רווחי מיקרוסופט זינקו במגפה הודות למחשוב הענן והביקוש למשחקי וידאו

המכירות ברבעון עלו ב־17% לשיא של 43.1 מיליארד דולר • המניה זינקה במסחר המאוחר

מנכ"ל מיקרוסופט, סאטיה נדלה / צילום: רויטרס, Lucas Jackson
מנכ"ל מיקרוסופט, סאטיה נדלה / צילום: רויטרס, Lucas Jackson

תאגיד מיקרוסופט הציג נתוני מכירות רבעוניים שקבעו שיא, הרבה הודות לביקוש למשחקי וידאו בזמן המגפה ואימוץ מואץ בזמן המשבר הבריאותי של שירותי מחשוב הענן שמוכרת החברה.

תקופת העבודה מרחוק הייתה בשורה עבור מיקרוסופט. בנוסף למוצרים בתחום משחקי הווידאו ומחשוב הענן שלה, נהנתה החברה ממכירות טובות של מחשבי Surface, שנרכשו על ידי אנשים שרצו להקל על העבודה מהבית ועל הלמידה מרחוק. השימוש בתוכנת Teams לשיתוף פעולה במשרדים, תוכנה הכוללת שירותים כמו צ'ט טקסטואלי ושיחות ועידה בווידאו זינק במשך המגפה. Teams הייתה אחת העדיפויות הגבוהות של מנכ"ל מיקרוסופט סטיה נאדלה.

"מה שראינו בשנה האחרונה זה שחר של גל שני של טרנספורמציה דיגיטלית שעברות כל החברות וכל תחומי התעשייה", אמר נאדלה אמש.

ענקית התוכנה אמרה שההכנסה נטו שלה ברבעון השני הפיסקלי עלתה ביותר מ־30% ל־15.5 מיליארד דולר. המכירות עלו ב־17% והגיעו ל־43.1 מיליארד דולר. המספרים האלה עברו את ציפיות וול סטריט להכנסה נטו של 12.6 מיליארד דולר ומכירות של 40.2 מיליארד דולר, על פי נתונים מחברת FactSet.

מניית מיקרוסופט  עלתה ב־4% במסחר מאוחר. המניה עלתה ביותר מ־40% במהלך השנה החולפת.

חברות טכנולוגיה באופן כללי היו בין המנצחות הגדולות במגפה ומשקיעים רבים נמשכו אליהן. אפל , שמדווחת על רווחיה מחר (ד'), נהנתה מעלייה של 80% בשווי מניותיה בשנה החולפת כשאנשים שהיו ספונים בבתיהם רכשו מקבוקים ואייפדים. אמזון העמיסה עוד ועוד הכנסות, כולל מעסק מחשוב הענן שלה שמתחרה במיקרוסופט.

צמיחה נוספת ברבעון הקרוב

מנהלת הכספים הראשית במיקרוסופט איימי הוד אמרה לאנליסטים שצמיחה נוספת צפויה ברבעון הקרוב. המכירות צפויות להגיע לבין 40.35 ל־41.25 מיליארד דולר, הודיעו בחברה. מכירות משחקי וידאו צפויות לעלות ב־40% מהשנה הקודמת ומכירות מחשבי Surface גם הן חוו צמיחה בשיעור דו ספרתי, אמרה הוד.

ההימור של נאדלה על מחשוב ענן היה ציר מרכזי בעלייה במכירות של מיקרוסופט משנה לשנה. מכירות של עסק מחשוב הענן Azure התרחבו במהירות; אך לפני בוא המגפה הצמיחה החלה להאט כשהעסק הפך לגדול־ממדים. תחילת העבודה מרחוק עצרה את ההאטה הזו. מכירות Azure עלו ב־50% ברבעון האחרון של 2020, וברבעון לפניו ב־48%.

Azure הפך למקור גדול יותר של הכנסות עבור מיקרוסופט ממכירת רישויים לשימוש במערכת ההפעלה שלה ברבעון האחרון, אמר ברנט ברייסלים, אנליסט בחברת Piper Sandler. מיקרוסופט לא מדווחת על ההכנסות מ־Azure בנפרד, אבל החברה היא ספקית מחשוב הענן השנייה בגודלה בעולם אחרי אמזון.

