"שר התורה": כך מתקבלות החלטות הקורונה בביתו של הרב קנייבסקי

מאז פרוץ המגפה הפך שמו של מנהיג הציבור הליטאי למוכר גם בקרב הציבור שאינו חרדי • שמו של הנכד, יענקי קנייבסקי, עלה אף הוא לכותרות והפך שנוי במחלוקת • לדברי המתנגדים "הנכד מנהל את הסבא", אך התומכים מתעקשים: החלטות הרב מתקבלות לפי "דעת תורה"

הרב קנייבסקי ובני משפחתו השבוע בסדר ט”ו בשבט. הנכדים קובעים מי יקבל דריסת רגל בבית / צילום: תמונה פרטית
הרב קנייבסקי ובני משפחתו השבוע בסדר ט”ו בשבט. הנכדים קובעים מי יקבל דריסת רגל בבית / צילום: תמונה פרטית

בשנה האחרונה הפך שמו של הרב קנייבסקי מוכר מאוד גם בציבור שאינו חרדי, בעקבות מגפת הקורונה, אך מעטים יודעים מי הוא באמת. הרב שמריהו יוסף חיים קנייבסקי שליט"א נולד בשנת 1928 בפינסק (היום בבלארוס, אז בפולין), למשפחה מיוחסת של רבנים גדולים ומנהיגי הציבור החרדי. אביו היה הרב יעקב ישראל קניבסקי זצ"ל שכונה "הסטייפלר", ואמו פעשא מרים ז"ל, שהייתה אחותו של החזון איש - מנהיגה הרוחני של היהדות החרדית בזמן קום המדינה.

בשנת 1934 עלה הרב עם משפחתו לארץ ישראל, והם התיישבו במושבה דאז, בני ברק. שלוש שנים לאחר קום המדינה הרב התחתן עם בת שבע אסתר אלישיב, בתו של אחד המנהיגים הגדולים של הציבור החרדי, הרב יוסף שלום אלישיב זצ"ל.

עוד ב-1989 אמר עליו שבחים רבים מנהיג גדול נוסף בציבור החרדי, הרב אלעזר מנחם מן שך זצ"ל, מי שכונה "הרב שך", ואף הגדיר אותו כ"הכי גדול". שנתיים לאחר מכן, בזמן מלחמת המפרץ הראשונה, היה זה הרב קנייבסקי שאמר כי "בבני ברק לא יפלו טילים" - ואכן כך היה. ילדי בני ברק דאז זוכרים את ההבטחה עד היום, והשיחה ברחובות העיר בזמן המלחמה ההיא הייתה ש"הרב קנייבסקי הסתמך על דודו החזון איש, שאמר כי כל עוד לא יהיה חילול שבת בעיר, העיר לא תינזק".

מאז פטירת חמיו, הרב אלישיב זצ"ל, ב-2012, הרב קנייבסקי החל לקחת יותר חלק בהנהגת הציבור החרדי, בדגש בציבור הליטאי, ובמפלגת 'דגל התורה'. באותה תקופה כיהן הרב אהרן יהודה לייב שטיינמן זצ"ל כמנהיג של הציבור הליטאי, ואילו הרב קנייבסקי שימש כמנהיג שאיתו מתייעצים בנושאים שונים, אך הוא לא התערב כמעט בפוליטיקה. כינויו היה אז, וגם היום, "שר התורה".

לאחר פטירת הרב שטיינמן ב-2017, החל הרב קנייבסקי לקחת חלק משמעותי בכל הנוגע לציבור החרדי. למעשה, הוא הפך למנהיג שעל פיו יישק דבר. דבריו מתקבלים בכובד ראש גם אצל אדמו"רים שונים, שלא פעם מתעניינים לפני שהם מקבלים החלטות "מה אמר שר התורה".

מנהיג גם בחו"ל

הרב קנייבסקי הוא גם מנהיגה הרוחני של מפלגת דגל התורה, שמטעמה מכהנים בכנסת משה גפני, יעקב אשר, יצחק פינדרוס, ואליהו ברוכי (השניים האחרונים נכנסו מכוח החוק הנורווגי). נציג נוסף הוא אורי מקלב, המכהן כסגן שר אך אינו ח"כ. המפלגה נמצאת בתוך סיעת "יהדות התורה" המורכבת מכמה מפלגות, ומייצגת את כל שכבות האוכלוסייה החרדית - למעט חסידויות וקהילות שאינן מצביעות בבחירות מסיבה אידיאולוגית, כמו חסידות תולדות אהרן, תולדות אברהם יצחק, סאטמר, פלג נטורי קרתא, ובשנים האחרונות גם הפלג הירושלמי.

חשוב לציין כי ישנו בית נוסף ברחוב ראב"ד בבני ברק, שם נמצא מנהיג נוסף של הציבור הליטאי - ראש ישיבת פוניבז', הרב גרשון אדלשטיין שליט"א. גם הוא לא צעיר, בן 97, ושניהם יחד מנהיגים את הציבור הליטאי - אך הרב קנייבסקי הוא זה שנותן את המילה האחרונה.

