8 בלבד ומזרחי והבינלאומי במכפיל 0.9-1).

עלייה באינפלציה - אחרי שנה שככל הנראה תסתיים בדפלציה בישראל, ציפיות האינפלציה חזרו להרים את הראש בזכות החיסונים שכבר כאן והרצון לחזור לשגרה, אשר תגיע עם ביקושים גדולים למסחר ושירותים וצמיחה של המשק בסיום המשבר, ותתורגם בעתיד על-ידי הבנקים המרכזיים לעליית הריביות האפסיות ולהגדלת מרווחי האשראי, שתיטיב עם הבנקים. הצריכה הפרטית צפויה לזנק, ולזה יש להוסיף את כמות הכסף האדירה שמזרימות הממשלות, ואת האינטרס הברור של שחיקת החוב הריאלית.

הסכמי השלום - מדינת ישראל חתמה לאחרונה על הסכמי שלום ונורמליזציה עם איחוד האמירויות, בחריין, מרוקו ובוהטן, והסכמים אלה יבואו לידי ביטוי באופן כלכלי ובעסקאות כספיות שיעברו דרך הבנקים המובילים.

תמיכה במערכת הבנקאית - הבנק המרכזי העניק הקלות רגולטוריות לבנקים בישראל, כגון הפחתת יחס המינוף, מתן אשראי לבנקים, אישור הגדלת הפרשות בדוחות, דחיית הלוואות ותשלומים. כמו כן, בנק ישראל הודיע על תוכנית רכישה של אג"ח חברות, אשר יצרה כרית ביטחון להלוואות הקונצרניות הסחירות ומתן אשראי לבנקים, ואף לחברות אשראי חוץ-בנקאיות, בריביות שליליות, לטובת מתן הלוואות לעסקים קטנים, כדי לצלוח את המשבר.

עלייה במדדי הבורסה העיקריים - לבנקים משקל גדול במדדים (במדד ת"א-35 מעל 25% ובמדד 125 מעל 18%), ועליות במדדים המובילים בסיום המשבר יביאו ביקושים גם למניות הבנקים כחלק ממדדים אלה.

הבטחת תשלום דמי אבטלה - לאחרונה הועלתה הצעה כי התשלום יימשך כל עוד שיעור האבטלה גבוה מ-7.5% (גם אחרי חודש יוני 2021). יש לזכור שבתקופת הסגר מבזבזים פחות, לא נוסעים לחו"ל, אין קניונים, ולמעשה נוצר עודף תזרימי בחשבון, שיאפשר תשלום חובות לבנקים.

התייעלות טכנולוגית - תביא לצמצום עלויות משמעותי לבנקים בכוח אדם ושיפור ברווחיות.

פעילות עסקית נוספת (בנקים בארה"ב) - הבנקים הגדולים עוסקים גם בפעילויות מסחר ומלווים את גל ההנפקות הנוכחי הגדול, ואת זה הצפוי לשנת 2021, דבר שיבוא לידי ביטוי בשורת הרווח שלהם.

רכישות עצמיות (בנקים בארה"ב) - הפדרל ריזרב הסיר את מגבלת הבנקים לרכישת מניותיהם (BUYBACK) החל מהרבעון הראשון של 2021, דבר שיביא לביקושים נוספים שיתמכו במחירי מניות הבנקים.

לסיכום, משבר הקורונה פגע בסקטורים רבים, שחלקם הפכו להזדמנות השקעה, ואחד מהבולטים בהם הוא סקטור מניות הבנקים. מכפילי ההון של הבנקים נמוכים היסטורית ומניות הבנקים עדיין מתומחרות בחסר בהשוואה לתקופה שלפני הקורונה.

משבר הקורונה מאפשר, להערכתנו, הזדמנות כניסה להשקעה במניות הבנקים בתמחור אטרקטיבי, בעיקר כאשר מביאים בחשבון את מכפילי ההון כיום ואת התשואה להון העתידית של הבנקים. התאוששות הכלכלה עם היציאה ממשבר הקורונה עשויות להיטיב עם מניות הבנקים בארץ ובעולם. 

הכותב הוא מנכ"ל אילים קרנות נאמנות. המידע המופיע בטור זה הוא על דעתו בלבד. לחברה עשויה להיות זיקה למוצרים הפיננסיים המפורטים לעיל, וכן עשוי להיות לה עניין אישי בנושאים המפורטים לעיל. הכתוב ניתן כמידע כללי בלבד, ואין לראות בו המלצה, הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות הערך ו/או נכסים פיננסיים ו/או מוצרים פנסיוניים מכל סוג, או הצעה או התחייבות כלשהי, ואינו מהווה תחליף לייעוץ אישי המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם