"למרות הסגרים ההולכים וחוזרים, למדנו לחיות עם המציאות שהשתנתה"

אנדרס ריכטר, מנכ"ל פריוריטי סופטוור, על שימור לקוחות בצל אי ודאות עסקית

אנדרס ריכטר / צילום: עמרי מירון
אנדרס ריכטר / צילום: עמרי מירון

אנדרס ריכטר, מנכ"ל פריוריטי סופטוור, איך עוברים עליכם ימי הקורונה?
הקורונה תפסה אותנו בצמיחה מאוד גדולה, ועדות לכך היא העובדה שבשיא הקורנה החברה נרכשה על־ידי חברת TA Associates. עם זאת, ברור שהקורונה הכריחה אותנו, לפחות בהתחלה, לעבור מהתקפה להגנה.

בתוך כך החלטנו על כמה מהלכים: ראשית, החלטנו לא לעצור את הפעילות אלא להמשיך לפתח ולהוציא שתי גרסאות בשנה, במרץ ובאוקטובר.

שנית, החלטנו שנעשה כל מה שנוכל כדי להשאיר איתנו את כל העובדים, שהם המשאב העיקרי שלנו, ולצמצם במקומות אחרים, כמו משכורות מנהלים. הצלחנו. מחברה של מאות עובדים, רק חמישה יצאו לחל"ת, וגם זה היה רק לשבועיים והם כבר מזמן חזרו.

שלישית - לעשות כל מה שאנחנו יכולים כדי לעזור ללקוחות שלנו, בעיקר הישראלים, לנהל את העסקים כך שלא יקרסו.

מה למשל עשיתם בשבילם?
אנחנו מפתחים תוכנת ERP, תוכנה לניהול עסק, מערכת מידע של כל התהליכים - רכש, יצור, כספים, מכירות, משאבי אנוש. זו מערכת גמישה, שמאפשרת לשנות מהלכים עסקיים מהר. היה צריך לעזור להם להסתגל לשינויים קיצוניים - מעבר לעבודה מהבית, מעבר לאונליין, שינוי ייעוד עסקי, שינוי קהלי לקוחות. בנוסף, החלטנו להקל בתשלומים כמה שאפשר.

חלק גדול מהאתגר בימים אלה הוא שימור לקוחות בצל אי ודאות עסקית. הפסקנו את גביית תשלום הריטיינר למי שלא יכול. פיתחנו אפליקציות שעוזרות לעבודה ממרחק, ונתנו ללקוחות בחינם. בהתחלה לשלושה חודשים, ובהמשך הארכנו לשישה.

בתוך זה, הקושי הכי גדול הוא אי הוודאות. מה תהיה ההשפעה של המגפה. כמה עסקים יקרסו, כמה ישלמו או לא ישלמו. גם אי הוודאות מצד המדינה היה קשה. אבל המרכיב הכי קשה בכל ניהול הוא לדעת מה העוגן שלך. בכל בוקר לראות מה הסיטואציה, ולהגיב בהחלטות מהירות, כי השינויים קורים מהר.

בינתיים אפשר להגיד שזה עבד. עברנו בחזרה מהגנה להתקפה, וחזרנו לעסקים כמעט כרגיל. אני רואה את זה גם אצל חברות אחרות, בתעשיות מגוונות. עוד לא מדווחים על זה בחדשות, אבל מרגישים יותר ויותר. היום אני יכול כבר לומר בזהירות שלמדנו לחיות עם המציאות שהשתנתה, ולמרות הסגרים ההולכים וחוזרים אנו בסוג של שגרה. אם הייתי יודע בהתחלה שכך יהיה, הייתי ישן יותר טוב בלילה.

השראה 1
בלי להיכנס לדעות פוליטיות, אני ממליץ על הספר של בן כספית "נתניהו, ביוגרפיה". עניינה אותי מאוד ההיסטוריה של בנימין נתניהו, הבית שגדל בו, מה מוביל אותו והפרשנות לדרך המחשבה שלו, לפי בן כספית.

השראה 2
אני רץ לא מעט, גם מרתונים, מתאמן הרבה שעות בשבוע. זה זמן טוב בשבילי לחשוב ולתכנן תוכניות. תוך כדי כך אני מאזין לתוכניות ולפודקאסטים. אני אוהב במיוחד פודקאסטים על מוזיקה ושירים, כמו "אלבום לאי בודד" ו"שיר אחד", שניהם של כאן, תאגיד השידור הישראלי.