קו המשווה | פרשנות

בין ידיעה לניחוש: האף.בי.איי מזהיר מפני מתקפת ענק לפני השבעת ביידן

דוח פנימי של הסוכנות מדבר על "התקפות מזוינות בערי הבירה של כל אחת מ-50 המדינות" ומתקפה "של 4,000 אנשי ימין קיצוני" בוושינגטון • האף.בי.איי מלקקת את פצעי המחדל הביטחוני הגדול של השישה בינואר

המשמר הלאומי נפרש בגבעת הקפיטול ביום שלישי שעבר / צילום: Reuters, Sipa USA
המשמר הלאומי נפרש בגבעת הקפיטול ביום שלישי שעבר / צילום: Reuters, Sipa USA

שבוע אחד לאחר הפגנה של אוזלת יד יוצאת מן הכלל, רשויות אכיפת החוק של ארה"ב יוצאות עכשיו מגדרן להזהיר מפני הרעות הממשמשות ובאות.

בשישה בינואר הורשו אלפים מתומכי הנשיא טראמפ להתקרב לקודש הקודשים של הדמוקרטיה האמריקאית, משכן הקונגרס בגבעת הקפיטול, בעיצומו של תהליך האישור של תוצאות הבחירות לנשיאות. מספר קטן עד גיחוך של שוטרים ואנשי ביטחון לא עמדו בפרץ, או אולי לא ניסו לעמוד בפרץ, כאשר מאות פרצו דלתות ושברו חלונות בדרך אל מליאת הסנאט ואל משרדה הפרטי של יושבת ראש בית הנבחרים.

אילו הפורצים היו חמושים ומאורגנים, הם היו יכולים לטבוח מאות חברי קונגרס, או לפחות, להחזיק בהם כבני ערובה. אילו קומץ של לוחמים קומנדו מנוסים היו נכנסים להיכל, הם היו יכולים למוטט את תקרתו, מטאפורית או מילולית.

"היכונו להילחם"

ה'וושינגטון פוסט' חשף ביום ב' דוח שכתב איש אף.בי.איי ממדינת וירג'יניה. הוא הקדים להזהיר כי מזימה נרקמת לעשות "מעשי אלימות" בוושינגטון בשישה בינואר. סוכני אף.בי.איי בעיר הנמל נורפולק, בסיס ידוע של הצי האמריקאי, גילו שרשרת מסרים, לא ברור איפה, שכללה את החיווי הבא:

"היכונו להילחם. על הקונגרס לשמוע קול ניפוץ של זכוכית ופריצה של דלתות... היו־נא אלימים. חידלו־נא לקרוא לזה 'מצעד', או 'עצרת', או 'מחאה'. לכו־נא לשם מוכנים למלחמה. או שנקבל את נשיאנו, או שנמות. שום דבר אחר לא ישיג את מטרתנו".

הדוח הזה נכתב בחמישה בינואר. עצם קיומו סותר הכרזה, ביום ו' שעבר, מפי איש האף.בי.איי המופקד על העיר וושינגטון. הוא אמר לעיתונאים, כי לבולשת הפדרלית לא היה כל מושג מודיעיני על כוונות אלימות, והיא ציפתה ל"הפגנה חוקית".

קיומו של הדוח מנורפולק מעורר שאלות על תיאום פנימי בתוך האף.בי.איי. במובן הזה הוא מעורר אסוציאציות לא נעימות מ־11 בספטמבר 2001. אז, דוחות ממשרדים אזוריים של האף.בי.איי, בייחוד אריזונה, כללו רמזים על קשר טרור, המבוסס על מטוסי נוסעים. אוזניים לא הזדקפו ואנטנות לא התרוממו.

גם הפעם לא הזדקפו אוזניים. אבל לא ברור כלל שאת המחדל בשישה בינואר צריך לייחס לאי קריאת דוח שנכתב רק שעות אחדות קודם. את מה שקרה בגבעת הקפיטול היה אפשר לחזות על נקלה גם בלי מודיעין. נדרשו רק שכל ישר וקצת דמיון. ממש כמו ב־2001, תסריטאים בהוליווד הקדימו לחזות מאורעות כאלה בשנים אחדות.

