אינטל | ניתוח

אינטל מחזירה הביתה את סמנכ"ל הטכנולוגיות ומקווה שהוא יהיה סטיב ג'ובס הבא

לאחר שנתיים שבהן נוהלה לראשונה על ידי מנכ"ל שאינו מהנדס, אינטל מחזירה הביתה את מי שהיה סמנכ"ל הטכנולוגיות הצעיר שמינתה אי פעם, ושגדל בצל האבות המייסדים של החברה • האם הוא יצליח להחזיר את אינטל אל מסלול החדשנות ולהשיב לה את הברק שאיבדה על רקע התחרות הקשה

פטריק (פט) פול גלסינגר / צילום: Reuters
פטריק (פט) פול גלסינגר / צילום: Reuters

"איזה יום. אחרי 8 שנים מדהימות ומשנות חיים ב-VMware, קיבלתי החלטה להיכנס לתפקיד מנכ"ל אינטל. לצוות VMware אני אומר 'תודה לכם', במלוא ההערכה והצניעות". כך דיווח ביום רביעי מנכ"ל אינטל הנכנס פט גלסינגר (Patrick P. Gelsinger) בטוויטר על המינוי לאחד התפקידים החשובים ביותר בהייטק העולמי, באחת התקופות המאתגרות ביותר של החברה, שמאחוריה שנים של מחדלים בחיזוי טרנדים הטכנולוגיים, עסקאות מיזוג כושלות ולנוכח תחרות הולכת וגוברת מצד אנבידיה ו-AMD, פעם מתחרות קטנות ונישתיות, והיום יקירות השוק.

מי הוא פט גלסינגר ומדוע השוק קידם את ההכרזה על שובו לאינטל בזינוק של 7% במנייתה, במקביל לירידה דומה במניית החברה אותה עזב? מולי אדן, לשעבר נשיא אינטל ישראל וסגן נשיא אינטל, שעבד עם המנכ"ל הנכנס גלסינגר במטה החברה בארה"ב, מספר כי מדובר ב"טכנולוג מבריק" שהגיע לאינטל בתור הנדסאי וטופח על ידי אחד ממייסדיי החברה והמנכ"ל השלישי שלה אנדי גרוב. לדברי אדן, בשוק מקווים שחזרתו של גלסינגר לאינטל משמעותה כחזרתו של סטיב ג'ובס לאפל - שהייתה יריית הפתיחה למסעה מחברת נישה יוקרתית אך קטנה בתחומה, לענק הטכנולוגי שהיא כיום.

הזינוק של מניית אינטל במסחר ביום רביעי החזיר אותה לרמה שבה נסחרה לפני פרסום הדוחות הכספיים של הרבעון השלישי של השנה שעברה, שהיוו אכזבה. בעוד שמניות טכנולוגיה רבות נהנו ממשבר הקורונה, שהגביר את צריכת הדאטה ואת השימוש בכלים טכנולוגיים, בעיקר בשל המעבר לעבודה מהבית - אינטל נשארה מחוץ למסיבה. פעילות המחשבים האישיים (PC) עלתה בשיעור זניח בעוד פעילות הדאטה סנטרים אף סבלה מירידה.

אינטל אמנם מבטיחה כי הביצועים עליהם תדווח בדוחות הכספיים הקרובים ב-21 בינואר יעלו על ההערכות המוקדמות, אבל נראה כי זו אחת הבעיות הכי פחות משמעותיות שמטרידות אותה. בשנים האחרונות החדשות הרעות רדפו אחר אינטל בזו אחר זו. אפילו הרכישות של חברות הטכנולוגיה הישראליות מובילאי, הבאנה ומוביט לא סייעו לה לשקם את מעמדה בעיני המשקיעים שכיום מתמחרים את אנבידיה במחיר גבוה יותר מאשר אינטל, חרף הפערים העצומים בהיקף המכירות, בסדרי גודל, לטובת אינטל.

