מנכ"ל רמ"י בולם את פינוי התעשייה הפטרוכימית במפרץ חיפה

ינקי קוינט, מנכ"ל רשות מקרקעי ישראל הנכנס, החליט להקפיא את תוכנית מפרץ החדשנות בחיפה, שבלעדיה אין ייתכנות כלכלית לפינוי המפעלים המזהמים • גורמים ברשות טוענים כי קוינט חושב שלתוכנית אין היתכנות כלכלית

מפרץ חיפה / צילום: תמר מצפי
מפרץ חיפה / צילום: תמר מצפי

ועדת המנכ"לים הבוחנת את עתיד התעשייה הפטרוכימית במפרץ חיפה עמלה בחודשים האחרונים על מסקנותיה, והיום (ג') תתכנס לישיבה אחרונה בנושא. ואולם, מנהל רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) הנכנס, ינקי קוינט, החליט להקפיא את תוכנית מפרץ החדשנות בחיפה, שבלעדיה אין ייתכנות כלכלית לפינוי המפעלים המזהמים.

לפי התוכנית המקורית, בשטח המפעלים הפטרוכימים אמורות היו להיבנות כ-100 אלף יחידות דיור, ושני מיליון מ"ר של תעסוקה ומסחר. כעת הוצאתה לפועל של התוכנית מוטלת בספק.

במכתב שהפנה קוינט לאבי שמחון, יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה המקדם את תוכנית הפינוי בחודשים האחרונים, נכתב כי "מדובר בתוכנית מורכבת, בפרט בהיבטיה הכלכליים, ואני לומד את הנושא בימים אלו. בשל העמדות המנוגדות שהוצגו (עמדת משרד האוצר - ש.א), אני מתעתד לבחון מחדש את עמדת הרשות בנושא, כאשר לאור מורכבותו אני מעריך שיידרש פרק זמן של לפחות 45 ימים לבחינת הנושא ולגיבוש עמדה".

לפי גורמים המכירים את הפרטים לעומק, למרות דרישתו של קוינט לזמן למידה של 45 יום, הוא דורש הלכה למעשה להקפיא את תוכנית מפרץ החדשנות. עם כניסתו לתפקיד, כינס קוינט עובדים בכירים שהובילו את קידום התוכנית במשך השנתיים האחרונות, והודיע להם שהוא אינו מאמין ביכולתה של התוכנית להחזיר את ההשקעה, ולכן ברמ"י לא יעסקו בתוכנית עד להודעה חדשה. ללא קידום התוכנית מצד רמ"י, נראה שאין משמעות בשלב זה להחלטת ועדת המנכ"לים.

ינקי קוינט נכנס לתפקידו בדצמבר, וזוהי למעשה ההחלטה הראשונה אותה הוא מקבל. מנויו של קוינט, נחשב לשנוי במחלוקת, ואף נדון בבית הדין לעבודה, בעקבות ערעור שהגיש המועמד שנבחר למקום השני - יאיר מעיין, שטען כי מדובר במינוי פוליטי שאושר על ידי ועדה מוטה לטובת המועמד הנגדי. עמדת המדינה, היא שמדובר במינוי תקין. מינוי של קוינט אושר בבית הדין לעבודה שלשום.

האוצר: הכנסות המדינה מנופחות כלפי מעלה

בישורת האחרונה לקרב על עתיד התעשייה הפטרוכימית במפרץ חיפה, גם אגף התקציבים במשרד האוצר מתגייס לצידם של המפעלים. ביום חמישי, פנה לחברי ועדת המנכ"לים יוגב גרדוס, ממלא מקום הממונה על התקציבים, וטען כי תחשיבי הכנסות המדינה בתוכנית רמ"י, מנופחים כלפי מעלה.

במכתב חריף, שנשלח ברגע האחרון אף שהוועדה מבצעת את עבודתה כבר כמעט שלושה חודשים, טאן גרדוס בנוסף כי ישנו חשש שהמשק יישאר ללא אספקה סדירה של דלק, וכי המצע העובדתי עליו נשענת התוכנית פגום, כשהוא נעדר תשתית מקצועית על גביה ניתן לבסס החלטה.

על פי הנתונים שהציג גרדוס, במועצה הלאומית לכלכלה וברמ"י הניחו הכנסות של 300 אלף שקל מכל קרקע ליחידת דיור שתשווק במפרץ. זאת, בעוד שרק בימים האחרונים נסגר מכרז של רמ"י להקמת 1,214 יח"ד בקריית ביאליק הסמוכה, שבו קיבלה המדינה כ־50 אלף שקל בלבד עבור כל יח"ד. גם לפי התוכנית עצמה, הוא מציין, ניתן לחלץ כ־130 אלף שקל בלבד לכל יח"ד - פחות מ־50% מההערכות שעליהן התבססה התוכנית.

