השקעה במגזר הקלינטק: עכשיו זה גם כלכלי

אחרי שנים של ביצועי חסר למניות של חברות הקלינטק, האם המצב ישתנה בעקבות כניסתו של הנשיא ביידן לבית הלבן, או ששוב צפויה אכזבה למשקיעים?

נשיא ארה”ב החדש ג’ו ביידן בביקור בחוות פאנלים סולאריים בניו המפשייר / צילום: Reuters, BRIAN SNYDER
נשיא ארה”ב החדש ג’ו ביידן בביקור בחוות פאנלים סולאריים בניו המפשייר / צילום: Reuters, BRIAN SNYDER

שנת 2020 היתה השנה של חברות הטכנולוגיה, ששוב הובילו את העליות בשווקים, ו-2021 צפויה להיות בסימן של "חברות הכלכלה הירוקה", עם כניסתו של הנשיא האמריקאי החדש ג'ו ביידן לבית הלבן והגדלה מאסיבית של המשאבים המופנים לתחום זה, במטרה לבסס את הכלכלה האמריקאית על אנרגיה ירוקה. לכן, אנחנו רואים כיום יותר משקיעים בעולם שמשלבים מניות קלינטק בתיק ההשקעות.

בעשור האחרון אנו עדים לעלייה בחשיבות ובמודעות של המשקיעים והצרכנים לכל תחום איכות הסביבה ולנזקי ההתחממות העולמית. כאן נכנסות החברות שמתמקדות בפיתוח טכנולוגיות שמשפרות תהליכי ייצור, מקטינות זיהום וצריכת האנרגיה שלהם ומסייעות לנו לקדם עולם ירוק יותר.

קלינטק (CleanTech) הוא ללא ספק אחד התחומים בעלי הפוטנציאל הגדול שאנחנו חווים בתקופה האחרונה. הכוונה לטכנולוגיה שנמצאת בבסיס של כל תהליך, מוצר או שירות, המפחית את ההשפעות הסביבתיות השליליות באמצעות שיפורים משמעותיים ביעילות האנרגיה, שימוש בר-קיימא במשאבים או פעילויות להגנת הסביבה - וכל זה במטרה להפחית את עלויות הייצור, לשפר את השימוש במשאבים טבעיים, או במלים אחרות, להפוך את השמירה על הסביבה גם ליתרון כלכלי. כלומר, קלינטק הוא, למעשה, הטכנולוגיה שמניעה את הצמיחה של הכלכלה הירוקה.

גם אחרי עלייה של 200%, יש פוטנציאל

בדומה לבולטות של סקטור הטכנולוגיה בשנה האחרונה, גם מניות הקלינטק בולטות בביצועים. מניות הקלינטק עלו בשנה החולפת ביותר מ-200%, לעומת עלייה של כ 100% "בלבד" במדד האנרגיה הירוקה הכללי של S&P או 49% בנאסד"ק 100. הביצועים של מניות הקלינטק בולטים גם בהשוואה למדד האנרגיה הסולרית, שעלה בשנה האחרונה 174%.

 
  

"עכשיו באים?", אתם בטח שואלים. אבל זה בדיוק העניין: ההבטחה של הקלינטק לייצר עולם נקי יותר באמצעות התבססות על מקורות אנרגיה מתחדשים כבר מפתה משקיעים מעל 10 שנים - ועד היום, הם בעיקר ספגו מפלות. אחרי שנים של ביצועי חסר, האם הפעם זה שונה, או ששוב המשקיעים נדונו להתאכזב מחדש?

אני סבור כי הפעם זה נראה אחרת - ובניגוד לעבר, הפעם זה גם כלכלי. הפעם נראה כי החברות מתבססות על מודלים כלכליים, שאינם זקוקים עוד לסובסידיות ממשלתיות כדי לשרוד. כך למשל, השקעות אגרסיביות באנרגיה מתחדשת על ידי חברות גז וחשמל הורידו עלויות בתחום זה, בדיוק כמו שלפני 20 שנה הן השקיעו בגז כתחליף לפחם מזהם. נכון ל-2019, כבר 18% מהפקת החשמל בארה"ב הגיעה מאנרגיה אלטרנטיבית, לעומת כ-10% ב-2009.

אם בעשור האחרון משקיעים התחילו לשים לב לטכנולוגיה ירוקה ואנרגיה מתחדשת רק כשמחירי הנפט האמירו, הרי שירידת מחירים בתחום הזה הופכת אותן לאטרקטיביות גם כשמחירי הנפט ברמתם הנמוכה יחסית כיום.

בעשור האחרון, למשל, נרשמה ירידה של 82% בעלויות של פאנלים סולאריים, בעוד שעלויות תחנות רוח להפקת חשמל ירדו ב-39% ושל תחנות רוח הפועלות בים ב-29%, לפני נתונים של סוכנות האנרגיה המתחדשת הבינלאומית (IREA).

