האם מעסיק יכול לחייב את עובדיו להתחסן נגד נגיף הקורונה?

נציג היועמ"ש השיב לח"כ יוליה מלינובסקי: "סמכותו של המעסיק להתנות את המשך ההעסקה בהתחסנות מעוררת שאלות מורכבות, רגישות וכבדות-משקל במישור יחסי העבודה וזכויות הפרט"

החיסון לקורונה של ביונטק ופייזר / צילום: אתר החברה
החיסון לקורונה של ביונטק ופייזר / צילום: אתר החברה

חברת הכנסת יוליה מלינובסקי ממפלגת ישראל ביתנו פנתה ליועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט, בדרישה להוציא הבהרה כי מעסיק לא יכול לכפות או להפעיל סנקציות על עובד שאינו מעוניין להתחסן נגד קורונה. זאת בעקבות "פניות רבות מאזרחים חלקם עובדים בחברות ממשלתיות דוגמת עמיגור", על התניית מעסיקם את המשך העסקתם בחיסון מפני נגיף הקורונה.

"במדינת ישראל החופשית והדמוקרטית אסור בתכלית האיסור לפגוע בחופש התנועה, בזכות להתפרנס בכבוד או בחופש הפרט" על-מנת לכפות על עובד להתחסן, "בטח כשמדובר בעובדי חברה ממשלתית", כתבה מלינובסקי למנדלבליט.

נציג היועץ, עו"ד עילם שניר מהמחלקה למשפט ציבורי חוקתי בייעוץ וחקיקה במשרד המשפטים, לא נענה לבקשה להבהיר כי חל איסור על המעסיק לכפות על עובדיו להתחסן.

לצד זאת, שניר, שהשיב על דעתו של המשנה ליועץ המשפטי רז נזרי, הבהיר כי לא קבועה בדין כל נורמה המגבילה עובדים שלא התחסנו מנגיף הקורונה מלשהות במקומות עבודה מסוימים. עוד ציין שניר כי אין נורמה המחייבת מעסיק למנוע שהייה של עובד שלא התחסן במקום העבודה.

שניר פירט כי סוגיית סמכותו של המעסיק להתנות את המשך ההעסקה בהתחסנות "מעוררת שאלות מורכבות, רגישות וכבדות-משקל במישור יחסי העבודה וזכויות הפרט".

עוד ציין שניר כי הסוגיה מעלה מתח: מחד, זכותו של המעסיק לנהל את עסקו בהתאם לפררוגטיבה הניהולית הנתונה לו, וחובתו לדאוג לבריאות העובדים ומקבלי השירות הבאים בשעריו. מאידך, זכויות הפרט של העובד כוללות זכויות יסוד וזכויות חוקתיות כבדות-משקל - זכות העובד על גופו, זכותו לאוטונומיה ובחירה אישית בנוגע להכנסת חומרים לגופו".

לדברי שניר, אם יגיע מקרה קונקרטי שבו המעסיק יתנה את ההעסקה בהתחסנות, הסמכות לבחון את התנהלותו מסורה לבתי הדין לעבודה, אך מדבריו עולה כי מנדלבליט עשוי להביע את עמדתו בעניין. "במסגרת הליכים משפטיים כאמור לא מן הנמנע כי הייעוץ המשפטי לממשלה יידרש או יבקש להביע את עמדתו העקרונית, ואף ייתכן כי נידרש לכך גם ללא הליכים שיפוטיים, ככל שהמדובר יהיה בגופים ממשלתיים".

במכתב אף הובהר כי היועץ המשפטי לממשלה אינו מנחה מעסיקים פרטיים, וכי חברת עמיגור אינה חברת ממשלתית אלא חברת-בת של הסוכנות היהודית שאינה גוף ממשלתי.