אי אפשר למשל להבין מדוע הפנטגון לא הקדים להציב גדר בטחון שאינה ניתנת לטיפוס. היא הוצבה שם שעות אחדות לאחר הפלישה לקפיטול. כיוצא בזה לא ברור מדוע אנשי ביטחון לא הוצבו במבואות המרוחקים של גבעת הקפיטול, כדי למנוע את התקרבות ה"מורדים" (כך מכנה אותם התקשורת האמריקאית).

 ה"בוגלו בויז" 

עכשיו מתעורר הרושם של עודף להיטות מצד האף.בי.איי וזרועות שיטור ומודיעין אחרות להזהיר מפני התקרבותו של יום הדין. דוח פנימי של הבולשת הפדרלית, שדלף לתקשורת, מזהיר מפני "מחאות מזוינות בין 16 ל־20 בינואר בכל ערי הבירה של 50 המדינות; ובגבעת הקפיטול בוושיגטון, בין ה־17 בינואר ל־20 בינואר", שהוא יום השבעתו של ג'ו ביידן לנשיא. לפי מקורות האף.בי.איי, אפשר ש־4,000 אנשי ימין קיצוני יופיעו בוושינגטון.

האף.בי.איי הזהירה עוד ב־29 בדצמבר מפני "האפשרות של מפגינים חמושים נגד בתי מחוקקים" של מדינות. אבל האזהרה ההיא לא כללה את הקונגרס בוושינגטון.

המפגינים שמפניהם הזהיר דוח האף.בי.איי לא באים רק משורות תומכי הנשיא, אלא גם מתנועה אנרכיסטית, הנקראת בוגלו בויז (Boogaloo), מתנגדת לממשלה באשר היא, וחותרת למלחמת אזרחים חדשה שתביא להתמוטטות המדינה והחברה. קשה למקם את התנועה הזו במפה פוליטית־רעיונית מקובלת, אם כי פעילותה לטובת החופש לשאת כלי נשק מקרבת אותה לימין הרדיקלי.

אזהרות האף.בי.איי מתבססות בעיקר על מידע מקוון, וזו אולי חולשתן הגדולה ביותר. בארה"ב אי אפשר לעצור אנשים, או להאשים אותם, רק מפני שהם מביעים רעיונות מוטרפים ברשת ובאפליקציות מוצפנות (כמו טלגרם), או נאבקים לטובת זכותם החוקתית לשאת נשק.

ביוגרפיות לא מדהימות

האף.בי.איי לא יודעת אם ההתקפה על הקפיטול בשבוע שעבר הייתה תוצאה של קשר מאורגן. היא חוקרת עכשיו 160 ממשתתפי ההתקפה, ואפשר שהיא תאשים אותם ב"הסתה למרד" (sedition), שהעונש החמור ביותר עליה הוא 20 שנות מאסר.

חלק מן החשודים נחשפו בתקשורת, והביוגרפיות שלהם בדרך כלל לא עוצרות נשימה. לפעמים הן גובלות בפארסה. אחד מהם הגיע לקפיטול חצי־ערום, כשראשו מעוטר בקרני לוחם ויקינגי מימי הביניים. מתברר שהוא בן 33, שחקן תיאטרון מובטל, המתגורר עם אמו. כמובן, שחקן תיאטרון מובטל היה זה שרצח לפני 155 שנה את הנשיא לינקולן. הוויקינג המודרני הזה מוחזק עכשיו בכלא, ואתמול נודע שהוא עומד על זכותו לאכול אוכל טבעוני בלבד.

אחר, בן 64, עצור גם הוא, במדינת ארקנסו בדרום ארה"ב. הוא האיש שהצטלם, כאשר רגליו פשוטות על שולחן הכתיבה של ננסי פלוסי, יושבת ראש בית הנבחרים, המנהיגה הדמוקרטית הבולטת ביותר בארה"ב (עד השבעת הנשיא המיועד ביידן). הוא מואשם שגנב מעטפה משולחנה של פלוסי, אבל הוא טוען שהשאיר מטבע של 25 סנט על השולחן, עם פתק, "ננסי כלבה, את לא ראויה לזה".

