האוני' העברית: השפעת החיסון לקורונה עדיין לא ניכרת, קצב התמותה מאיץ

צוות החוקרים מעריך כי ישנם סימנים ראשונים לבלימה בעליית התחלואה, אך טרם נצפתה השפעה ישירה של החיסונים לקורונה • עם זאת, מתגלה מתאם בערים בין אחוז חיסון גבוה לתחלואה נמוכה • החוקרים ממליצים להמשיך את הסגר לעוד שבוע לפחות, לצד הגדרת תהליך יציאה מסודר

פרמדיקים מכניסים חולה קורונה לביה"ח, בירושלים / צילום: Reuters, Ammar Awad
פרמדיקים מכניסים חולה קורונה לביה"ח, בירושלים / צילום: Reuters, Ammar Awad

לפי בדיקת צוות החוקרים של האוניברסיטה העברית, המנטר את התחלואה מאז פרוץ המגפה, לאחר סגר ממושך, ישנם כעת סימנים ראשונים לבלימה בעליית התחלואה. עם זאת, טרם נצפית השפעה ישריה של החיסון לקורונה, והעומס בבתי החולים צפוי להשאר גבוה בשבועיים הקרובים.

לאחר שישראל חצתה את רף ה-4,000 המתים, קצב התמותה האיץ מאוד לאחרונה כאשר סיכויי התמותה עלו והזמן הממוצע לתמותה באשפוז במצב קשה התקצר.

מן הניטור של האוניברסיטה העברית עולה נקודה מעודדת: מתגלה מתאם בערים בין אחוז חיסון גבוה לתחלואה נמוכה. עם זאת, ישנה הטיה לרעה מובהקת בערים החרדיות. לפי החוקרים, בהנחות מחמירות על סיכויי הדבקה על ידי מחוסנים ויעילות חיסון נמוכה, עלולה להתקבל התפרצות נוספת של תחלואה בחודש מרץ. ההתפרצות הנוספת מותנית בהדבקה על ידי מחוסנים או בהיקף חיסון נמוך בקרב כלל האוכלוסייה, בשילוב עם יציאה לא מבוקרת.

משמעות הנתונים, כך לפי צוות החוקרים, היא שבתרחיש סביר, לא נדרשת הארכה משמעותית של הסגר הנוכחי, אולם רק בימים הקרובים תתברר יעילות הסגר בהקטנת התחלואה. 

ההמלצות הן לפיכך, להמשיך סגר של לפחות שבוע, לצד הגדרת תהליך יציאה של מספר שבועות. אלו יאפשרו וידוא ירידה מבוקרת למספר חולים חדשים קטן מ-1,000 ווידוא ירידה משמעותית במספר החולים הקשים. זאת, לצד ביסוס תוכנית היציאה על ניטור לזיהוי התפרצות נוספת והעלייה בתחלואה קשה.

מאחר וניכרים הבדלים מגזריים ומוניציפליים בתחלואה, ממליצים החוקרים לדרג את הפתיחה לפי רמת תחלואה וחיסון אזוריים. עניין זה רלבנטי במיוחד לדבריהם לפתיחת החינוך - שהשפעתה מאופיינת על ידי תבחיני תחלואה מקומיים.