איך בוחרים פיקדון?

מהו פיקדון? • מה קובע את הריבית בפיקדון? • מה הריבית בפיקדונות? • מק"מ - סוג של פיקדון

פיקדונות / צילום: שאטרסטוק
פיקדונות / צילום: שאטרסטוק


פיקדון = השקעה סולידית

כשהשווקים הפיננסיים מתנדנדים, משקיעים רבים מגדילים את הנתח הסולידי בתיק ההשקעות שלהם, על חשבון האפיקים המסוכנים יותר. החלק הסולידי יכול להיות מורכב מאיגרות חוב ממשלתיות, תעודות פיקדון (תעודות על פיקדונות), קרנות נאמנות סולידיות, מלווה קצר מועד (מק"מ) ופיקדונות - פיקדונות שקליים, פיקדונות צמודים, פיקדונות דולריים, פיקדונות בריבית קבועה, פיקדונות בריבית משתנה. הפיקדונות מספקים ביטחון, אבל בתמורה לביטחון הזה משלמים בתשואה. המשוואה של סיכון מול סיכוי תמיד עובדת, וגם כאן - הביטחון גבוה והסיכון נמוך. כאן תוכלו לקרוא מדריך על כל סוגי הפיקדונות, ולהלן נתרכז באיך לבחור פיקדונות.

מה קובע את הריבית בפיקדון?

התשואה/הריבית על הפיקדונות נקבעת בהתאם למשך ההפקדה, גודל הפיקדון, סוג הפיקדון ויכולת המיקוח של הלקוח מול הבנק. היתרון הגדול של פיקדונות מודים הוא השמירה על הכסף. אם אתם מחזיקים בפיקדון צמוד למדד, אז ברור שאתם לא תפסידו ריאלית. בפיקדונות אלה מקבל המשקיע את השינויים במדד המחירים לצרכן. הקרן והריבית השוטפת צוברות את עליית המדד, הן ישולמו למפקיד בסוף התקופה בהתאם למדד בתום התקופה לעומת המדד בתחילת התקופה.

בפיקדונות שאינם צמודים למדד, יש חשיפה למדד , כלומר יכול להיות הפסד ריאלי. הריבית בפיקדון לא צמוד למדד נקבעת כתלות בריבית הפריים של בנק ישראל. לרוב מקבלים המחזיקים בפיקדונות כאלו ריבית שהיא מתחת לפריים, לרוב אפילו משמעותית מתחת לפריים, ואז הם עשויים להפסיד ריאלית. עם זאת, ישנן תקופות שדווקא הפיקדונות ללא הצמדה מספקים ריבית גבוהה ביחס למדד, כלומר מבטאים רווח ריאלי. הפיקדונות שאינם צמודים למדד יכולים להיות פיקדונות בריבית קבועה או משתנה. פיקדונות בריבית קבועה הם פיקדונות שהמחזיקים בהם יודעים בבירור מה הם יקבלו בסוף תקופת הפיקדון - אין הפתעות, הכל ידוע מראש לטוב ולרע. פיקדונות בריבית משתנה הם פיקדונות שהריבית בהם תלויה בריבית בנק ישראל. זה אמנם מגדיל את הסיכון, אך גם את הסיכוי - אם הריבית במשק תעלה, המחזיקים בפיקדונות ירוויחו יותר, כלומר יקבלו תשואה גבוהה יותר, וההיפך - אם הריבית במשק תרד, המחזיקים בפיקדונות יקבלו פחות.

מעבר לכך, קיימים גם פיקדונות צמודים למט"ח (פצ"ם). ישנם פיקדונות שמתנהלים בשקלים, אבל הם צמודים לשער החליפין, לרוב מדובר בהצמדה לשער הדולר. פיקדונות כאלו, מעבר להצמדה לשער חליפין, גם מספקים ריבית. כמו כן, קיימים פיקדונות במטבע חוץ - פיקדונות שמתנהלים במט"ח. פיקדונות אלו נושאים ריבית, ששיעורה תלוי בריבית של המטבע שבו מתנהל הפיקדון , כגון ליבור דולרי, ליבור אירו.