לא רק בארץ מנהיג הרב קנייבסקי את הציבור הליטאי - גם בחו"ל הוא נחשב למנהיג. כאשר ראשי ישיבות ורבנים גדולים מחו"ל מבקרים בארץ הם מגיעים לפתחו של הרב, ומתייעצים איתו בכל דילמה אפשרית.

כיוון שהרב מוכר בציבור החרדי כאחד שברכותיו מתקיימות, מגיעים אליו פוליטיקאים, סלבריטאים, שחקנים, ידוענים, מועמדים לתפקידים בכירים בשירות המדינה ושועי עולם. גם שגרירים זרים ביקרו אצלו כדי לבקש ברכה. כמובן, גם כל אדם פשוט יכול להיכנס אל הרב.

אין צורך לשלם כסף כדי לקבל ברכה מהרב, אולם מחוץ לביתו יש קופות צדקה שבהן אפשר לשים תרומות - שהולכות בעיקר לקופת הצדקה של בני ברק, הנקראת "קופת העיר". מדובר בסוג של "משרד רווחה חרדי" - כל משפחה בעיר שצריכה סיוע כספי מכל סיבה שהיא יכולה לפנות לקופה, ואחרי עמידה בקריטריונים, בדומה לבדיקה שעושה ביטוח לאומי, היא תקבל סיוע.

הנכדים הדומיננטיים

הרב בן ה-92 חי בבית צנוע, שכמעט לא עבר שיפוץ. הוא חי כמו מנהיגי הציבור הליטאי שכבר אינם בחיים - בית ישן, וריהוט ישן. הוא כמעט לא יוצא לנופש, לא טס לחו"ל ולא מתארח בבתי מלון. הרב יושב מול הגמרא כמעט יממה שלמה, למעט מספר שעות שינה מועטות ויציאה לתפילה.

לאחר פטירת אשתו הרבנית בת שבע, ב-2011, הרב ביקש מביתו הרבנית לאה קולודצקי שתקח את מקום האם, ותהיה אוזן קשבת לכל הנשים שהיו באות לרבנית קנייבסקי, וכך היה.

על ניהול ביתו של הרב מופקד נכדו הדומיננטי והכול יכול, יענקי קנייבסקי (31), שקובע הכול יחד עם בן דודו אריה קנייבסקי (40). אמנם אריה פחות מוכר, אך שניהם מנהלים יחד את ביתו של הרב, וקובעים מי ייכנס ומי לא יקבל דריסת רגל בבית.

יענקי הוא הבן הגדול של הרב יצחק שאול, אשר גר בבית אביו כדי להיות קרוב לרב שחייב השגחה צמודה. מטבע הדברים, הוא זה שמקבל החלטות בכל הנוגע לאישי ציבור שרוצים להגיע לרב.

אריה הוא בנו של הרב אברהם ישעיהו, שנמצא גם הרבה מאד בבית אביו. שני האחים מקדישים את זמנם ללימוד תורה, והבנים שלהם מנהלים את בית הסבא. בן נוסף של הרב, פחות מוכר בציבור הכללי, הוא הרב שלמה קנייבסקי, שמכהן כראש ישיבת 'קרית מלך' בבני ברק. הוא אינו מעורב בנעשה בביתו של אביו, ומתמקד בישיבה שלו.

אריה מנהל את הבית כבר כמעט 20 שנה, בעוד יענקי מנהל את הבית כשבע שנים בלבד. עם זאת, שמו מוכר היום כמעט בכל בית בישראל בעיקר בגלל התקשורת שמתעניינת בנכד שקובע מהלכים פוליטיים במדינה. כפועל יוצא מהמעמד שלו, ליענקי יש גם מתנגדים רבים - בעיקר כאלה שמזוהים עם חצרות וקהילות אחרות, אך גם בתוך 'דגל התורה' יש לו אופוזיציה.

המתנגדים בתוככי החברה החרדית, וגם בתוככי החברה הישראלית, טענו וטוענים כי הרב לא מקבל את כל האינפורמציה הדרושה בקבלת החלטות, ובאי ביתו "מסננים" מה שנוח להם. לראייה הם מביאים את החלטת הרב לסגור את תלמודי התורה בסגר השלישי, וזאת לאחר לחץ גדול של יענקי. לטענת מתנגדיו, "הנכד מנהל את הסבא".

מנגד, באי ביתו של הרב ורבנים בציבור הליטאי - כולל מנהיגים פוליטיים של 'דגל התורה' - מכחישים את הטענות. לדבריהם, הן שקריות, הרב מקבל את כל האינפורמציה הדרושה, וכל החלטותיו מתקבלות אך ורק לפי "דעת תורה" ללא שום עניין פוליטי כזה או אחר.

הרב שמריהו יוסף חיים קנייבסקי
בן 92, בנם של הרב יעקב ישראל קניבסקי זצ"ל ("הסטייפלר") ופעשא מרים (אחותו של החזון איש) • היה נשוי לבת שבע אסתר אלישיב ז"ל, ונולדו להם חמישה ילדים, שאחת מהם נפטרה בגיל 61 • מאז פטירת חמיו, הרב אלישיב זצ"ל, ב-2102, החל לבסס מעמדו בהנהגת הציבור החרדי • מתגורר בבית צנוע בבני ברק יחד עם בנו, הרב יצחק שאול