הנשיא ביידן צפוי לתת תמריצים

מעבר לכל הגורמים האלה, התמיכה המשמעותית צפויה להגיע מהממשל האמריקאי. הפעם כבר לא מדובר בסובסידיות שיתמכו בטכנולוגיות עתידניות, אלא בתוכנית מסודרת. במהלך הקמפיין שלו הציב ביידן תוכנית להגיע ל-100% אנרגיה נקייה עד לשנת 2035.

החזון מרשים, אבל אין ספק כי הוא עדיין רחוק. הוא יחייב השקעות ממשלתיות ומתן תמריצים, אבל עיקר ההשקעות צפויות להגיע מהמגזר העסקי.

זרעים ראשונים של התמיכה הזו ראינו כבר בתוכנית התמריצים הפיסקליים שאישר הממשל היוצא של דונלד טראמפ במהלך דצמבר. התוכנית הזו כללה בעיקר מתן מענה וסיוע לנפגעי הקורונה, אבל גם שורה של "מתנות" והטבות לתעשיית הקלינטק, שמגדילות את אטרקטיביות ההשקעה בתחום.

המלה "שינוי אקלים" לא מופיעה פעם אחת בכל 5,300 העמודים של התוכנית הזאת, אבל ההתייחסות להשלכות של ההתחממות הגלובלית בולטות בהרבה סעיפים בה. אחד הסעיפים המעניינים, מעבר להקלות על מעבר לאנרגיה מתחדשת, ירוקה ושימוש באנרגיות רוח, הוא מתן מימון בהיקף של 35 מיליארד דולר לתוכניות לאנרגיה נקייה (קלינטק) בחמש השנים הקרובות.

בשבוע שעבר הודיע ביידן על תוכנית פיסקלית נוספת בהיקף אדיר של 1.9 טריליון דולר, אבל זו צפויה להיות רק הסנונית הראשונה. בממשל כבר מגבשים את החלק השני של התוכנית, שאמור להיות מוצג בפברואר, ואשר אמור לתת מענה הולם יותר להתחייבויות של ביידן בקמפיין, כולל תמיכה ותמריצים לתחום הכלכלה הירוקה והקלינטק.

חשוב להדגיש כי עידוד התעשייה הזו לא ייעשה רק באמצעות תמריצים לחברות, אלא גם בשינויי חקיקה, שיעודדו גופים מוסדיים גדולים להגדיל את החשיפה שלהם להשקעות אחראיות. התחום הזה צבר פופולריות גדולה בתקופת הקורונה, כשרבים הבינו כי החשיבות של פעילות חברתית ודאגה לאחר יכולה לתרום לסביבה כולה. המשקיעים הגדולים באירופה כבר שם - עכשיו תורם של המשקיעים הגדולים בארה"ב.

אגב, מפתיע אולי לגלות שהמשקיעים הגדולים בתחום האנרגיה הירוקה הם דווקא חברות חשמל וגז וגם חברות נפט, שחלקן יצרו לעצמן פורטופוליו גדול של חברות בתחום, במטרה להיות ערוכות ולאמץ מוקדם יותר שינויים. אחת הדוגמאות, למשל, היא ענקית הנפטBP , שהודיעה כי תוריד את הפקת הנפט שלה ב-40% בעשור הקרוב ותשקיע בקלינטק 5 מיליארד דולר עד 2030.

חברות ענק בשילוב עם חברות מבטיחות

הסיבה שחברות הקלינטק הציגו ביצועים עודפים בשנה האחרונה נובעת, בין השאר, מתמהיל מעניין בין חברות ענק לחברות צעירות ומבטיחות, שכולן עוסקות בתחומי הטכנולוגיה הירוקה.

תחום הקלינטק מתחלק לכמה קטגוריות מרכזיות:

  • מים, סביבה ושירותי חקלאות ומזון: חברות כמו אורמת הישראלית (תחנות כוח גיאותרמיות);
  • תחבורה: חברות כמו טסלה;
  • הפקה ואחסון אנרגיה: סאן-רן, פירסט סולר וסולאראדג' הישראלית (הפקת אנרגיה משמש), GE (הפקת אנרגיה מטורבינות רוח);
  • טיפול באשפה וחומרים מתכלים: חברות כמו Huntsman.

השילוב של חברות קטנות ובינוניות, והעובדה שמדובר בסקטור צעיר שהשקעות עצומות זורמות אליו, מבטיחים כנראה כי הוא ימשיך להתאפיין בתנודתיות גבוהה גם בשנים הקרובות. אחרי הכל, מדובר בחברות טכנולוגיה, שלצד התנודתיות מציעות פוטנציאל צמיחה אדיר לעשור הקרוב.

הכותב הוא סמנכ"ל פיתוח עסקי בהראל פיננסים. הכותב ו/או חברות בקבוצת הראל ו/או בעלי עניין בהן ו/או בעלי השליטה בקבוצה עשויים להחזיק ו/או לסחור, בעבור עצמם ו/או בעבור אחרים, בניירות הערך והנכסים הפיננסיים המוזכרים בטור זה, ו/או לנהל מכשירי השקעה בתחום הנזכר בו. אין לראות בכתוב משום שיווק השקעות או תחליף לשיווק השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים האישיים של כל משקיע