פיקדונות מסוג אחר שעשויים להיות אלטרנטיבה כשהשווקים הפיננסיים סוערים הם הפיקדונות המובנים (סטרקצ'רים). בפיקדונות אלו יש רצפה להפסד. המשקיעים מקבלים את קרן ההשקעה המקורית, הנומינלית, שאמנם מבטאת הפסד ריאלי, אבל מנגד המשקיעים יכולים ליהנות ממענק תשואה תחת תרחישים מסוימים.

הריבית על הפיקדונות תלויה ביכולת המיקוח שלכם מול הבנק, ובמילים פשוטות - היא תלויה בכסף שאתם מכניסים לבנק מדי חודש, בתנועות שלכם, בתיק ההשקעות שלכם ועוד. ככל שאתם יותר פעילים ויותר אמידים, יכולת המיקוח שלכם חזקה יותר. ככלל, ריבית הפריים נקבעת בשיעור של 1.5% מעל ריבית בנק ישראל, וממנה נגזרות תשואות וריביות של פיקדונות. בתקופות של ריבית נמוכה , הריבית שניתן לקבל לא מתקרבת לריבית הפריים, אלא היא משמעותית מתחת לה.

בנוסף ליכולת המיקוח שלכם, הריבית על הפיקדונות תלויה בעוד גורמים, כמו גודל הפיקדון, משך תקופת הפיקדון ועוד. מומלץ מאוד לנהל משא ומתן על תנאי הריבית. בכמה דקות של שיחה אתם יכולים להרוויח לא מעט. אם לא תנהלו מו"מ, הריבית שלכם תהיה הריבית התעריפית, כלומר הריבית שהבנק מציג בלוח הריבית, שהיא הריבית הנמוכה ביותר שהבנק נותן. כמו כן, כדאי לבדוק את ההטבות שניתנות לפעולות דרך האינטרנט. הבנקים מנסים לעודד שימוש באתר האינטרנט שלהם במקום פעילות מול עובדי הבנק,ולכן הם מציעים הטבות והנחות שונות גם בתחום הפיקדונות.

הריבית שמציעים לכם בבנק יכולה להיות פחות אטרקטיבית מהריבית בבנקים אחרים. חשוב לדעת - אתם לא חייבים להפקיד בפיקדון בבנק שבו מתנהל חשבון הבנק/חשבון העו"ש שלכם. אפשר לנהל חשבון בבנק מסוים, לבדוק את גובה הריביות בבנקים אחרים, ואז להפקיד בבנק שבו תקבלו את התנאים הטובים ביותר.

משך הזמן של הפיקדון יכול להיות בין יום אחד - פיקדון יומי (פר"י) - ועד שנים. ככל שהפיקדון למשך זמן ארוך יותר, כך התשואה/הריבית השנתית אמורה להיות גבוהה יותר. לרוב ניתן לשבור פיקדונות ארוכים, אבל צריך לשלם קנס משמעותי. אם אתם לא בטוחים למשך כמה זמן אתם רוצים לחסוך, לא מומלץ להפקיד לתקופה ארוכה, אלא בפיקדון עם מספר גדול של תחנות יציאה (אפשרות מילוט מהפיקדון ללא קנס), כי אם תפקידו לטווח ארוך ותצטרכו לשבור את הפיקדון, לרוב עלות הקנס תהיה גבוהה מהתשואה העודפת שתתקבל מהפיקדון לטווח ארוך.

שאלה חשובה נוספת שצריכה להישאל כשבוחרים לפתוח פיקדון היא צורת ההפקדה - האם ההפקדה תהיה חד פעמית בתחילת הדרך, או שההפקדה תהיה על פני זמן, מדי חודש בחודש. מעבר לכך, יש שאלה האם הפיקדונות מתחדשים אוטומטית או שבסוף תקופה הם פשוט מסתיימים.

