הפועלים יחבור לכאל ליצירת 'מועדון ביט' ורוצה להרחיב היצע השירותים באפליקציה

בבנק הפועלים רוצים להרחיב את פלטפורמת הביט ולייצר לה אופק של מעבר לרווחיות • ינפיקו כרטיסי ביט חוץ בנקאיים עם חברת כרטיסי האשראי שבשליטת דיסקונט

קוטלר דב / צילום: גדי דגון
קוטלר דב / צילום: גדי דגון

בנק הפועלים, שבניהול דב קוטלר, מתכנן צמיחה בשירותי הדיגיטליים לו בדגש על הרחבת היצע השירותים הפיננסיים שניתנים על ידו כיום באמצעות פלטפורמת הביט. בשלב הראשון מדובר על יצירת שיתוף פעולה בין הבנק לבין חברת כרטיסי האשראי כאל, שבניהולו של לוי הלוי, ליצירת מעין 'מועדון ביט', שבמסגרתו יונפקו כרטיסי אשראי חוץ בנקאיים של כאל למשתמשים בביט שירצו בכך, בדגש על כאלה שאינם לקוחות הפועלים. כמו כן, בכוונת הפועלים להרחיב משמעותית את היצע השירותים הפיננסיים שניתנים באמצעות הביט, למשל למוצרי אשראי.

בשנים האחרונות בנק הפועלים קידם שורה של צעדים ליצירת וביסוס פלטפורמת התשלומים הדיגיטלית שלו, הביט, כשגם קוטלר, כמו קודמיו, חושב שמדובר בפלטפורמה שיש להרחיבה. הביט הוקם בתחילה כפלטפורמה להעברות כספים בין אנשים, P2P, והבנק השקיע במערכת מאות מיליוני שקלים, וכיום הוא מחזיק בכשני שליש מהשוק הזה.

מהבחינה הזו מרוצים בפועלים מהתפוצה של הביט, ומכך שרבים מלקוחות הביט הם כלל לא לקוחות הבנק עצמו. אלא שהבנק לא עצר בהעברת תשלומים בין אנשים פרטיים, כשבהמשך הביט אפשר תשלומים גם לעסקים קטנים ואחרי זה החל לשמש גם למסחר אלקטרוני, כחלופה להעברות בנקאיות וצ'קים, ולא רק בכרטיסי האשראי. כיום הביט, כמו מתחריו, נסמך על כרטיס האשראי של הלקוח, כשהעברת התשלומים עצמה נעשית באמצעות הכרטיס אשראי ולא מחשבון בנק אחד למשנהו.

נערכים לכניסת אפל וגוגל לישראל

בימים אלה נרקם לו שינוי בשוק כרטיסי האשראי המקומי, עם המעבר ל-EMV, בהתאם להנחיות בנק ישראל, שרוצה ביישור קו של שוק התשלומים המקומי עם שווקים מתקדמים מהעולם, תוך יצירת הקרקע לכניסה לישראל של שירותי תשלום בינלאומיים.

ואולם, ככל הידוע בסביבת הפועלים גורסים כי בעוד שהבנק רצה ב"ארנק פתוח", אך לא כל הגורמים בישראל מוכנים לתפיסה שכזו עם המעבר ל-EMV, דבר אשר עשוי להקשות על לקוחות עם כרטיס בנקאי ששייך לבנק אחר, ושרוצה לשלם לבתי עסק באמצעות הביט, כשהפרוטוקול של ה-EMV מצריך גם אישור של הגורם המנפיק - דהיינו של חברת כרטיסי האשראי או הבנק שהכרטיס הונפק על ידם.

לכן, ככל הידוע, בנק הפועלים עשה מכרז עם חברות כרטיסי האשראי במטרה ליצור כרטיס חוץ בנקאי, ה"ביט קארד". בסופו של יום הפועלים צפוי להתקשר בהיבט זה עם כאל לשם יצירת כרטיס חוץ בנקאי, כמעין מועדון.

