חדי קרן נוסח תל אביב: החברות שנכנסו לשלד בורסאי וזינקו באלפי אחוזים

מניותיהן של שלוש חברות טכנולוגיה בעלות פעילות בוסרית - אוגווינד, אקסיליון ואלקטריאון - השאירו מאחור את מדדי המניות • הנסיקה העשירה את יזמיהן במאות מיליוני שקלים "על הנייר"

ההייפ האדיר סביב פעילות חברות הטכנולוגיה בעולם סחף אחריו גם את המשקיעים בת"א. הללו שלחו בשנה האחרונה שלוש חברות טכנולוגיה בוסריות - אקסיליון, אוגווינד  ואלקטריאון - שמוזגו לתוך שלד בורסאי, להיסחר ברמות שווי של 1.1-2.5 מיליארד שקל כל אחת. כמעט מיותר לציין שכל אחת מהשלוש מציגה בינתיים היקפי פעילות זניחים למדי.

האחרונה מבין השלוש, שערכה נסק במהירות ובחדות, היא חברת אקסיליון , שדבר הצטרפותה לבורסה נודע לראשונה לפני פחות מחצי שנה, וכיום היא נסחרת לפי שווי הנע סביב כ-1 מיליארד שקל, אחרי זינוק של אלפי אחוזים במניה תוך חודשים ספורים.

אקסיליון תחבורה חכמה, שהתמזגה בחודשים האחרונים לשלד הבורסאי אפיו אפריקה, היא חברה העוסקת בפיתוח, ביישום ובהטמעה של תוכנה מבוססת בינה מלאכותית, לניהול וייעול של מערך התחבורה בערים.

 
  

אקסיליון: חוזים בעשרות מיליוני שקלים

רק השבוע קיבלה אקסיליון גושפנקה משמעותית לרמות השווי הגבוהות שלה, כשהשלימה גיוס הון בהיקף של כ-60 מיליון שקל באמצעות הנפקת מניות פרטית, לפי שווי חברה הנע סביב כ-800 מיליון שקל, שבו לקחו חלק לא מעט גופים מוסדיים בולטים, בהם בתי ההשקעות אקסלנס ומור, חברת הביטוח הפניקס, אלפא ערך, קרן קוליברי, ועוד.

בהתייחסות לשווי שאליו הגיעה אקסיליון אומר אורן דרור, מנכ"ל ויו"ר החברה, כי "אני לא יודע להגיד אם זה ריאלי או לא, אבל הבעיה היא ששוק ההון הישראלי עדיין לא מבין שחלה מהפכה בתעשייה עם מעבר לבינה מלאכותית (AI). כל האנשים שעוסקים בתחום התוכנה יודעים שהוא הולך לכיוון הבינה המלאכותית. בארה"ב כבר הבינו את זה ואפשר לראות שוויים של מיליארדי דולרים שלפיהם נסחרות חברות AI וחברות AI סיניות הנסחרות בארה"ב ובסין".

לדברי דרור, "המהפכה השנייה היא המהפכה הירוקה, ולחברה שלנו יש תוכנה שמאפשרת לראשי ערים כמו בירושלים ובחיפה להוריד טונות של זיהום אוויר בשנה, ולכן הם גם משלמים לנו על זה".

לדברי דרור, "החברה שלנו נבנתה על בסיס שירותי ענן של מיקרוסופט, ואנחנו מקימים ערים דיגיטליות, מבצעים להן סימולציות ובונים אלגוריתמים שמסייעים לנו לייצר אופטימיזציה לתנועה בעיר. התוצאה של התוכנית שלנו היא חיסכון של מיליארדי שקלים בשנה בעיר כמו ירושלים, כי היא פועלת כמו סוג של מוח, ובירושלים לדוגמה קיצרנו את זמן נסיעת קו הרכבת הקלה מקצה לקצה בכמחצית, מ-80 דקות ל-42 דקות, ואפשרנו להגדיל את מספר הנוסעים".

