רכב חדש | פיצ'ר

לא רק טסלה: הרכבים האמריקאים באים בכל הצורות והגדלים

מג'יפ ועד פורד: במהלך 2021 צפויים לנחות בישראל שורה של דגמים חדשים מתוצרת אמריקאית • כל מה שצריך לדעת 

ב-2020 שובשה כל המערכת התעשייתית והשיווקית הגלובלית המורכבת של תעשיית הרכב העולמית בשל מגפת הקורונה. כל זה (עדיין) לא ישפיע על מבול הדגמים החדשים שינחתו כאן ב־2021 בדגש על יותר הנעה ירוקה, שפע רכבי פנאי וכנראה שגם לא מעט כסף. אלו הם הדגמים הבולטים מתוצרת אמריקאית.

 ● מאאודי ועד קיה: לכל הדגמים החדשים שינחתו כאן השנה

שברולט: גדול יותר, חזק יותר

דגם המיד-סייז "אקווינוקס", שזכה להצלחה מכובדת בישראל, נחשף בארה"ב לאחר מתיחת פנים שמתמקדת בעיקר בחזית בתוספת של גרסת "RS" ספורטיבית במיוחד. גם חבילת האבזור הבטיחותי שודרגה והמנועים נותרו ללא שינוי.

שברולט שולטת בשוק הפול-סייז SUV עם שמונה מקומות בארה"ב, אבל בישראל היא מצאה את עצמה לאחרונה ללא מענה לגדודים של מתחרים חדשים וענקיים מתוצרת סובארו, יונדאי וטויוטה. את הפער הזה היא מתכננת לסגור עם הדור החדש של ה"טאהו" הענק שכבר נמכר בארה"ב. ה"לוויתן" החדש מתהדר בשמונה מקומות ונפח מטען גדול ב-66% מבדגם היוצא, גם כאשר כל המושבים מאוכלסים.

הוא מציע את מרווח הרגליים הטוב בשוק ליושבים מאחור, עיצוב רענן ומערך פיקוד שכולל עד חמישה מסכי LCD בהתאם לדגם ומערך בטיחות אקטיבי מקיף מאוד. המנועים מותאמים היטב לשוק האמריקאי וכוללים טורבו-דיזל 3 ליטר עם 277 כ"ס ומנוע V8 בנזין עם 420 כ"ס או 355 כ"ס. כל הדגמים משודכים לתיבה אוטומטית בת 10 מהירויות. עם קצת מזל ובסיוע שער הדולר שנושק לקרקעית, יגיעו אלינו השנה מכונית הספורט האקזוטית שברולט קורבט C8 סטינגריי, עם ביצועים ותצורה (מנוע מרכזי) של פרארי במחירים של ב.מ.וו, וגרסת העל SS של הקאמרו.

ג'יפ: נטענת בשטח

החידוש הראשון של ג'יפ לשנת 2021 בישראל הוא גרסת הפלאג־אין של ג'יפ "קומפאס". הרכב משלב בין מנוע 1.3 ליטר טורבו, מנוע חשמלי וסוללת ליתיום עם הספק של 190 או 240 כ"ס וטווח נסיעה חשמלי של עד 50 ק"מ.

גם מותג השטח הנוסטלגי רנגלר נאלץ ליישר קו עם דרישות הפליטה העדכניות. לפיכך, תצטרף לליין של ב-2021 גרסת פלאג־אין שכינויה 4XE, והיא משלבת מנוע בנזין 2 ליטר טורבו עם מנוע חשמלי וסוללה נטענת של 17 קילוואט-שעה, שאמורה לספק עד 40 ק"מ.

