רשות ני"ע משנה המשקלות לבנקים ומשיקה מאבק מול הבורסה ומנהלי הקרנות

המהלך עשוי לפגוע במניות הפועלים ולאומי, ולייצר ביקושים למניות של הבנקים האחרים • הרשות מנחה את קרנות הסל שעוקבות אחר מדד ת"א בנקים 5 לשנות משקלות עד תחילת אפריל

ענת גואטה / צילום: איל יצהר
ענת גואטה / צילום: איל יצהר

בניגוד לעמדת מנהלי קרנות הנאמנות ועמדת הבורסה, רשות ניירות ערך מעדכנת את ההוראות לגבי האופן שבו על קרנות הסל לעקוב אחר מדד הבנקים, ומפחיתה את המשקל של שני הבנקים הגדולים בקרנות שעוקבות אחר מדד ת"א בנקים 5.

הרשות, בראשות ענת גואטה, פרסמה היום כי "ההוראה הזמנית המאפשרת לקרנות סל, אשר החליפו את תעודות הסל, לעקוב אחר מדד הבנקים אף שאינו עומד בהוראות הדין" לא תוארך. לפיכך החל מתחילת אפריל הקרוב הקרנות שעוקבות אחר מדד הבנקים, שהן בשווי כולל של כ-7 מיליארד שקל, יידרשו להפחית החזקתן במניות הפועלים ולאומי בכ-750-800 מיליון שקל בכל בנק, תוך שיצטרכו לרכוש מניות של הבנקים הקטנים יותר כדי להתאים את החשיפה בהתאם להוראות הרשות.

מבחינת הרשות הצעד נעשה בגלל שהמדד ריכוזי מדי ויש בו רק חמישה בנקים, ושני הבנקים הגדולים מצויים בקרבת מגבלת המשקל הנוכחית, שעומדת על 33% מהמדד. "מדובר בשיעור גבוה וחריג הן ביחס למקובל בעולם והן ביחס לכללים שהבורסה מחילה ביחס למדדים שאותם היא עורכת" אומרים ברשות. החוק שלפיו עד כה קרנות הסל שעקבו אחר מדד ת"א בנקים 5 היו פטורות מלעמוד בו "אוסר על חשיפה גבוהה מ-25% מכספי הקרן לני"ע מסוים".

בשל ביטול ההיתר הזמני לקרנות הסל ביחס למדד האמור, קרנות הסל שעוקבות אחר מדד הבנקים יצטרכו לרדת אל מתחת ל-25%, והרשות קובעת במקרה הזה משקל מרבי של 22.5% בבנקים הגדולים והעלאת השיעור של הבנקים הבינוניים, וזאת בפרק זמן קצר.

הדבר עלול ליצור בעיה, אומר גורם בשוק קרנות הנאמנות, שמסביר כי "השוק יידע לבלוע מכירה של כ-8 מיליארד שקל בפועלים ושל סכום דומה בלאומי, אבל לקנות למשל את מניית הבינלאומי בהיקפים שהרשות רוצה ייצור שינוי שווי, כי השוק הרגיל לא יידע לקבל את זה".

עוד הוסיף אותו גורם, כי "מניית בנק הפועלים פחות מסוכנת מרוב המניות בבורסה, וזו טעות לשנות את החשיפה לבנקים הגדולים בגלל מיקרו-סיכון עתידי שאם משהו יקרה לפועלים או ללאומי, אז כלל המשק יהיה בבעיה". מנגד, ברשות טוענים כי "עשינו סימולציות ולא תהיה דרמה. השוק יידע לספוג את זה ללא דרמה, וזו אחריות של מנהל הקרן לנהל זאת היטב".

גם הבורסה מתנגדת למהלך, ככל הידוע. גם שם חוששים כי הסטת ביקושים עצומים ממניות הבנקים הגדולים למניות הבנקים הבינוניים תייצר עיוות חד בתמחור מניות הבנקים ותפגע בציבור הרחב, וחוששים מכך שהמוסדיים יחפשו חלופה אחרת להיחשף לבנקים, כשהם דווקא מחפשים חשיפה שדומה לחלוקה בפועל של הבנקים בשוק, ולא לפי משקלות מלאכותיים שקובעת הרשות.

בסביבת הרשות אומרים בהקשר זה, כי "לבורסה אין מונופול בקביעת מדדים", וש"המשקל של החברות במדד לא חייב לשקף את החלוקה שלהן לפי גודל".

מדד ת"א בנקים 5 עלה מתחילת 2021 בשיעור של 7.05%. 

מהבורסה נמסר היום, כי "החלטת רשות ניירות ערך, כפי שפורסמה הבוקר, שרירותית, לא סבירה וחסרת היגיון כלכלי, ותפגע ללא ספק בציבור המשקיעים, במנהלי הקרנות ובשוק ההון בכללותו. זוהי פגיעה קשה נוספת בשוק קרנות הסל, בהמשך לרפורמה בענף שהשמידה ערך בהיקף רחב וכל זאת תוך כדי משבר הקורונה המחייב שמירה על יציבות ולא זעזוע מיותר בשוק. ההחלטה התקבלה רטרואקטיבית, אחרי למעלה מעשרים שנה שהמדד מחושב ומפורסם, והוא מהווה בנצ'מרק הכרחי לשוק ההון. ההחלטה אף עומדת בסתירה לעובדה שרשות ניירות ערך עצמה אישרה את כללי המדד, המעוגנים בהנחיות הבורסה".

בתגובה לאמירות החריפות של הבורסה מסרה רשות ניירות ערך כי לתפיסתה היא "מתקנת עיוות היסטורי באמצעות מתווה מתון, מאוזן וישים, אשר שם לנגד עיניו את אינטרס המשקיעים בשוק ההון ולצד זאת, מעניק לתעשיית הקרנות פתרון אפקטיבי .  בנסיבות העניין נראה ששיקולים עסקיים, הנובעים מפעילות הבורסה כעסק למטרות רווח, מעיבים על התנהלותה כעורך מדד ניירות ערך".

בכך מכוונת הרשות לעובדה שתחת הובלת והנחיית רשות ניירות ערך, כולל תחת גואטה, הבורסה הפכה לחברה למטרות רווח בבעלות שלל גופים, ובהם הציבור, וזאת מתוך מטרה - גם של רשות ניירות עצמה - שתפעל למימוש מטרותיה היא. בכל אופן, מטעם הרשות שבראשות גואטה, שסופגת ביקורת חריפה על המהלך עליו הכריזה היום - ולא רק מצד הבורסה אלא גם מצד גורמים אחרים, "מצופה מהבורסה כעורך מדד לעמוד באמות המידה המקצועיות שקבעה בעצמה ומיישמת ביתר המדדים שאותם היא עורכת ובהתאם לנהוג על פי אמות המידה המחמירות המקובלות בעולם".

על כך מוסיפה הרשות כי "כפי שהיה ידוע לבורסה ולמנהלי הקרנות, ההוראה הזמנית צפויה לפקוע מאחר ונקבעה לפרק זמן קצוב לאור הבעייתיות הגלומה בריכוזיות החריגה של מדד הבנקים". "הרשות לא תצר על כך, אם בעקבות השינוי המתבקש תגבר התחרות בתחום עריכת המדדים, באופן שיגדיל את משקלם ונוכחותם של עורכי מדדים נוספים".