תפקידם של משחקי הוידאו ברווחי החברה גם הוא גדל תחת ניהולו של נאדלה, באופן חלקי בעקבות רכישות. בשנה שעברה רכשה מיקרוסופט את ZeniMax Media, חברת האם הפופולרית של סדרת המשחקים "דום" (Doom), תמורת 7.5 מיליארד דולר. תוכן אקס בוקס (Xbox) והכנסות משירותים עלו ב־40% ברבעון האחרון, במידה רבה הודות להצגת שני מכשירים חדשים לשוק, אקס בוקס (Xbox) סדרה X וסדרה S, שאמורים להתחרות בפלייסטיישן 5 של סוני.

נאדלה הריע לנתוני ההשקה של קונסולות המשחקים, שהגיעו ל"מספר הגבוה ביותר של מכשירים שאי פעם נמכרו בחודש ההשקה".

בסך הכל ההכנסות ממשחקים עלו ב־51%. מיקרוסופט הודיעה שהכנסות בתחום העסקים, שכולל משחקי וידאו ומחשבים ניידים, עלו ל־15.1 מיליארד דולר, יותר אפילו מ־14.6 מיליארד שמחשוב הענן הניב.

בשביל מיקרוסופט, המכשירים, עסק עם שולי רווח קטנים, פחות חשובים לשורת הרווח מהרצון לגרום לגיימרים לשלם על שירותי מנויים למשחקים. אבל בשבוע שעבר עשתה החברה שגיאה כשניסתה להעלות את המחיר על חלק מהשירותים האלה. הלקוחות התמרדו ותוך שעות בודדות הודיעה מיקרוסופט שהמחיר לא יעלה.

בחברה נהנו ממכירות חזקות של מחשבים דקיקים בסרת Surface, עם עלייה בהכנסות של 3% בעוד שאנשים ממשיכים לעבוד מרחוק. זה לא משתווה לזינוק של 37% במכירות ברבעון הקודם. "המגפה באמת הבליטה את תפקידו המרכזי של המחשב האישי בלשמור שאנשים יהיו מחוברים, פוריים בעבודה ובטוחים", אמרה קייל ויקסטרום, מנהל קשרי משקיעים במיקרוסופט.

ההכנסות ממכירות רישויים למערכת ההפעלה חלונות ווינדוס 10 עלו ב־1%. ויקסטרום אמרה שהתוצאה הזו הייתה גבוהה מציפיות החברה, בכך שהשתוותה לתוצאות של שנה שעברה, אז אנשים רבים שדרגו את מערכת הפעלה עקב תחילת הפסקת תמיכה במערכת הקודמת, ווינדוס 7.

ביקוש חזק לתוכנות לעסקים הניע לחץ תחרותי שפועל על מיקרוסופט. חברת התוכנות לעסקים Salesforce.com הודיעה בחודש שעבר שתרכוש את Slack Technologies, יצרנית של פלטפורמת שיתוף פעולה משרדית פופולרית, עבור 27.7 מיליארד דולר. באמצעות Slack, מקווה Salesforce להתמודד באופן יותר תקיף עם אחד מעסקי הליבה של מיקרוסופט. העסקה צפויה להיסגר בחודשים הקרובים.

מיקרוסופט הודיעה שאפילו עסק הפרסום שלה, אחד מהתחומים הבודדים שלא הצליחו מתחילת המגפה, מראה סימנים של התאוששות. ההכנסות מפרסומות במנועי חיפוש ברבעון האחרון עלו ב־־2% לאחר שסבלו מנסיגות דו ספרתיות בשני הרבעונים הקודמים.

לינקדאין (LinkedIn), הרשת החברתית הממוקדת בעסקים ושייכת למיקרוסופט, רשמה שיא של 23% במכירות, ועברה את הצמיחה של הרבעון הקודם. "זה מצביע על כך שהכלכלה משתקמת", אמר רישי ג'לוריה, אנליסט בחברת הייעוץ להשקעות D.A. Davidson & Co. "זה אומר שחברות החלו להעסיק עובדים שוב", אמר.