היו גם אחדים עם פוטנציאל חמור בהרבה, כמו זה שנשא 11 בקבוקי מולוטוב בטנדר שלו, אבל לא ניסה להביאם לקפיטול. אחר טמן שתי פצצות מתוצרת בית סמוך למטותיהן של שתי המפלגות הגדולות. שניים נשאו אזיקונים, ואולי התכוונו לתפוס בני ערובה. אחד המורדים בקפיטול היה קולונל בדימוס של חיל האוויר מטקסס, שהתרוצץ בקפיטול בקסדה צבאית ובאפוד חאקי.

יש גם ידיעות, או לפחות חשדות, שאחדים מהשוטרים שהוצבו לשמירת הקפיטול גילו אהדה למורדים, או אפילו ניסו להדריך אותם במבוכי הבניין.

כל אלה הן ידיעות מדאיגות, אבל ספק אם הן מצטרפות לכלל קנוניה מתוכננת ומודרכת. יש סימנים שרוב המשתתפים בהתקפה לא הכירו זה את זה, ומעולם לא נפגשו. אילו נעשו סידורי ביטחון רציניים, ספק אם המורדים היו מגיעים אל שערי הקפיטול, או מנסים להיכנס. משעה שנכנסו, הם הפגינו בעיקר חוסר רצינות. אחדים רצחו שוטר אחד, והיכו שוטר אחר. אבל כמעט כל ההעזות האחרות גבלו בפעלולי פרסומת. המורדים היו עסוקים בצילומי סלפי יותר מאשר בניסיון להפיל את הרשות המחוקקת של ארה"ב.

כל זה אינו מפחית אף כמלוא הנימה מחומרת התפרצותם לקפיטול, או מחומרת ההסתה שעוררה אותם לפלוש. אף כי נזקם היה קטן בהרבה מצעקתם, צעקתם דיברה בעדה. הם קראו בין השאר להוציא להורג את סגן הנשיא מייק פנס, שהסתתר במקום מחבוא בבניין.

רפובליקאים בעד הדחה

ביומיים האחרונים התפרסמו גילויים על אדישותו הגמורה של הנשיא טראמפ למאורעות בקפיטול. גם בשעה שילדיו הזדרזו להתנער מן התוקפים במדיה החברתית, הנשיא משך בכתפיו, או פלט ציוצים ידידותיים למורדים. עוזריו תלשו את שערותיהם.

התוצאות הפוליטיות ארוכות הטווח למעמדו של טראמפ קשות לחיזוי. רוב הסקרים מראים התמוטטות דרמטית של התמיכה הציבורית בטראמפ, אבל החודשים האחרונים לימדו אותנו לפקפק בסקרים, בייחוד כאשר אינם מאירים פנים לנשיא.

ההבדל הפעם הוא שתזוזה כלשהי מתחוללת בתוך המפלגה הרפובליקאית, ויש סימנים להתייצבות של מנהיגים בולטים נגד טראמפ. היו למשל ידיעות ביממה האחרונה, שמנהיג הרפובליקאים בסנאט, מי'ץ מקונל, תומך עכשיו באימפיצ'מנט (החלטה להעמיד את הנשיא לדין הסנאט). כיוצא בזה גם מס' 3 במדרג הרפובליקאי בבית הנבחרים, צירת הקונגרס ליז צ'ייני, בתו של סגן הנשיא הרפובליקאי לשעבר.

בזמן כתיבת הטור הזה לא היו לפנינו תוצאות ההצבעה על יוזמת האימפיצ'מנט של הדמוקרטים בבית הנבחרים. היא עמדה להתקבל, אבל השאלה הייתה כמה רפובליקאים, אם בכלל, יתמכו בה. רפובליקאי אחד ויחיד הצביע ביום ד' לפנות בוקר לטובת קריאה דמוקרטית לסגן הנשיא פנס להעביר את הנשיא טראמפ מכהונתו באמצעות התיקון ה־25 לחוקה. ההצעה התקבלה, אבל רק ברוב קטנטן של דמוקרטים. פנס הקדים להודיע שאין בדעתו להיענות לקריאה.

החוכמה הטקטית של מהלך האימפיצ'מנט אינה ברורה. הלהיטות להעניש את הנשיא על התנהגותו עלולה להניב הענשה עצמית של הדמוקרטים. אבל הדחף לעשות משהו גדול עכשיו מכל היגיון של התאפקות.

רשימות קודמות ב-yoavkarny.com וב-https://tinyurl.com/yoavkarny-globes
ציוצים (באנגלית) ב-twitter.com/YoavKarny