העיכובים והמתחרות שעקפו בסיבוב

המתקפות על אינטל הגיעו מכל הכיוונים, כולל משותפות לדרך. כך למשל אפל הודיעה על נטישת שיתוף הפעולה עם אינטל ומעבר לתכנון עצמי של שבבים. נכון שרכישת הבאנה - שמפתחת שבב בינה מלאכותית (AI), אשר אמור להיות אחד הג'וקרים של אינטל בתחרות מול אנבידיה - נחשבת להימור מוצלח אולם גם שם הדרך להצלחה לא סלולה. הבאנה טרם השיקה מוצר מדף, ואילו שיתוף הפעולה עליו הכריזה הבאנה עם הענן של אמזון AWS, לווה בצעד אגרסיבי במסגרתו השיקה אמזון שבב בינה מלאכותית משלה. וכולם יודעים מה קורה כשאמזון נכנסת לשוק חדש.

בשנתיים האחרונות גם חלו עיכובים חוזרים ונשנים במעבר לייצור בארכיטקטורות 10 ו-7 ננומטר, בעוד המתחרות עוברות אותה בסיבוב, ומייצרות כבר ב-7 ואף ב-5 ננומטר. אינטל ניסתה להתגונן ושוב ושוב להסביר שארכיטקטורת הייצור היא פרמטר אחד מיני רבים וכי היא מפצה על נחיתות זו כביכול באמצעות שימוש בטכנולוגיות אחרות, אולם השוק מאן להתרשם. כשנוסף לאנבידיה גם המתחרה הוותיקה AMD, החלה להסתמן כאיום ממשי, עם שבבים חדשים שסחטו מחמאות מהתעשייה, התירוצים הללו החלו להחוויר.

על רקע זאת, הדבר האחרון שהיה חסר לחברה הוא אמירה מפותלת של המנכ"ל היוצא בוב סוואן, בשיחת אנליסטים, על האפשרות שאינטל תוציא למיקור חוץ חלק מפעילות הייצור שלה. אמירה זו התקבלה כחוסר אמון מסוים ביכולות של אינטל להתגבר על משבר הייצור שלה, הביאה באופן מידי לצניחה חדה במחיר המניה.

סוואן, לשעבר סמנכ"ל הכספים של החברה, היה המנכ"ל הראשון של אינטל שאינו טכנולוג. הוא הגיע למעמדו לאחר שמינויו הזמני, בעקבות התפטרות המנכ"ל שקדם לו בעקבות שערורייה תקשורתית, הפך קבוע. סוואן ניסה לחולל מהפכות ארגוניות בצמרת החברה. הפעולה המשמעותית ביותר שבה נקט הייתה פיטוריו של מספר שתיים והמוביל הטכנולוגי שלה, במטרה להשטיח את צמרת ההנהגה הטכנולוגית שלה ולקרב אותה אליו. אלא שלבעלי המניות זה כנראה לא הספיק.

בוב סוואן, מנכ"ל אינטל היוצא / צילום: Reuters, Nathan Frandino
 בוב סוואן, מנכ"ל אינטל היוצא / צילום: Reuters, Nathan Frandino

הדאגה של המשקיעים ממצבה של אינטל לא יכלה לקבל ביטוי חריף יותר מאשר זה שבוטא במכתב פתוח לאינטל ממנכ"ל קרן הגידור Third Point, ששווי החזקותיה באינטל נע באזור מיליארד דולר. במכתב שהתפרסם לפני כשבועיים, ב-30 בדצמבר 2020, דחק באינטל מנכ"ל הקרן דניאל לוב, לשכור יועץ השקעות שיסייע לה לזכות מחדש במעמד מול התחרות, בין היתר באמצעות היפטרות מנכסים לא מוצלחים. הוא אף רמז באופן בוטה מהו התחום אותו על אינטל לשקול לנטוש ונקב בשמו - פעילות הייצור. פעילות הייצור היוותה לאורך השנים מוקד היתרון התחרותית שלה, אך לנוכח ההתקדמות הטכנולוגית של המתחרה הטיוואנית TSMC ייתכן שהיתרון הפך לנטל. כמו כן הוא קבע כי החברה מוכרחה לנקוט בצעדים דחופים כדי לחזק את מעמדה בשני השווקים הנוכחיים העיקריים שלה - שבבים למחשבים אישיים ודאטה סנטרים.

