עסק ביום | פיצ'ר

"הייתה שממה ושיממון במשך חודשיים עד לאמצע חודש מאי. ואז, כפי שנבטים מתחילים לנבוט, התחילו לצוץ לקוחות"

צביה הדני מנהלת את המיזם החברתי "מדבר תשעשרה" שהקימה אחותה חנה רדו • בת 58, מתגוררת במצפה רמון • המיזם העסיק 25 עובדות לפני הקורונה, כיום רובן בחל"ת • גלובס שם את הסיוע לעסקים קטנים ולעצמאים במרכז 

צביה הדני, מנהלת את המיזם החברתי "מדבר תשעשרה" / צילום: חן שקליאר
צביה הדני, מנהלת את המיזם החברתי "מדבר תשעשרה" / צילום: חן שקליאר

"מדבר תשעשרה" הוא מיזם חברתי שהוקם ב-2016 במצפה רמון, על ידי היזמת החברתית חנה רדו, במטרה לקדם תעסוקת נשים בפריפריה. הוא מעסיק נשים מקומיות ומעניק שירותי משרד ושירות לקוחות לחברות שונות בהן רולדין, חברת המדפסות זירוקס, אקווה לינק ועוד.

"כשהתחילה הקורונה 100% מהעובדות הוצאו לחל"ת אחרי שכמעט כל הלקוחות נטשו ברגע אחד", מספרת מנכ"לית מדבר תשעשרה, צביה הדני. לפני כן העסיק המיזם 25 עובדות. "הייתה שממה ושיממון במשך חודשיים עד לאמצע חודש מאי, נשארנו אני ועובדת נוספת לתת שירות לבודדים שנשארו. ואז, כפי שנבטים מתחילים לנבוט, התחילו לצוץ לקוחות, בעיקר קודמים שביקשו לחזור. חלק עדיין לא חזרו משום שעדיין הם לא יכולים לעמוד בהוצאה הזו במצב של חוסר הוודאות".

הלקוחות חזרו אבל רוב העובדות, כולן תושבות מצפה, אימהות לשלושה ילדים לפחות, נשארו בבית בשעה שמערכת החינוך סגורה. חלקן ביקשו להישאר בחל"ת בשל הקושי לתמרן בין העבודה לבין הבית.

"כיום אנחנו עובדות בווליום של יותר מ-100% משום שיש יותר עבודה מאשר עובדות. הלקוחות נשארים כי השירות שאנחנו נותנות הוא 'הבסט של הבסט'. לכל העובדות יש ניסיון של שלוש שנים לפחות, יש לנו לקוחות ויש ביקוש לשירותים שלנו, הבעיה היא כוח האדם. אנחנו כבר פיצחנו מזמן, הרבה לפני הקורונה, את התובנות והיתרונות של העבודה מרחוק, מבלי לבזבז דלק על נסיעות - אנחנו נותנות שירות ממצפה לשאר העולם".

תוך כדי שיחה צביה עונה לטלפונים, לפונה לרולדין, לפונה למטה יהודה ולשיחה בנושא מיסוי במסגרת שירות שמוענק למשרד לייעוץ מס. "במשרד הזה אחת העובדות אובחנה חיובית לקורונה והמשרד הושבת", היא מספרת, "אנחנו מעניקות להם שירות והם שומרים על רציפות מול הלקוחות, במקום שהטלפון ינוח במשרד וישלמו על תחזוקה, ארנונה ומסים - אנחנו מחוברות מפה למערכות של הלקוחות שלנו. יש היום יותר הבנה לחשיבות השירות, אבל יש חברות שעוד צריכות להתכוונן על הנושא".

צביה היא אחותה של חנה רדו, שעומדת בראש קבוצת תשעשרה - חברות הנמצאות בפריפריה ומעניקות שירותים במיקור חוץ לחברות וארגונים בארץ ובעולם. "אחותי אוהבת את מצפה רמון והמיזם קם בתחילה כדי לתת מענה לבני ובנות הזוג של העובדים במשרד הפרסום מקאן ואלי, שחנה הייתה ממקימיו. אנחנו אוהבים מאוד את מצפה רמון ובאנו לפה לחופש. פגשנו מישהי שסיפרה שאין עבודה פה למעט מלונאות, שזו עבודה קשה בתגמול נמוך. בפועל, אין לנו עובדים שהם מבני הזוג אבל יש לנו נשים שהבעלים שלהן עובדים במערכת הביטחון למשל. כשהקמנו את העסק החלטנו ללכת על שירותי הנהלת חשבונות. קראנו למיזם מדבר תשעעשרה כי חשבנו שנעסיק לפחות 19 נשים, קנינו 19 מהכול, מחשבים, תוכנות וכד'. לא הצלחנו לגייס לקוחות וכשראיינו נשים ראינו שאחת באה מרקע של שיווק, אחרת מרקע של שירות - החלטנו ללכת על קו אחר לפי החוזקות שלהן. חנה עזרה לנו להביא לקוחות כמו רולדין, שנמצאים איתנו מהחודש הראשון".

לא פשוט להתמודד כל היום עם תלונות ופניות של צרכנים.
"נכון, מהשיחה הראשונה ועד השיחה האלף ביום את צריכה לשמור על שירותיות, אנרגיה גבוהה ורצון אמיתי לעזור. כיום אני כמנכ"לית ממלאה את מקומה של עובדת שבנמצאת חל"ת כי יש לה שלושה ילדים ואין לה פתרון - אני מחליפה אותה כדי שלא תהיה מובטלת חדשה במדינה. יש לי עובדות מדהימות שעושות שמיניות באוויר לתת שירות מצוין למרות הקשיים של המצב הנוכחי".

לשאלה מדוע לא מגייסים גברים לעבודה היא אומרת, "אין לנו בעיה לגייס עובדים מכל סוג אבל לא כל עובד מסוגל כל היום לשבת מול מחשב. יש פה חודש של הכשרה לעבודה ואין לנו שמנת, אין לנו תמיכה, לא קיבלנו הנחה בשכר דירה או בארנונה כי לא נרשמה ירידה בפעילות של מעל ל-60% במצטבר. קיבלנו מהמדינה מענקים. אני משמשת גם כמנהלת כספים ואני יודעת שבזכות המענקים שרדנו, אבל הם הפסיקו באוגוסט".

 עצמאים, בעלי עסקים קטנים ושכירים בעלי שליטה - אנחנו רוצים לשמוע אתכם. להשתתפות במדור אפשר לפנות למייל i-can-help@globes.co.il