"על אף בקשתנו שיוצגו בפני הוועדה חלופות נוספות לקידום המפרץ, כראוי לוועדה הבוחנת סוגיה כבדת משקל זו, תוכנית זו הייתה היחידה שנדונה בדיונים. מניסיון מפרויקטים קודמים, כגון פינוי פי גלילות, עולה במובהק כי ישנה דחייה בקבלת הכנסות ביחס לביצוע ההוצאות. הגירעון התזרימי בחלק ניכר משנות הפרויקט צפוי להגיע למסגרת שרמ"י לא תוכל לעמוד בה בשום אופן ותאלץ להישען על תקציב המדינה".

בארגוני הסביבה קיבלו את הבשורה על בלימת התוכנית בכעס רב. בעוד שהתעשייה עצמה זוכה לקשב רב של משרדי הממשלה, לדיון היחיד שהוקצה לעמדת הציבור עצמו - איש מהמנכ"לים לא טרח להגיע.

ארגוני הסביבה בחיפה, אומרים הבוקר באשר להחלטה: "המאבק הלגיטימי לאוויר נקי הגיע לשלב יישום, וכצפוי התעשיינים מציבים משא ומתן על גובה הפיצויים. מבחינתנו, ארגוני הסביבה, מדובר בקידום הבראת אוכלוסייה שעומדת בסכנה בריאותית וביטחונית על בסיס יום יומי בגלל תעשיות מזהמות ונפיצות - ומבחינת התעשיינים מדובר בגזירת קופון כלכלי.
"השווי הריאלי של בז"ן עומד על 2.3 מיליארד שקל, שהם כאין וכאפס לעומת ההשקעה הממשלתית שתידרש על מנת להותיר את התעשייה המזהמת על כנה, כאשר בין התוכניות על הפרק עומדות הקמת חוות דלקים ונפט חדשה ב'קרקעות הצפון' והעתקת קווי קצא"א מרחובות העיר חיפה מזרחה בעלות של מיליארדים.
"על המדינה להתערב לטובת הציבור ולסיים עם הקרקס הזה שבו בעלי הון פוגעים באיכות חייהם של אנשים נורמטיבים. כל שנה שבה מתקני תעשיית זיקוק נפט עומדים בכניסה לשכונות המגורים בקריות, עולה למשק כמעט מיליארד שח עלויות חיצוניות בגלל תחלואת זיהום אוויר".

אלעד הוכמן, מנכ"ל ארגון 'מגמה ירוקה', אמר בתגובה לדברים: "עבדו על כולנו - נגמרה הבושה! תסתכלו בעיניים של חולי הסרטן במפרץ חיפה, ותגידו שלא מעורבים כאן שיקולים זרים ואינטרסים כלכליים אדירים של בעלי המפעלים, שמנצחים את בריאות התושבים.
"החלטתו של קוינט, שרק נכנס לתפקיד ללא בקיאות בפרטים, ושמינויו שנוי במחלוקת, הזויה לחלוטין על רקע המשאבים הרבים לפיתוח התוכנית בשנתיים האחרונות, ע"י אנשי התכנון והמחקר ברמ"י, ובאמצעות חברות ההנדסה המובילות בישראל.
"מדובר על זיהום מוחלט של התהליך הלכאורה מקצועי, המוביל לאיבוד אמון מוחלט של הציבור וארגוני הסביבה. אין גבול לבושה ולאובדן היושרה".

מאיגוד הכימיה בהתאחדות התעשיינים המייצג את המפעלים הפטרוכימיים, נמסר: "הגיע הזמן לדבר על האמת ולשים את הפופוליזם בצד. מי שמזדרז לקבל החלטות קריטיות אשר ישפיעו על יציבות הכלכלה הישראלית כולה, על ביטחון ועצמאות המדינה ועל אלפים שיישארו ללא פרנסה באופן חפוז, מעוניין אך ורק לקדם את האינטרס של עצמו.
"בכל הערים המובילות בעולם מתקיימת תעשייה יציבה ואיתנה לצד מגורים. על כן יש ליצור תוכנית סדורה, בעלת תכנון אסטרטגי ואחראי לטווח ארוך שתאפשר לתעשייה לפעול".