ביידן חתם על שורת צווים בנושא מסכות, צינור הנפט והסכם האקלים של פריז

נשיא ארה"ב הנכנס בילה את שעותיו הראשונות בתפקיד בנקיטת שורת פעולות הקשורות למגפת הקורונה, לאיכות סביבה ולהגירה

ג'ו ביידן חותם על שורת צווים עם כניסתו לבית הלבן / צילום: Associated Press, Evan Vucci
ג'ו ביידן חותם על שורת צווים עם כניסתו לבית הלבן / צילום: Associated Press, Evan Vucci

נשיא ארה"ב הנכנס ג'ו ביידן נקט שורה של פעולות ממשלה ביומו הראשון לתפקיד, כולל הוראה מחייבת לעטות מסכות בעת שהות בבניינים פדרליים, ביטול האישור לצינור הנפט של חברת קיסטון (Keystone XL) וביטול איסור הכניסה לארה"ב מכמה מדינות אפריקאיות ומדינות עם רוב מוסלמי, כך מסרו בכירים.

שורת הפעולות, שהגיעה זמן קצר אחרי השבעתו של ביידן לנשיאה ה־46 של ארה"ב בטקס בצהרי אמש, נועדה לסמן תחילתה של גישה יותר אגרסיבית למלחמה במגפת הקורונה ולציין את סופן של כמה ממדיניות המפתח של דונלד טראמפ, בעודה קובעת את סדר הזמנים לארבע השנים הבאות.

ביידן חתם על הצווים הנשיאותיים במשרד הסגלגל של הבית הלבן מאוחר אחר-הצהריים. "אני חושב שאין זמן לחכות. צריך להתחיל לעבוד מיד", אמר לעיתונאים ביושבו סמוך לשולחן המגולף המפורסם במשרד, עוטה מסכה.

ביידן חתם על 15 צווים נשיאותיים ועל שתי פעולות נשיאותיות ביומו הראשון לתפקיד, הרבה יותר מכל אחד מקודמיו בעידן המודרני, שאף אחד מהם לא חתם על יותר מפעולה אחת כזו. הנשיא לשעבר טראמפ חתם על צו נשיאותי ביום השבעתו שנועד להפוך את חוק הבריאות של ברק אובמה, ואובמה עצמו לא חתם על אף פעולה כזו ביום הראשון של הקדנציה שלו ב־2009. ביל קלינטון חתם על צו הקשור באתיקה ביומו הראשון. כולם חתמו על צווים נשיאותיים נוספים במהלך השבוע הראשון שלהם בכהונה.

הצווים של ביידן מטפלים בנושאי פנים ונושאים בינלאומיים, כולל עצירה של נסיגת ארה"ב בהובלת טראמפ מארגון הבריאות העולמי והצטרפות מחדש להסכם פריז לשינוי האקלים. "אלה שני צעדים מוקדמים המקדמים את שאיפת הנשיא להיות מעורב מחדש בעולם", אמר היועץ החדש לביטחון לאומי ג'ייק סאליבן.

הצטרפות מחדש להסכם פריז הייתה רק הצעד הראשון במאמץ הנרחב של ביידן להעלות את נושא שינוי האקלים לרמה של אחד מסדרי העדיפויות הראשיים של הממשל. הוא הורה לזרועות מבצעות לבחון מחדש 103 פעולות הקשורות לבריאות הציבור ולאיכות הסביבה שנתקבלו בתקופת טראמפ, מה שעשוי להסתיים בהפיכה כללית של ניסיונות טראמפ להפריט את תעשיית דלק המאובנים ואגפים נוספים של התעשייה הכבדה בארה"ב.

המאמץ של ביידן יהיה מרוכז ביצרניות כלי רכב ומכשירי חשמל שיהיו מעתה צריכות לעמוד בדרישות יעילות מחמירות יותר, ומגבלות חדשות על חברות גז ונפט המצמצמות את גישתן לשמורות טבע ופארקים פדרליים. במסגרת הצווים של ביידן סוכנויות הממשלה יבחנו מדיניות הממוקדות בהגנה על הצרכנים והגברת התעסוקה בקרב חברי איגודי העובדים, בנוסף להתמודדות עם שינוי האקלים.

מדיניותו של ביידן "פוגעת בעובדים אמריקאים ובכלכלה שלנו מהיום הראשון", אמרה הסנאטורית שלי מור קפיטו (רפובליקאית ממערב וירג'יניה). "חיסול צינור הנפט Keystone XL והצטרפות מחדש להסכם פריז יחסלו משרות המפרנסות היטב את מי שמחזיקים בהן".

המועצה הרפובליקאית בבית הנבחרים הודיעה: "ממשל ביידן הבהיר מתחילת דרכו כי יפעל מיד לדאוג לשמאל הקיצוני, במקום לעזור לכל האמריקאים להניע את המדינה קדימה".

אבל ביידן, שניהל קמפיין כאיש מרכז וביום רביעי קרא לאחדות לאומית, כבר עתה מתמודד עם לחץ מהאגף הליברלי במפלגה שלו לנקוט פעולה חדה יותר בכמה נושאים, כולל עלויות החינוך האקדמי, שירותי בריאות ואיכות הסביבה. "ישנם מקומות בהם ישנו ספק אם כדאי לי להשתמש בסמכותי כראש הראשות המבצעת", אמר בשיחת טלפון בדצמבר עם עיתונאים.