מכיוון שמדובר ברכב שאמור על פי הגדרה לטפס על סלעים ולצלוח מכשולי מים עמוקים עברה הגרסה הזו כמה שינויים הנדסיים כמו שקע טעינה, שממוקם גבוה על הכנף עם מכסה אטימה מיוחד ומיגון אלומיניום מבוצר על הסוללה. ההספק הכולל עומד על 380 כ"ס, התמסורת היא אוטמטית בלבד - תיבת 8 מהירויות של ZF - והמנוע החשמלי משמש לא רק לזחילה נקיה בפקקים אלא גם להטענה עצמית של הסוללה וגיבוי למערכת ההתנעה בתנאים קשים. המחיר עדיין לא ידוע.

בלי קשר ל"חישמול", צפוי להגיע אלינו רשמית ה"גלדיאטור", גרסת הפיק-אפ הקשוחה של הרנגלר עם יכולות שטח מקצועיות וכושר נשיאה מרשים של מטענים חריגים ומנוע של 380 כ"ס.

טסלה: שנת הנחיתה?

יצרנית הרכב החשמלי המוכרת בעולם, ובעלת הערך הבורסאי הגדול ביותר בתעשייה, אמורה לנחות כאן סוף-סוף ב-2021 אחרי עיכוב של יותר משנה בתוכניות. בהנחה שהפרויקט בישראל יתממש, יוצעו כאן כל דגמי החברה, ובראשם מכונית הקומפקט-סאלון טסלה 3 וגרסת הקרוס-אובר טסלה Y.

המכוניות מציעות טכנולוגיה עילית וטווחי נסיעה אטרקטיביים, החל מ-440 ק"מ (WLTP) בגרסה האירופית, אבל גם המחירים ממוקמים קרוב לקצה העליון של הפלח. עד שהיא תיכנס כבר יהיו כאן כמה וכמה מתחרים רציניים, אך למרות זאת אי אפשר להתעלם מחוזקו של המותג ומחוג המעריצים המקומי שממתינים לה. אם התמחור יהיה אגרסיבי מספיק, או שילווה בתוכנית שיווק/מימון חדשנית כמו שטסלה מציעה בחלק מהשווקים בעולם, אפשר לצפות לחדירה ראשונית ראויה.

יגואר: פלאג-אין וספינת דגל באופק

מגמת "ההתחשמלות" של רכבי לנדרובר וריינג'רובר תתרחב ב-2021 גם לדגמי יגואר, שחולקים עם הרוברים את מערכות ההנעה שלה. גם סדרת ה-XF וגם סדרת ה-E-PACE, שאמורות לעבור מתיחת פנים בתחילת 2021, יקבלו ברבעון השני אופציה לאותה מערכת הנעה היברידית-נטענת על בסיס מנוע 2 ליטר ומנוע חשמלי, שמשרתת את כלל הקבוצה.

הדגם החשוב ביותר של המותג הוא הדור החדש של ספינת הדגל XJ, שאמור לאמץ קו עיצוב חדשני ושונה לחלוטין מהעיצוב השנוי-במחלוקת של הדור היוצא. הרכב מתוכנן מראש למגוון מערכות הנעה כולל בנזין, פלאג-אין ובשלב מאוחר יותר הנעה חשמלית לגמרי עם טווח של כ-600-700 ק"מ. הוא יושק באירופה לקראת אוקטובר ועוד לא ברור אם יספיק לעסוק עלייה ב-2021.

פורד: ג'יפונים, חשמל ושטח קשוח

פורד החלה את ה"קאמבק" שלה בשוק הישראלי כבר ב-2020 עם הפוקוס החדשה על שלל גרסאותיה ועם גרסאות חדשות ומעניינות של ה"אקספלורר". אבל ב-2021 היא תנסה לקחת את המותג לכיוונים חדשים.

את השנה יפתח הג'יפון הקומפקטי "פומה", שיציב את פורד-ישראל לראשונה בפלח התחרותי של רכבי הפנאי העירוניים ("ג'יפונים"). הרכב, שמבוסס על פלטפורמת הפיאסטה החדשה (שלא עלתה לארץ), מחצין עיצוב ספורטיבי-קשוח בתוך ממדים של סופר-מיני טיפוסית. יש לו תא נוסעים דיגיטלי עדכני, תא מטען שאמור להיות הגדול בפלח (456 ליטר) חבילת בטיחות מתקדמת עם בקרת שיוט חכמה על בסיס 12 חיישנים היקפיים ומנועי דור אחרון, כולל 1 ליטר טורבו עם 125 כ"ס ותיבה אוטומטית ומערכת היברידית "קלה". אם לשפוט על פי התמחור האגרסיבי של הפוקוס, הפומה תהיה מתחרה רצינית בפלח.