עוד היבטים שצריך לבחון כשבוחרים פיקדון הם: מה הסכום שאנחנו יכולים להפקיד עכשיו? האם אנחנו יכולים להפקיד סכום מדי חודש בחודש? מתי נצטרך את הכסף הזה, ומכאן - למשך כמה זמן אנחנו יכולים לחסוך? מה רמת הסיכון שאנחנו מוכנים לסבול, ובמילים אחרות - האם אנחנו מוכנים להפסיד ריאלית וכמה? האם אנחנו רוצים לגדר סיכון מסוים? תשלום עתידי בדולרים, תשלומי משכנתא עתידיים בהתאם לריבית משתנה? בסוף התהליך תדעו מה הפיקדון העדיף עליכם.

חשוב לציין, שהבנקים מתחרים על הכסף שלכם - הם צריכים את הכספים האלו כי זה מנוע הצמיחה שלהם. אתם נותנים להם כסף בריבית מסוימת, ואת הכסף הזה הם נותנים לאחרים בריבית גבוהה יותר. זו הדרך שלהם לעשות כסף מכסף. לכן הם נלחמים על הכספים האלו. אתם יכולים וצריכים, האמת אפילו חייבים, לעשות סקר שוק קטן באמצעות פנייה למקורות המידע באינטרנט - באתר זה יש שורה ארוכה ועדכנית של סקירות על פיקדונות מסוגים שונים שהבנקים מציעים - ולהתמקח עם היועצים בבנקים. הבדיקה הזו שווה לכם הרבה כסף!

מק"מ - סוג של פיקדון

המק"מ הוא סוג של פיקדון שקלי - מכשיר שקלי שאין עליו קופון/ריבית. המק"מ נפדה בסוף התקופה במחיר של 1 שקל, והמחיר בשוק (וכך גם המחיר במכרז/בהנפקה) נמוך יותר מ-1 שקל ומגלם את התשואה שהמשקיעים דורשים. הנפקה מתחת למחיר של 1 שקל (מתחת לערך הנקוב) היא הנפקה בניכיון. המק"מ מונפק בניכיון, והפער בין הערך הנקוב לניכיון מבטא את התשואה.

חשוב להדגיש כי המק"מ פטור מדמי שמירה/דמי משמרת, אחרת הוא בכלל לא היה כלכלי למחזיקים, אבל יש עליו עמלות קנייה ומכירה. העמלות האלו על פי בדיקת הון, מדריכים פיננסים, הפכו את המק"מ ללא כלכלי. בבדיקה מתחילת 2019 נמצא כי בבנקים אין כדאיות לכאורה לרכוש מק"מ. התשואה האפקטיבית על מק"מ נכון לתאריך נמוכה מאוד, ובמקרים רבים נמוכה מהעמלה. אם תתמקחו עם הבנק, העמלות האלו ירדו בהתאמה, ואף יהפכו את המק"מ לרווחי, אם כי התשואה עדיין נמוכה.

כמו כן נמצא כי יש בנקים שפשוט לא סופרים אותנו גם אם אנחנו באים עם כסף גדול, חצי מיליון עד 1 מיליון, ואילו יש בנקים שבהם אנחנו מקבלים כבר משהו (לבדיקה המלאה).

 תכנים נוספים באתר הון:

 פיקדונות הבנקים - עדכון של פיקדונות הבנקים.

פיקדון מובנה - מדוע זאת אפשרות מעניינת להשקיע את הכסף.

* המדריך נכתב על ידי מערכת אתר הון, מדריכים פיננסים. המידע והנתונים במדריך אינם מהווים המלצה לרכוש או למכור נכסים כלשהם; וכן אינם תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים של כל אדם.