"אף על פי שבאופן תיאורטי יש לה יתרון תחרותי בעסקי הסמיקונדטור המובילים בעולם, מניית אינטל הציגה ביצועים נחותים מול המתחרות בין אם מסתכלים שנה, שלוש או חמש שנים אחורה", פתח לוב את מכתבו שמוען ליו"ר דירקטוריון החברה עומר אישרק.

"לשנות אסטרטגיה לטווח הרחוק ולקחת סיכונים"

לא מן הנמנע שלפרסום המכתב הבוטה היה קשר כלשהו לחילופי הגברי בצמרת, שכאמור התקבלו בשוק במחיאות כפיים סוערות. הסיבה לכך, מסביר אדן. לדבריו, המנהיגות הטכנולוגית שגלסינגר יכול להפגין באינטל יכולה להיות דומה לזו שמפגין ג'נסן הואנג, מייסד ומנכ"ל אנבידיה, ומי שהצלחת החברה מיוחסת בראש ובראשונה להנהגתו.

 גלסינגר היה סמנכ"ל הטכנולוגיות הצעיר ביותר באינטל, כשמונה לתפקיד בגיל 40 בלבד. הוא נחשב בעל תפקיד מפתח בפיתוח טכנולוגיות כמו ה- USB ה-ווי-פי, ושל מעבד 80486. "בעצם הוא היה הארכיטקט הראשי הכי משמעותי בתכנון מעבד ה-80486 שהיה אחד המעבדים הכי משמעותיים שהובילו את העולם למחשב האישי של IBM בשנות ה-80".

אדן הסביר כי אין להמעיט בחשיבות הרקע הטכנולוגי ויכולת ההנהגה של גלסינגר. "בחברות צעירות הטכנולוגים הם אלו שהקימו את החברה, אבל בחברות זקנות הדור שהקים הלך לעולמו, בעוד שהדורות הבאים לא בהכרח כולם טכנולוגים. אין ספק שאחרי כהונה מוצלחת בחברת VMware גלסינגר מבריק לא רק בחומרה, אלא גם בתוכנה. להבין את שני העולמות האלה זו מתת שמיים".

"התקופה היום מתאפיינית בשינויים מהירים בשווקים, ותחרות מאוד קשה עם אפל שמנסה לתכנן שבבים בעצמה. לכן הוא צריך לשנות את האסטרטגיה לטווח הרחוק וגם לקחת סיכונים. אני חושב שזה שהוא הגיע לאינטל זה דבר נהדר. באינטל הוא נחשב ילד פלא. השאלה היא האם הוא יוכל לעשות באינטל את מה שסטיב ג'ובס עשה כשהוא חזר לאפל. אין לי ספק שהוא יבוא ויטלטל את אינטל. הוא בא לעשות שינוי, לא להמשיך את הקו הקודם", חתם אדן את דבריו. 

פטריק (פט) פול גלסינגר

בן 59, החל את הקרירה שלו באינטל שם עבד לצד מייסדיי החברה והיה בן טיפוחיו של אחד מהמייסדים והמנכ"ל השלישי שלה אנדי גרוב • נחשב לנער פלא, וככזה מונה לסמנכ"ל הטכנולוגיה הצעיר ביותר באינטל בגיל 40 בלבד • בתפקידו זה לקח חלק במהפכות הטכנולוגיות שהציגו את ה-USB ואת ה-ווי-פי • מאז 2012 שימש בתפקיד מנכ"ל חברת VMware העולמית • נוצרי אדוק, ובעל סגנון ישיר ובוטה

השוק מתמחר את גלסינגר

+6.97%
העלייה במניית אינטל ביום רביעי