במהלך 2021 צפויים לנחות כאן עוד שני דגמים פורצי סגמנטים של פורד. הראשון הוא החשמלי המודרני הראשון של פורד, המוסטנג מאך E, שהקשר בינו למוסטנג הוא בשם בלבד. זהו קרוס-אובר חשמלי ספורטיבי-יוקרתי, שמיועד לתת מענה לחשמליות של טסלה, ב.מ.וו מרצדס ועוד. המחיר לא יהיה זול. בגרמניה דגם ההשקה עולה כ-54 אלף אירו, מה שעשוי להביא את המחיר בישראל לטווח של 350-400 אלף שקל.

הקפיצה הגדולה ביותר בתדמית המותג תגיע במחצית השנייה של 2021 כאשר ינחתו כאן כלים ראשונים של הפורד "ברונקו", הניסיון הראשון של פורד (בעידן המודרני) להיכנס לנתח השוק של ג'יפ, לנדרובר ושאר חיות השטח המקצועיות. העיצוב הרבוע-קשוח-נוסטלגי מדבר בעד עצמו, וכמו בדיפנדר החדש, הושקעה ברכב הרבה "הנדסת ניאו-רטרו" שמסתירה טכנולוגיה עכשווית ומתוחכמת תחת וינטג' קשוח. יהיו נגיעות מקוריות כמו אפשרות לפרק משטחי גוף שונים במהירות ולהישאר עם שלדה "ערומה" ולמרות שהרכב אמור להיות שימושי גם לנסיעת כביש ביום יום, הוא יציע חבילות שטח רציניות כולל מוט מייצב הידראולי, מתלים שמגיעים למרווחי גחון מרשימים ומערכת תמסורת מקצועית עם הילוכי "זחילה".

מערכות ההנעה שלו כוללות V6 טורבו עם 310 כ"ס מהאקספלורר ומנוע ארבעה צילינדרים טורבו-בנזין בנפח 2.3 ליטר עם 270 כ"ס. עבור חיות השטח תוצע תיבה ידנית ייעודית, אך שוחרי האופנה יקבלו תיבה אוטומטית בת 10 מהירויות. בהמשך, ואולי בהתחלה, יגיע גם ה"ברונקו ספורט", גרסה קומפקטית יותר על בסיס ה"קוגה", שיציע את המראה הקשוח, אבל תא נוסעים יותר מפנק וממדים יותר ידידותיים לעיר. את הגרסה הזו ניתן יהיה לקבל אפילו עם מנוע ה-1.5 טורבו של הפורד פוקוס.

קדילאק: גם מכוניות סדאן

קדילאק התמחתה בישראל בשיווק דגמי קרוס-אובר פרימיום, וב-2021 עשויים להצטרף למערך גם דגמי הספורט פרימיום סדאן החדשים, CT4 ו־CT5. שני הדגמים עברו עדכון עיצוב עכשווי וזכו לקבל תא נוסעים עוד יותר מפואר עם מיטב האלקטרוניקה הקיימת. האחות הקטנה מוצעת עם הנעה אחורית או כפולה ומנועי טורבו בנזין בנפח 2 ליטר או 2.7 ליטר.

האחות הגדולה יותר, CT5, מכוונת לפלח של אאודי A6 ושות' מבחינת הממדים ומוצעת מלבד מנוע ה-2 ליטר גם עם V6 בנפח שלושה ליטר ושני מגדשי טורבו, שמייצר 335 כ"ס ומשודך לתיבה אוטומטית בת 10 מהירויות.