לוי הלוי, מנכ"ל כאל / צילום: רמי זרנגר
 לוי הלוי, מנכ"ל כאל / צילום: רמי זרנגר

המהלך הזה עורר ביקורת מסוימת בדבר כניסה לכאורה של הבנק לתחום כרטיסי האשראי לאחר שנדרש למכור את החזקותיו בישראכרט. אלא שלדברי גורמים בשוק הבנקאי ובשוק כרטיסי האשראי לא מדובר בשינוי כללי המשחק, כשחיבור של הפועלים עם כאל משמר את הכח בידי חברת כרטיסי האשראי. אך לא רק זאת, כאל שחוברת לפועלים לחיזוק פלטפורמת ומותג הביט נמצאת בבעלות דיסקונט (בעל השליטה בה) והבינלאומי. כלומר, מי שתסייע לפועלים בתחום אפליקציית התשלומים, בדגש על הממשק של לקוחות הביט עם בתי עסק, היא כאל שנמנית על קבוצת דיסקונט שמחזיקה באפליקציית התשלומים פייבוקס, שמתחרה בביט.

בסופו של דבר החיבור בין הפועלים לכאל אמור לספק פלטפורמת ארנק, שמאפשרת תשלום בין אנשים לאנשים ובין אנשים ובתי עסק באמצעות כרטיס חוץ בנקאי , דבר שיהפוך את ביט למועדון ולפלטפורמה שתאפשר הטבות למשתמשים בביט, גם אם אינם לקוחות בנק הפועלים.

מבחינות רבות מדובר בהכנה לקראת כניסת אפל וגוגל ושירותים בינלאומיים אחרים, שצפויים להיכנס לשוק המקומי, ואז להביא לשינוי בתנאי השוק.

אך לא רק זאת, קוטלר מוביל בבנק הפועלים חשיבה חדשה בנוגע להרחבת הביט. במסגרת ה'ניאו בנק' - שם קוד לבנקאות חדשה שתיעשה דרך המותג המבוסס של הביט - מוציאים בבנק מאמץ להרחבת היצע השירותים הפיננסיים שניתנים ללקוחות הביט ועל ידו.

למה הכוונה? בבנק מסבסדים מאז הקמתו ועד היום את הביט, ובהיקפים ניכרים שכבר מסתכמים במאות מיליוני שקלים. כך, לאור זאת שבבנק מרוצים מאוד מהמותג המוביל שבנו בתחום זה, שמוביל את שוק אפליקציות התשלומים, הם רוצים ובוחנים כיצד עליהם ליצור מודל עסקי שייצר רווחיות בפלטפורמה זו.

את זה ניתן אמנם לעשות דרך תחילת גביית תשלום על העברות בין משתמשי הביט, אלא שנראה שהבנק לא שש לעשות כן. לכן בוחנים בבנק אפשרות של הרחבת היצע השירותים בביט, למשל למתן מוצרי אשראי ומוצרים בנקאיים אחרים.

עם זאת הבנק נמצא עדיין בבחינת הנושא, כשהבנק המתחרה לאומי כבר הקים ממזמן פלטפורמת בנקאות דיגיטלית, פפר, שמספקת שורה נרחבת של שירותים פיננסיים. ככל הידוע בפועלים לא רוצים לשחזר את פפר ומתכוונים לפעול בהיבטים אחרים.

ואולם, במבט רחוק בהרבה, ברקע הדברים הבנקים שמחזיקים באפליקציות תשלומים, הפועלים, דיסקונט עם הפייבוקס ולאומי עם הפיי, עשויים בעתיד הרחוק יותר לעבור מסליקת העברות דרך כרטיסי האשראי (דרך חברת שב"א) לסליקה בין בנקאית (דרך מס"ב). כלומר, כיום כל העברות הכספים באפליקציות התשלומים של הבנקים נעשות דרך כרטיסי האשראי, כשבעתיד הבנקים יכולים לבצע את ההעברות ישירות מחשבונות הבנק. בהסתכלות על העתיד הזה חברות כרטיסי האשראי, ובכללן גם כאל, עוברות גם הן לעולם של כרטיסים דיגיטליים תוך דגש על הרחבת היצע הכרטיסים בחוץ בנקאיים, לצד יצירת מנועי צמיחה חדשים ובראשם מתן אשראי.