אפל | ניתוח

אפל הביסה (בגדול) את הקורונה ואת המיתון, אז למה היא לא מספקת תחזיות לעתיד?

ענקית הטכנולוגיה שמנהל טים קוק הציגה רבעון שיא עם מכירות של יותר מ-90 מיליון אייפונים • הסגרים הובילו לזינוק של 42% במכירות האייפדים • סמנכ"ל הכספים על ההחלטה שלא לספק צפי לעתיד: "זה קשה מאוד"

חנות של אפל בסין. המכירות במדינה זינקו ב־57% / צילום: Reuters
חנות של אפל בסין. המכירות במדינה זינקו ב־57% / צילום: Reuters

מוקדם יותר השבוע פרסמה מיקרוסופט תוצאות מצוינות לחודשים אוקטובר-דצמבר. התוצאות אמנם עלו על תחזיות האנליסטים, אך ההצלחה של מיקרוסופט בימי הקורונה לא הייתה צריכה להפתיע. הפעילות של מיקרוסופט נראתה כמתאימה כמו כפפה ליד למגפת הקורונה, שהובילה לדרישה גבוהה יותר למחשוב ענן לעבודה מרחוק ויותר משחקי וידיאו כדי להעביר את הזמן בבית, שני תחומים בולטים בפעילות העסקית של החברה.

אלא שבמקרה של אפל המגפה והמיתון שמלווה אותה היו אמורים על פניו להזיק לפעילות העסקית יותר. אפל, שמנהל טים קוק, עדיין נסמכת יותר על מכירת מוצרים יקרים בחנויות פיזיות, כאשר חלק מהחנויות של אפל בארה"ב ובאירופה נותרו סגורות עד עכשיו. גם השקת מוצר הדגל שלה, האייפון, התעכבה שבועות ארוכים בגלל בעיות אספקה הקשורות בקורונה.

למרות כל זה, אפל סיימה את הרבעון שהסתיים בדצמבר עם צמיחה בכל הקטגוריות האפשרויות, כשהחברה חצתה לראשונה את גבול 100 מיליארד הדולר בהכנסות ברבעון. למעשה אפל שוב הוכיחה כי היא כמעט חסינה למיתון וקהל לקוחותיה הנאמן ממשיך לקנות כמעט בכל מצב.

אף שהאייפון 12 החל להישלח רק באוקטובר-נובמבר, במקום בספטמבר כמקובל, אפל שברה ברבעון האחרון שיא היסטורי, כששלחה יותר סמארטפונים ברבעון אחד מאשר איזושהי יצרנית עשתה אי פעם. לפי חברת המחקר IDC, אפל שלחה 90.1 מיליון אייפונים במהלך החודשים אוקטובר-דצמבר.

טים קוק, מנכ"ל אפל / צילום: Reuters, Eduardo Munoz
 טים קוק, מנכ"ל אפל / צילום: Reuters, Eduardo Munoz

הצלחה גדולה לגרסאות הפרימיום היקרות

ההצלחה המרשימה של אייפון 12 נבעה מקהל גדול של משתמשי אפל שהמתין זמן רב לשדרוג. הדגמים הקודמים של אפל, שלא הציגו מספיק חידושים, לא הצליחו לשכנע את קהל המשתמשים של החברה לרכוש, וכך אייפון 12 הוביל למחזור השדרוגים הגדול ביותר מאז השקת אייפון 6 אי שם ב-2014. אפל שוב הוכיחה גם את יכולתה הפלאית לייצר סגמנטציה ולדברי בכירי החברה המכירות של גרסאות הפרימיום היקרות (פרו) של אייפון 12, בעלות המצלמה המשופרת, הפתיעו לטובה.

אלא שעל אף הצלחת האייפון, בפועל הסמארטפונים היו הקטגוריה שצמחה בשיעור הנמוך ביותר אצל החברה עם עלייה של 17% בהשוואה לרבעון קודם. לעומת זאת מכירות השירותים של אפל עלו ב-23% בהשוואה לרבעון קודם. קטגוריה זו הרוויחה מהסגר העולמי, כאשר לקוחות התקועים בבית השתמשו יותר בשירותי וידיאו, מוזיקה, אחסון וגם בשירות החדש של אימון גופני (פיטנס), שאפל השיקה במהלך הרבעון. בשביל כל זה כמובן שהם היו צריכים יותר טאבלטים בבית וגם מכירות האייפדים של אפל זינקו ב-42% במהלך הרבעון.

בשנים האחרונות עלו שוב ושוב הערכות כי אפל תשלם את מחיר היחסים המעורערים בין ארה"ב לבין סין. אלא שלפחות ברבעון הנוכחי המצב התגלה כהפוך לגמרי, כאשר אפל רשמה את הרבעון החזק ביותר שלה בסין אי פעם עם הכנסות של 21.3 מיליארד דולר. סין הייתה למעשה האזור הצומח ביותר בהכנסות ברבעון הנוכחי עם עלייה של 57%, לעומת 17% באירופה ו-12% באמריקה.

תוצאות אלו הוכיחו שהסינים ממשיכים להפריד בין פוליטיקה לצרכנות, ועל אף המתח מול ארה"ב לא נמנעים בכלל מלקנות סחורה אמריקאית. אפל גם הרוויחה מהבעיות שגרם ממשל טראמפ למתחרה הגדולה שלה בשוק הפרימיום בסין, וואווי. כתוצאה מהסנקציות האמריקאיות שמנעו מוואווי גישה לשבבים מתקדמים, החברה נאלצה להאט את קצב מכירת הסמארטפונים המובילים שלה, מה ששלח כנראה לקוחות לקנות אפל.

סין היא גם מובילה עולמית בכל הנוגע לפריסה של רשתות G5, מה שתרם למכירות במדינה של אייפון 12, הסמארטפון הראשון של אפל שתומך ברשתות אלו. מעבר לזה, סין היא אחת המדינות היחידות שחזרו לחיים יחסית נורמליים לאחר שברוב האזורים המגפה בה חוסלה, מה שתרם כנראה גם כן לאפל. מנכ"ל אפל טים קוק אמר כי ההצלחה בסין ברבעון הנוכחי הייתה "מעבר לסיפור של האייפון".

המניה הגיבה בירידות קלות

על אף הרבעון המצוין של אפל, מניית החברה דווקא ירדה קלות לאחר פרסום הדוחות. אנליסטים ייחסו זאת לכך שבאפל סירבו למסור תחזיות ברורות ביחס לתוצאות הלאה. החברה הסבירה את העובדה שלא נתנה תחזיות לעתיד באי-בהירות ביחס למגפה. "זה הפך לקל מאוד לדברים להפוך לקשים מאוד, מאוד מהר", אמר סמנכ"ל הכספים לוקה מאסטרי. למרות זאת, קשה מאוד שלא להיות אופטימיים בכל הנוגע לתוצאות לעתיד של אפל, כאשר החברה הוכיחה גיוון רחב בהכנסותיה, שמשלבות בצורה מאוזנת יותר בין מוצרים ושירותים, ומעבר לכך הוכיחה את יכולתה להצליח גם בסביבה מאקרו-כלכלית קשה. בסיטואציה הזו, מישהו מוכן להמר נגד מניית אפל?