נתניהו: כנראה יהיה צורך להתחסן נגד הקורונה פעם בשנה, כמו שפעת

בנאום וידאו שנשא בוועידת דאבוס שהתכנסה השנה דיגיטלית התייחס ראש הממשלה לנושא החיסונים וקצב ההתחסנות המהיר בישראל • עוד עלו תחומי התקפות הסייבר ויכולות ההמצאה והחדשנות של ישראל

בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט
בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ראש הממשלה בנימין נתניהו אומר כי נראה שמגפת הקורונה תלווה את האנושות עוד שנים רבות, וצריך ללמוד לחיות איתה ולהיאבק בה. לדבריו, כל הסימנים מראים שיהיה צורך להתחסן מפניה פעם בשנה כמו משפעת, וישראל כבר נערכת להסכמי רכישה ארוכי טווח עם חברות התרופות המייצרות את החיסונים.

בנאום וידאו שנשא בוועידת דאבוס שהתכנסה השנה דיגיטלית הזהיר נתניהו כי יש חשש שהחיסונים לא יהיו יעילים מול המוטציות החדשות, וזו הסיבה שישראל סגרה את גבולותיה והפסיקה את הטיסות המסחריות. "אני משכנע שעוד מדינות ילכו בעקבותינו כי הקצב של התחלואה מתגבר והתמותה עולה בשל המוטציות החדשות".

צילום מסך מתוך ועידת דאבוס שהתכנסה השנה דיגיטלית / צילום: צילום מסך
 צילום מסך מתוך ועידת דאבוס שהתכנסה השנה דיגיטלית / צילום: צילום מסך

עוד אמר נתניהו כי הסוד בהבאת החיסונים לישראל לפני כולם ובקצב ההתחסנות המהיר הוא בהתאמה בין מערכת הבריאות הישראלית היעילה, קופות חולים שמתחרות זו בזו, ומאגרי מידע דיגיטליים ארוכי טווח לצד כח אדם מיומן ומעולה. כל אלה סיפקו לחברות התרופות, ופייזר בראשן, את האפשרות לבדוק בתנאי אמת את החיסונים, וישראל שמחה לנדב את המידע הסטטיסטי, לא האישי כדבריו, כדי לסייע לאנושות כולה להתמודד עם המגפה, ולהביא במהרה לפתיחת השווקים והגבולות ולשיקום הכלכלה. הוא דחה ביקורת על עלות החיסונים ואמר כי מחירם עוד יעלה, וכל סנט שהושקע בהם שווה הרבה יותר כשפותחים את המשק בזכות ההתחסנות. בין הנתונים שיועברו לפייזר יהיו קצב ושיעור פיתוח הנוגדנים מהחיסונים, יעילותם, תופעות לוואי ועוד.

הוא קרא לחברות התרופות להרחיב את הניסויים ולהתאים את החיסונים גם לגילאים הצעירים יותר. הניסויים עד כה היו רק לגילאי 16 ומעלה.

סטפן אושמאן, יו"ר חבר המנהלים של חברת מרק, שאל על מקור יכולות ההמצאה והחדשנות של ישראל. נתניהו השיב כי הסוד הוא בהשכלה גבוהה, איכותית והשם בשווקים הפתוחים. לדבריו, המוחות הטובים בישראל מגיעים לארגונים ביטחוניים טכנולוגיים כמו המוסד ויחידות טכנולוגיות מודיעיניות ואחרות, ולאחר שירותם יוצאים לשוק החופשי, מקימים חברות ומפיצים את הידע שצברו. נתניהו התפאר כי בחמש השנים האחרונות ישראל קפצה 18 מקומות במדד ה-OECD לדה רגולציה ואווירה עסקית נוחה.

כאדים אל דרעי, סגן נשיא קרן אל-דאהרה מאיחוד האמירויות, הפנה לראש הממשלה שאלה בנוגע לפתרונות של ישראל למשק המים במדינה מדברית. לדברי נתניהו, על אף הירידה בכמות המשקעים, אין מחסור במים. "אנחנו חוסכים 90% ממי השופכין, ואחד ממתקני ההתפלה הגדולים במזרח התיכון נמצא בישראל", אמר והבטיח כי תוך עשר שנים ישראל תוביל את העולם בשימוש באנרגיה סולארית.

בהתייחסו לנושא התקפות סייבר, אמר נניהו כי הופעל עליו לחץ עצום להשית על ענף הסייבר רגולציה, כמו על התעשיות הביטחוניות. "מנעתי זאת, ואיפשרנו ליוצאי היחידות הצבאיות והטכנולוגיות לפתוח את החברות הפרטיות שלהם ולהפיץ את היכולות הללו להגנה על החברות והמדינות בעולם כולו". עוד אמר כי התקפות הסייבר מגיעות ברמות שונות, מעבריינות רגילה ועד למתקפות של מדינות, שהן לדבריו האתגר הגדול והמסובך ביותר. נתניהו התחמק משאלה על מתקפות נגד שישראל יזמה כלפי מדינות אחרות, לאחר שהותקפה.