ככל הידוע, בשלב הנוכחי יש לאקסיליון חוזים חתומים בהיקפים של עשרות מיליוני שקלים, לעשר שנים, כשמול עיריית ירושלים נחתם באחרונה הסכם בהיקף של כ-12 מיליון שקל.

דרור, לצידו של אילן וייצמן, סמנכ"ל הטכנולוגיות של אקסיליון, הם בעלי המניות הגדולים בחברה, עם החזקה של כ-24% מהונה כל אחד, וזינוק הערך האדיר בשווייה הפך אותם לאנשים אמידים מאוד "על הנייר", עם החזקות ששוויין הנוכחי מסתכם בכ-500 מיליון שקל - מחצית הסכום כל אחד.

אוגווינד: זינוק שנתי של 1,000%

מניית אוגווינד, העוסקת באגירת אנרגיה, הייתה אחת המניות הלוהטות של הבורסה בסיכומה של 2020, עם זינוק של יותר מ-1,000%, שהוביל אותה לשווי שוק נוכחי הנע סביב כ-2 מיליארד שקל. זאת אחרי שמיזגה את פעילותה לקראת סוף שנת 2019 לשלד הבורסאי ביומדיקו.

אוגווינד מתרכזת בתחום אגירת אנרגיה באמצעות אוויר דחוס, שהשימוש בו "נפוץ בענפי תעשייה שונים כחלק מתהליכי הייצור במפעלים תעשייתיים", ומנייתה בלטה בעליות הערך החדות שרשמו מניות חברות האנרגיה המתחדשת (הירוקה) בבורסה בתל אביב בשנה החולפת, שנהנות מהדרישה העולמית הגוברת להפחתה דרמטית בשימוש בדלקים מזהמים ומעבר לאנרגיות ירוקות ומרגולציה תומכת.

במהלך השנה ניצלה אוגווינד את גל העליות החדות לצורך גיוס הון מכמה משקיעים מוסדיים, שנכנסו להשקעה בה ובשבועות האחרונים סיפקה כמה עדכונים על הסכמים להקמת מתקנים, שיתופי פעולה, קבלת אישורים רגולטוריים והצגת נתונים התומכים ביכולת נצילות המערכת שהיא מפתחת. עם זאת, בשלב הנוכחי, את מחצית השנה הראשונה של 2020 היא סיכמה עם הכנסות של פחות מ-2 מיליון שקל, אחרי שב-2019 כולה הכנסותיה הגיעו לכ-7 מיליון שקל.

גם במקרה של אוגווינד, מייסד החברה אור יוגב, המשמש כיו"ר וכמנכ"ל שלה, נהנה מעליית ערך מנייתה, המשקפת להחזקותיו, בשיעור של כ-15% מההון, שווי נוכחי "על הנייר" הנע סביב כ-300 מיליון שקל.

אלקטריאון שווה 2.5 מיליארד שקל

הוותיקה מבין השלוש המדוברות, אלקטריאון , היא גם בעלת השווי הגבוה ביותר מהן - שהגיע לכ-2.5 מיליארד שקל, אחרי זינוק של קרוב ל-300% שרשמה מנייתה בסיכום שנת 2020. בשלב הנוכחי אלקטריאון לא מציגה הכנסות, וצוברת הפסדים.

פעילותה של אלקטריאון, שהגיעה לבורסה כבר במרץ 2018 באמצעות מיזוג לשלד, מתרכזת בפיתוח טכנולוגיית "כביש חכם" - שבמסגרתה היא מאפשרת תנועת מכוניות לאורך כביש באמצעות העברת אנרגיה אלחוטית, על בסיס תשתית סלילים המוטמנת מתחת לנתיב הנסיעה.

אורן עזר, המנכ"ל והיו"ר, מחזיק בכ-16% מהחברה בשווי המתקרב ל-400 מיליון שקל, והחזקות דומות יש גם לחנן רומבק, המדען הראשי. חברת התחבורה דן, שבסוף 2017 השקיעה כמה מיליוני שקלים במניות אלקטריאון, "שווה" כיום כ-320 מיליון שקל במניות החברה.