גילת לוויינים נוסקת: חזרה לשווי שבו אמורה הייתה להימכר אשתקד לקומטק מארה"ב

מניית חברת התקשורת הלוויינית זינקה 38% בשבוע האחרון • בעקבות ביטול מכירתה קיבלה גילת מקומטק פיצוי של 70 מיליון דולר, שמחציתו חולקה כדיבידנד לבעלי המניות

גילת לווינים / צילום: תמר מצפי, גלובס
גילת לווינים / צילום: תמר מצפי, גלובס

בדיוק לפני שנה, בינואר 2020, נחתמה עסקה למכירת חברת גילת לוויינים לקומטק מארה"ב, לפי מחיר של 10.25 דולרים למניה ושווי חברה של 577 מיליון דולר. העסקה בוטלה בתחילת אוקטובר אשתקד, על רקע משבר הקורונה, וכבר בחודש יולי, על רקע הערכות כי תבוטל, נסחרה מניית גילת  במחיר שפל של כ-4.5 דולרים למניה.

מאז, מחיר המניה יותר מהוכפל, וזינוק של 38% בשבוע האחרון קירב את מניית גילת חזרה למחיר העסקה שבוטלה. את שבוע המסחר האחרון בנאסד"ק סיימה המניה במחיר של 10.1 דולרים, המשקף לגילת שווי של 561 מיליון דולר (הוסיפה לערכה 154 מיליון דולר בשבוע).

למעשה, מכיוון שהעסקה עם קומטק כללה גם רכיב מנייתי, שערכו ירד בשל נפילת מניית קומטק, גילת נסחרת כיום בשווי גבוה מזה שבו הייתה העסקה אמורה להיסגר; ביום ביטול העסקה, בעלי המניות של גילת היו אמורים לקבל מקומטק תמורה של 464 מיליון דולר. בשל ביטול העסקה, גילת קיבלה מקומטק פיצוי של 70 מיליון דולר, שמחציתו חולקה כדיבידנד לבעלי המניות.

חוזים בפיליפינים ובמקסיקו והדגמה מוצלחת

בשבועות האחרונים פרסמה גילת שלושה דיווחים חיוביים, אך כנראה הם כשלעצמם לא אלו שהביאו לעליות החדות במחיר המניה. דיווח ראשון היה על זכייה בחוזה בהיקף של מיליוני דולרים (לפי הערכות כ-8 מיליון דולר) מחברת Globe Telecom הפיליפינית, לאספקת שירותי ניהול והרחבת פרויקט תמסורת סלולרית באמצעות לוויין. הדיווח השני היה על זכייה בחוזה במקסיקו, שבמסגרתו גילת תספק ל-AXESS שירותים לפרויקטים בתחום התמסורת הסלולרית, תמורת מיליוני דולרים. הדיווח השלישי היה טכנולוגי בעיקרו - גילת דיווחה על הדגמה מוצלחת של האנטנה האלקטרונית המתכווננת שלה על גבי לוויין תפעולי של Inmarsat.

מה שככל הנראה השפיע על כיוון המניה בימים האחרונים היו דיווחים על כך שמניית גילת תיכלל ב-ETF (תעודת סל) של חברת ההשקעות ARK, אשר תכלול מניות העוסקות או קשורות לתחום החלל (בין השמות האחרים שהוזכרו היו גם קומטק שהייתה אמורה לרכוש את גילת, וכן אלביט מערכות וסטרטסיס). ARK בראשותה של קאת'י ווד "הקפיצה" לאחרונה גם את מניית סרגון, כשנודע שההחזקה שלה בחברה עלתה ביותר מפי שניים בחודשים האחרונים. גם ההחזקה שלה בגילת עלתה, מכ-158 אלף מניות בסוף הרבעון השלישי של 2020, לכ-324 אלף מניות באמצע ינואר. בשני המקרים מדובר על החזקה במניות באמצעות ETF ייעודי של ARK.

פימי מחזיקה מניות בשווי 190 מיליון דולר

גילת, בניהולו של עדי צפדיה, מספקת פתרונות ושירותים בתחום התקשורת הלוויינית. בעלת המניות הגדולה ביותר בחברה היא קרן פימי בראשותו של ישי דוידי, שמחזיקה ב-33.9% מהון המניות של גילת. קרן פימי נכנסה לראשונה להשקעה בגילת בשנת 2012, והגדילה את ההחזקות בהמשך. בסך הכול רכשה הקרן מניות גילת בכ-81 מיליון דולר ולפי מחיר ממוצע של 4.33 דולרים למניית גילת, בעוד שכעת היא מחזיקה מניות בשווי נוכחי של 190 מיליון דולר, ולאורך השנים קיבלה דיבידנדים בגובה כ-20 מיליון דולר.

בעלת מניות נוספת בחברה היא חברת מבטח שמיר, בראשותו של מאיר שמיר, עם החזקה של 9.7% מהמניות בשווי של 54.3 מיליון דולר. בעלי מניות אחרים הם גופים מוסדיים מארה"ב ומישראל וכן יו"ר הדירקטוריון של גילת, דב בהרב, שמחזיק ב-1.9% ממניות גילת, ששוויין כיום הוא 10.8 מיליון דולר.

ברבעון השלישי, התוצאות הפיננסיות של גילת היו חלשות בצל משבר הקורונה, אך החברה הביעה אופטימיות וצופה שיפור ברבעון הרביעי. בשלושת הרבעונים הראשונים של 2020 הכנסות החברה התכווצו ב-33.4% ל-123 מיליון דולר, וההפסד הנקי הסתכם ב-27.5 מיליון דולר, לעומת רווח של 12.5 מיליון דולר בתקופה המקבילה.