ברגע השיא של ביטקוין: איטורו עצרה בפתאומיות את המסחר הממונף במטבעות קריפטו

ביום שישי האחרון, כשמחיר הביטקוין התקרב ל-42 אלף דולר, הודיעה פלטפורמת ההשקעות ללקוחותיה באירופה כי עליהם לסגור את כל מסחר הביטחונות במטבעות קריפטו • לאחר הצניחה בתחילת השבוע, מחיר הביטקוין נע היום סביב 34 אלף דולר

פלטפורמת הברוקראז' המקוונת הפופולרית eToro שינתה בפתאומיות את המדיניות שלה בנוגע למסחר במטבעות קריפטו, בדיוק בשעה שמחיר הביטקוין זינק לשיא כל הזמנים שלו. איטורו, חברה שמנוהלת מישראל עם פעילות בינלאומית, הודיעה ללקוחותיה באירופה ביום שישי האחרון כי עליהם לסגור את כל מסחר הביטחונות (margin trading) במטבעות קריפטו בתוך שעות ספורות. חשבונות ביטחונות (מרג'ין) מאפשרים ללקוחות ללוות כסף מפלטפורמת הברוקאז' כדי להרחיב את ההשקעות שלהם בנכסים פיננסיים.

ההודעה של איטורו ללקוחותיה ביום שישי הגיעה בדיוק כשמחיר הביטקוין הגיע לשיא כל הזמנים שלו, 41,962 דולר, לאחר שבשנת 2020 הכפיל הביטקוין את מחירו פי יותר משלושה. במהלך סוף השבוע האחרון ועד לתחילת השבוע הנוכחי, התהפכה המגמה - וביטקוין איבד כרבע ממחירו וירד על לנקודת שפל של 30,549 דולר ביום שני השבוע (לפי נתוני אתר CoinMarketCap). למחרת, ביום שלישי, נע מחיר הביטקוין בסביבות 34 אלף דולר.

המהלך של איטורו מעיד על התהפוכות בעולם מטבעות הקריפטו, שבו תנודות מחיר מהירות - לעתים קרובות עם מעט מאוד זרזים, או בלי כל קטליזטור - עשויות להפתיע את המשקיעים וגם את הברוקרים שמשרתים אותם. עם מסחר ביטחונות (מרג'ין), כאשר ערכו של נכס פיננסי מסוים עולה, משקיעים יכולים להגדיל את המינוף שלהם, אבל גם לחשוף את עצמם ואת פלטפורמת הברוקראז' להפסדים במקרה של נסיגה מהירה במחיר הנכס.

מחזורי מסחר גבוהים פי 10 מהממוצע

איטורו אמרה כי ראתה בחודשים האחרונים טירוף בפעילות המסחר במטבעות קריפטו. לדברי החברה, היא הוסיפה לעצמה עוד 200 אלף משתמשים רשומים חדשים רק בשבוע הראשון של 2021. באותו שבוע נרשמו בפלטפורמת איטורו כמה ימים של מחזורי מסחר במטבעות קריפטו שהיו גבוהים פי 10 מהמחזור הממוצע בשנת 2020.

לדברי איימי באטלר, דוברת החברה, איטורו החליטה לעצור חוזי מסחר ממונפים חדשים וקיימים כאחד, בהתאם להערכת סיכון פנימית שביצעה החברה ובעקבות רמות התנודתיות הגבוהות בשוק באחרונה. "הדרישות של ביטחונות (margin) לפוזיציות ממונפות עשויות להשתנות מעת לעת, במיוחד בשל תנאי שוק יוצאי דופן", אמרה.

איטורו, שהוקמה ב-2007, השיקה פלטפורמת מסחר במטבעות קריפטו בארה"ב ב-2018. השינוי שעליו הודיעה החברה ביום שישי, לא חל על עסקי החברה בארה"ב. על פי המידע באתר החברה, איטורו נשענת על מימון שקיבלה, בין השאר, מתאגיד הפיננסים הסיני PingAn ומבנק ההשקעות הרוסי Sberbank.

בהודעה ששלחה איטורו ללקוחותיה באירופה ביום שישי בשעה 16:46 (שעון לונדון), היא מסרה כי עד לשעה 21:00 עליהם להגדיל את פוזיציות הביטחונות שלהם ב-100%, באופן שיהפוך את הפוזיציות הממונפות לנורמליות, ללא כל מינוף. עבור סוחרים בפלטפורמה שהחמיצו את חלון ההזדמנויות הזה, חוזי הביטחונות נסגרו.

"יש כאן הפסד גדול למשתמשים"

קודם לכן, היתה לסוחרים בפלטפורמת איטורו אפשרות להכפיל את החשיפה שלהם להשקעה במטבעות קריפטו באמצעות מינוף. על כל דולר שהם השקיעו, הפלטפורמה הוסיפה דולר משלה בהלוואה. בדרך זו, סוחרים יכלו להכפיל את הרווחים שלהם - אבל גם להכפיל את ההפסדים.

עבור סוחרים באיטורו שהיו להם רווחים ביום שישי האחרון, כשהחברה החליטה לסגור את מסחר הביטחונות, מטבעות הקריפטו שבהם החזיקו הומרו לדולרים והופקדו בחשבונות שלהם באיטורו. מכיוון שסגירת מסחר הביטחונות נעשתה בזמן שמחיר הביטקוין היה בשיאו, רוב הסוחרים היו במאזן חיובי באותה עת, לדברי החברה. בנסיבות נורמליות, אם פלטפורמת ברוקראז' סוגרת מסחר ביטחונות שאינו מכוסה על ידי נכסי בסיס, הפלטפורמה תדרוש תשלום מהסוחר.

לא ברור אם המהלך של איטורו לבדו השפיע על תנודות המחיר של ביטקוין בסוף השבוע. ביטקוין ידוע לשמצה בתנודתיות המחיר שלו, הנובעת מכך שהוא מוחזק בידי קבוצה קטנה יחסית של שחקנים גדולים ויש בו היקפי מסחר נמוכים יחסית בהשוואה למטבעות פיאט או לנכסים פיננסיים אחרים.

יורי טופלק, עוזר לפרופסור למשפטים באוניברסיטת פורדהם שבניו יורק, שמייעץ לכמה לקוחות של איטורו, אמר ל"וול סטריט ג'ורנל" כי סוחרים נמשכו אל איטורו בגלל שהיא היתה אחת הפלטפורמות היחידות שהציעו אפשרות של מסחר ממונף בביטקוין. לדבריו, "יש כאן הפסד גדול למשתמשים. אלה הפסדים עתידיים: אם מחיר הביטקוין יעלה ל-70 אלף דולר כעת, למשתמש אין כל דרך להשיג סכום כזה".

בראיון לגלובס בשבוע שעבר סיפר יוני אסיא, מייסד ומנכ"ל איטורו, כי בשנה האחרונה נהנתה הפלטפורמה מהצטרפות של כ-5 מיליון לקוחות חדשים - רבים מהם משקיעים חדשים בשוקי ההון. "מטבעות הקריפטו נתנו לנו רוח גבית, וזה תחום שאיטורו ממשיכה להאמין בו, אבל הקריפטו צריך להיות בסופו של דבר חלק מתמהיל השקעות בריא של הלקוחות שלנו", אמר אסיא.