הסנאטור רוב פורטמן (רפובליקאי מאוהיו) אמר כי הוא מצפה לעבוד בשיתוף-פעולה עם ביידן בנושאים בהם ישנה הסכמה. "כאשר לא נסכים על משהו, אעשה זאת בכבוד. שירות הציבור הוא שליחות אצילית, וכל מי שמשרת ראוי לכבוד מהעם האמריקאי, בלי קשר לדעותיו הפוליטיות", אמר.

מגפת הקורונה היא הדאגה העיקרית עבור ביידן וצוותו; ערב ההשבעה, הגיעה ארה"ב ל־400 אלף הרוגים מקורונה. ההוראה לעטות מסכות במאה הימים הקרובים נוגעת לשוהים ברכוש פדרלי ולנוסעים על גבי מטוסים, רכבות ואוטובוסים בין מדינות, אם כי ביידן מתכנן להורות לממשלה לעבוד גם עם המדינות ועם רשויות מקומיות על צעדים דומים.

צו נשיאותי אחר מיום רביעי קבע כי יוקם משרד תגובה למגפת הקורונה של הבית הלבן, בהובלת ג'פרי זינץ, האיש שמינה ביידן לטיפול במגפה. הוא יעבוד עם סוכנויות פדרליות וידווח ישירות לנשיא. מטרות המשרד להשיג לעובדים ציוד מגן נוסף, להגדיל את מספר הבדיקות ולפתוח מחדש את בתי הספר.

ביידן קורא גם להאריך את האיסור על פינוי דיירים בכוח עד סוף מרץ לכל הפחות, ואת ההשהיה על גביית תשלומים וריבית על הלוואות פדרליות ישירות עד סוף ספטמבר לכל הפחות.

פעילות נרחבת יותר להאצת הפצת החיסונים ולעזרה לכלכלה, כולל תשלומים ישירים נוספים לאמריקאים רבים, תדרוש אישור של הקונגרס - וחבילת הסיוע של ביידן בגובה 1.9 טריליון דולר כבר עוררה התנגדות בקרב כמה רפובליקאים הטוענים כי היא נרחבת ויקרה מדי.

איסור הנסיעה לארה"ב ממדינות מוסלמיות היה אחת הפעולות המוקדמות שנקט טראמפ כנשיא, וביידן אמר עוד במהלך הקמפיין כי יבטל אותו. הוא יורה למחלקת המדינה להתחיל מחדש בעיבוד הוויזות של המדינות שנפגעו מהאיסור ולטפל במהירות במקרים של אנשים התקועים באמצע הליך או שהוויזה שלהם סורבה.

טראמפ אמר כי האיסור, שהיה חלק מהקמפיין שלו, נחוץ להגנה בפני טרוריסטים.

עוד בנושא הגירה, ביידן הפסיק לבנות את החומה על הגבול עם מקסיקו, אחת ממדיניות הדגל של טראמפ, וטען כי היא מהווה בזבוז כסף, אם כי החלק בחומה שכבר נבנה יותר במקומו. הוא יביא אל קיצה הוראת חירום לאומית שטראמפ חתם עליה כדי להעביר תקציבים למימון בניית החומה. ביידן גם יחזיר את התוכנית מתקופת אובמה שנועדה להגן על מהגרים לא חוקיים קטינים מפני סילוק מארה"ב.

ביידן האריך את ההגנות נגד גירוש אזרחי ליבריה מארה"ב, כך אמרו בכירים, והפך את תוכניתו של טראמפ לא לכלול את מי שאינו אזרח במפקד שמטרתו לעדכן את חלוקת המושבים בקונגרס.

ביידן קרא לקונגרס לאמץ חוק הגירה רחב יותר הכולל מסלול של 8 שנים לאזרחות ל־11 מיליון מהגרים בארה"ב שאין להם מעמד חוקי. הצעות מרחיקות לכת כאלה הכשילו נשיאים קודמים ולתוכניתו של ביידן סיכויים לא גבוהים להצליח בקונגרס המחולק חצי בחצי.

התמודדות עם חוסר שוויון בין הגזעים היא עוד אחד מהמאמצים המוקדמים של ביידן. אתמול הוא חתם על צו נשיאותי המורה לסוכנויות פדרליות לנסח תוכניות לטיפול במכשולים להתקדמות בנושא, כולל הוראה המעבירה למשרד הניהול והתקציב יותר משאבים פדרליים לטובת קהילות של אזרחים לא לבנים. הניסוח המדויק של צו - או של צווים אחרים שביידן צפוי לחתום עליהם - לא היו זמינים מראש.

"פעולות נוספות בשבועות הקרובים ישחזרו ויחיו את מחויבות הממשלה הפדרלית למגוון, שוויון, כוללנות ונגישות", נמסר מהצוות של ביידן. אלה כוללות סילוק של האיסור על העסקת טרנסג'נדרים והפיכה של מה שמכונה מדיניות מקסיקו סיטי, על-פיה ארגונים לא ממשלתיים זרים לא יכולים לממן הפלות במקרה שהם מקבלים מימון מממשלת ארה"ב.