שבוע הבא מתחילים לחלק את המנה השנייה: כמה התחסנו עד כה?

עד כה, חוסנו כ-1,593,000 בני אדם במנת החיסון הראשונה, ובשבוע הבא תחל מערכת הבריאות בסבב חיסוני המנה השנייה • נתוני משרד הבריאות מראים כי 36% מהחיסונים ניתנו לבני פחות מ-60 עד שלב זה, למרות הגדרות התעדוף

חיסונים לקורונה קופת חולים כללית / צילום: איל יצהר
חיסונים לקורונה קופת חולים כללית / צילום: איל יצהר

משרד הבריאות מודיע הבוקר כי 17.5% אחוז מהאוכלוסייה בישראל התחסנו בחיסון נגד קורונה. עד כה, חוסנו כ-1,593,000 בני אדם במנת החיסון הראשונה, ובשבוע הבא תחל מערכת הבריאות בסבב חיסוני המנה השנייה.

נתוני משרד הבריאות מראים כי 36% מהחיסונים ניתנו לבני פחות מ-60 עד שלב זה, למרות הגדרות התעדוף של משרד הבריאות לאוכלוסיות סיכון ובני הגיל השלישי. בתוך כך, חוסנו כ-200 אלף עובדי מערכת הבריאות בגילאים משתנים, ולא ברור כמה מהמתחסנים 'עקפו' את התור או זכו למנת חיסון בסוף יום - בטרם נזרקה לפח.

האם אוכלוסיית הגיל השלישי מתקרבת לחיסון עדר? עד כה, חוסנו 58% מבני ה-60 ומעלה בישראל. כ-70% מבני ה-70-79 כבר חוסנו, ו-56% מבני ה-80+ חוסנו. בגילאי 60-69 חוסנו מעט פחות בני אדם; 52% מקבוצת הגיל קיבלה את המנה הראשונה. מנגד, 4.4 מכל 10 קשישים בני 80 ומעלה עדיין לא קיבלו את מנת החיסון הראשונה.

בתוך כך, בשבוע הבא יחלו במערכת הבריאות לחלק את מנת החיסון השנייה. החיסונים בוצעו בחודש האחרון בכמה מוקדים - קופות החולים, מתחמים אחודים של מספר קופות, בתי חולים ברחבי הארץ ומד"א בבתי האבות והאימהות. במשרד הבריאות מדגישים היום כי כל גוף שחיסן במנה הראשונה, אחראי על חיסון המנה השנייה. הנחייה זו כוללת מאושפזים שחוסנו וששוחררו הביתה מבתי החולים - גם יחוסנו בבתי החולים. 

מרכזי החיסונים האחודים לא יפתחו לחלוקת המנה השנייה, כך שמי שחוסן במרכזים אלו יתחסנו במנה השנייה בקופות החולים עצמן. האחריות על זימון המטופלים, מוטלת על הגופים המחסנים; על כל הגופים המחסנים (כולל בתי חולים ומד"א) - לזמן את המתחסנים בהודעה כתובה דיגיטלית להתחסנות בחיסון שני. בקורונה בין המנה הראשונה לשנייה, לא יחוסן.

המנה השנייה מובטחת למתחסנים למשך 35 ימים. לפי הוראות משרד הבריאות, יש "לשמור" הקצאת חיסון עבור מתחסן למשך 35 יום מיום החיסון של המנה הראשונה טרם שחרור המנה השנייה למתחסן חדש, כאשר יש לוודא טלפונית טרם שחרור המנה שאי ההגעה אינה נובעת מבידוד של המחוסן או מכל סיבה מוצדקת אחרת. מבודדים זכאים לקבל החיסון תוך 3 ימים מתום הבידוד, גם אם חלפו 35 יום.

משרד הבריאות יקצה למנה שנייה 95% מהכמות שהוקצתה למנה ראשונה - באותו המועד שהוקצה במנה הראשונה + 21 יום - במצטבר. זאת, עקב גידול בניצולת בזכות המזרק החדש וכן עקב אי הגעה לתור המוערך בכ-%15-5. יתרת המנות שלא מוקצות ישמשו כעתודה למדינה לכל צורך שיעלה, כגון תמיכה בגוף שבמחסור.