סוף סוף יש מפקד למשטרת ישראל: הממשלה אישרה את מינוי יעקב שבתאי

ממשלת ישראל אישרה סופית את המלצת השר לביטחון הפנים אמיר אוחנה • ההחלטה התקבלה לאחר שבחודשים האחרונים נפגש השר אוחנה עם כל הניצבים המכהנים במשטרת ישראל ועם מספר ניצבים בדימוס

ניצב יעקב (קובי) שבתאי / צילום: דוברות המשטרה
ניצב יעקב (קובי) שבתאי / צילום: דוברות המשטרה

סוף כל סוף יש מפקד למשטרת ישראל. אחרי שבמשך כשנתיים עמד בראשות המשטרה ממלא מקום למפכ"ל, אושר היום (א') סופית בממשלה מינויו של ניצב יעקב (קובי) שבתאי לתפקיד מפכ"ל המשטרה.

הממשלה אישרה בכך את המלצת השר לביטחון הפנים, אמיר אוחנה. שאושרה זה מכבר על ידי ועדת גולדברג שתפקידה לבחון את כשירות המינוי לתפקידים בכירים בשירות המדינה. ההחלטה התקבלה לאחר שבחודשים האחרונים נפגש השר אוחנה עם כל הניצבים המכהנים במשטרת ישראל ועם מספר ניצבים בדימוס.

על אף מינוי המפכ"ל, ראש הממשלה בנימין נתניהו לא מאפשר עדיין מינויים מקבילים שדורש שר המשפטים בני גנץ ובראשם עמית איסמן לתפקיד פרקליט המדינה. כמו כן, ממתינים לאישור 35 שגרירים שמינה שר החוץ גבי אשכנזי. בין הצדדים מתקיים שיח, אך נתניהו בשלב הזה מתעקש ומסרב להביא למינוי איסמן. נזכיר הממשלה בעצם נפלה על רקע דרישות של הליכוד לשנות את תהליך בחירת הפרקליט היועץ המשפטי והשופטים.

גנץ בירך בישיבת הממשלה את שבתאי והוסיף ביקורת על מניעת המינויים האחרים "הייתי רוצה שנקדם את כל המינויים המקצועיים. יש 35 שגרירים, יש פרקליט ויש תפקידים רבים שלצערי מעוכבים. אני מוחה על ההיתממות הזו כאילו 'שר הביטחון עוצר את הדברים'. המשחק הפוליטי הזה לא במקום כשמדובר בעניינים ממלכתיים, ומינוי המפכ"ל הוא עניין כזה. מדינת ישראל זקוקה למפכ"ל קבוע, קובי שבתאי הוא אדם ראוי וטוב שהוא ממונה היום. המשטרה צריכה מפקד. פרקליט מדינה זה לא מינוי שלי, זה מינוי של מדינת ישראל וכך גם 35 שגרירים. ראוי שנקדם את כל המינויים המקצועיים שעל הפרק. הם שייכים למדינת ישראל".

נזכיר כי לאחר ההודעה של השר אוחנה על מינויו של שבתאי מתח ממלא-מקום המפכ"ל עד לאחרונה, ניצב מוטי כהן, ביקורת על ההחלטה ואמר כי: "לצד האתגרים המוכרים, בתקופה האחרונה נאלצתי להתמודד גם עם אתגרים מסוג חדש, ניסיונות להתערבות בעבודת משטרת ישראל. מעורבות שאין לה מקום בארגון, ולא נתתי לה יד! לנגד עיניי עומדת כל העת חובת השמירה על עצמאות המשטרה. לכן, עשיתי כל שלאל ידי על-מנת להדוף ניסיונות התערבות אלו ולהותיר את המשטרה נקייה מכל שיקול זר".

ניצב יעקב (קובי) שבתאי, 56, נשוי ואב ל-3, התגייס לפני כ-30 שנה למשטרת ישראל כלוחם בימ"מ לאחר שהשתחרר מצה"ל כמ"פ בצנחנים. מאז שירת במגוון רחב של תפקידים ובהם מפקד תחנה ומפקד שני מרחבים בטרם מונה לתפקידו האחרון כמפקד משמר הגבול. במהלך שירותו נפצע מספר פעמים במהלך פעילויות מבצעיות, לאחריהן קיבל את עיטור המופת בשנת 1995 ואת עיטור האומץ בשנת 2004. שבתאי בעל תואר ראשון במנהל עסקים ותואר שני בחינוך.