השופטים ועורכי הדין דורשים לקיים דיונים דחופים בלבד בסגר

השופטים וחלק מעורכי הדין דורשים לקיים דיונים דחופים בלבד בתקופת הסגר • כ-1000 עורכי דין מאיימים להכריז על שביתה אם מערכת המשפט תישאר פתוחה • הנהלת בתי המשפט: "הפעילות השוטפת של בתי המשפט משמעותית במיוחד בעתות משבר"

השופטים הצטרפו לקריאת יו"ר לשכת עורכי הדין אבי חימי וחלק מעורכי הדין לעבור למתכונת חירום ולקיים בתקופת הסגר דיונים דחופים בלבד.

שופט בית המשפט המחוזי בתל אביב, ירון לוי, פנה למנהל בתי המשפט,  השופט יגאל מרזל, בשם נציגות השופטים והביע דאגה לבריאות השופטים העובדים ובאי בית המשפט.

ממערכת בתי המשפט נמסר כי "הדאגה שהביעה נציגות השופטים במכתבה מובנת. עם זאת, בבתי המשפט נשמרות המגבלות לרבות מחיצות באולמות הדיונים והקפדה על מסכות ושמירת מרחק בין המתדיינים".

עוד נמסר כי "הפעילות השוטפת והתקינה של בתי המשפט ובתי הדין משמעותית במיוחד בעתות משבר. דווקא בעת הנוכחית, בה פרנסתם של אנשים נפגעת ומתחים משפחתיים מתעצמים - הציבור זקוק למענה ולסעד אשר לעתים אינו סובל דיחוי".

כאלף עורכי דין דורשים כי הנהלת בתי המשפט תכריז על קיום "נוהל פגרה", שמשמעותו קיום דיונים דחופים בלבד בתקופת הסגר הקרוב. עורכי הדין מאיימים כי אם לא יוחלט על נוהל פגרה, בכוונתם להכריז על שביתה ולא להגיע לדיונים שאינם דיוני מעצר. זאת, לטענתם, "על-מנת להגן על חיינו וחיי בני משפחתנו".

עורכי הדין פנו בבקשה דחופה לנשיאת בית המשפט העליון, השופטת אסתר חיות, מנהל בתי המשפט השופט  יגאל מרזל, לנשיאי בתי המשפט ולשרי המשפטים, הבריאות והפנים. עורכי הדין דורשים כי בסגר הקרוב תפעל מערכת המשפט באותה מתכונת שהופעלה בסגר הראשון, אז התקיימו דיונים דחופים בלבד.

הבקשה הוגשה לאור מספר הנדבקים המאומתים היומי בקורונה העומד על מעל 8,000 איש, שהוביל את הממשלה להכריז על סגר כללי מהודק. לדברי עורכי הדין, "הנגיף איננו מבחין בין התקהלות של מעל 5 אנשים בחלל סגור שהינו אולם בית משפט - לבין התקהלות של מעל 5 אנשים בחלל שאיננו אולם בית משפט, גם במקרים שבהם שופטים מקפידים שבתוך האולם יהיו עד 5 אנשים".

עורכי הדין טוענים כי מחוץ לאולמות בית המשפט מתגודדים לעתים עשרות אנשים, וכי בחלק מהמקרים אין הקפדה גם בתוך אולמות המשפט. לטענתם, ישנם מקרים קיצוניים בהם שופטים מסרבים לבטל דיונים שבהגדרה אמורים להיות בהם למעלה מ-30 אנשים.

עורכי הדין מציינים כי רק אתמול, ב-5 לינואר, התקיים דיון בו נכחו 31 אנשים - 3 שופטים, 12 סנגורים, 3 פרקליטים, 4 נאשמים, 5 אנשי שב"ס, מפקחת ועוד. זאת לאחר שהוגשה בקשה לבית המשפט להימנע מדיונים בשל התפרצות המגפה, אך השופט סירב לבקשה.

ועד פרקליטי המדינה תומך בעמדת עורכי הדין. לדברי עו"ד אורית קורין, העומדת בראש הוועד וגם חברה במועצה הארצית של לשכת עורכי דין, "ועד הפרקליטים מצטרפים לעמדת עורכי הדין, צריך להיות סגר כפי שהיה בסגר הראשון. יש לקיים רק דיונים דחופים".

הפנייה הדחופה מגיעה לאחר שאתמול תקף ראש לשכת עורכי הדין, עו"ד אבי חימי, את החלטת הממשלה להותיר את מערכת המשפט פתוחה לחלוטין ולהפקיר לטענתו את בריאותם של עורכי הדין. לדבריו, מדובר ב"מצב לא הגיוני בעליל בו משביתים את המשק באופן מלא, אך ממשיכים להפקיר ולסכן את בריאותם של עורכי הדין והציבור רחב".

יחד עם זאת, קבוצה של כמאה עורכי דין קוראת לממשלה לבטל את ההגבלות על כלל הציבור. זאת מאחר שהטלת מגבלות הפוגעות בזכויות אדם בסיסיות מחייבות "שקיפות מלאה המאפשרת תקיפה משפטית ישירה של נימוקי ההחלטה ואופן קבלתה וקיום מנגנוני פיקוח פרלמנטריים". בהיעדר שקיפות וקיום של מנגנוני פיקוח, טוענת הקבוצה כי יש לבטל את המגבלות.

"אנו מוחים בתוקף נגד הטלת אמצעים קיצוניים, ובכללם הגבלות חמורות על חופש התנועה של הפרט והפרה בוטה של זכויות היסוד, תוך הטלת סגרים, כפיית כליאה במתקני בידוד וסגירת עסקים ומוסדות חינוך לתקופות ממושכות. מדיניות זו גורמת להפרת זכויות יסוד בשם מגפה, אשר נתונים על אודותיה ובדבר מסוכנותה מובאים לידיעת הציבור באופן חלקי בלבד", טוענים עורכי הדין המתנגדים להטלת ההגבלות.